3-nog-onbekende-ontwerpers-die-copenhagen-fashion-week-zullen-opschudden-264629
©Aidan Zamiri - Paolina Russo

Er is de afgelopen jaren geen tekort geweest aan Scandinavische merken die het wereldwijd gemaakt hebben, van Ganni tot Cecilie Bahnsen tot Totême. En er is nog meer aanstormend talent uit Scandinavië op weg naar de top. Van A. Roege Hove – winnaar van de Karl Lagerfeld Prize for Innovation van de International Woolmark Company – tot Jade Cropper, gespot bij Gigi Hadid, Kendall Jenner en Kim Kardashian. Tijdens Copenhagen Fashion Week is er de laatste seizoenen een hernieuwde focus op het ondersteunen van opkomende ontwerpers. Dit is onder meer dankzij het NewTalent-initiatief en de pas gelanceerde Zalando Visionary Award. Hieronder drie opkomende ontwerpers op de lente/zomer 2024-agenda van Copenhagen Fashion Week die je wil kennen.

Nieuwe ontwerpers op Copenhagen Fashion Week

1. Nicklas Skovgaard

Nadat hij zijn eerste ontwerpen in 2020 op Instagram plaatste, wist Nicklas Skovgaard al snel een trouwe schare modevolgers te verzamelen. In 2022 werd Nicklas Skovgaard genomineerd als finalist voor de Wessel & Vett Fashion Prize. Nu is de voormalige interieurstylist een van de ontwerpers die dit en volgend seizoen is geselecteerd als onderdeel van het NewTalent-initiatief van Copenhagen Fashion Week.

Nicklas Skovgaard leerde zichzelf weven nadat hij een klein weefgetouw had ontdekt en zelf lapjes stof had gemaakt. Het resultaat werden volwaardige kledingstukken van jassen tot hoeden. Zijn unieke creaties combineren onder meer handgeweven textiel met afgedankte stoffen en wol met waterafstotende materialen. Het resultaat zijn betoverende silhouetten met een droomachtige esthetiek. Dit jaar werkt de ontwerper samen met het Nederlandse model Britt Liberg om zijn collectie te presenteren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nicklas Skovgaard
©Nicklas Skovgaard

Hoe is je merk ontstaan?

“Ik zou zeggen dat het een nogal onorthodoxe start was. Het begon allemaal tijdens een zomervakantie, toen ik in een kringloopwinkel een klein weefgetouw kocht om op te oefenen. Op dat moment had ik nog nooit eerder geweven en ik was helemaal niet van plan om een modemerk te beginnen. Al snel realiseerde ik me dat ik eigenlijk mijn eigen stoffen kon maken die ik kon gebruiken voor het maken van jassen, jacks en hoeden. Naarmate de tijd verstreek en ik de kledingstukken en de stoffen verfijnde door ermee te werken, besloot ik om van deze stoffen een eerste collectie te maken.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hoe zou je je esthetiek omschrijven?

“Ik omschrijf mijn esthetiek graag als awkward-sophisticated. Ik denk dat mijn collecties – de kledingstukken en ook mijn beeldtaal – een zekere dualiteit in zich dragen. Een voorbeeld hiervan zou een grote puffy avondjurk kunnen zijn, gemaakt van een basic grijs gemêleerde stretchy jerseystof. Ik werk graag met contrasten.”

Hoe voel je je in de aanloop naar je debuutshow?

“Ik ben echt trots en superenthousiast om mijn eerste show hier in Kopenhagen te geven, de plek waar het merk is ontstaan en waar ik woon en mij thuis voel. Mijn droom is dat mensen zich verrijkt voelen als ze de show verlaten met een prachtige ervaring.”

2. Paolina Russo

Paolina Russo werd in 2021 opgericht door alumni Paolina Russo en Lucile Guilmard van Central Saint Martins. Het Londense merk heeft een bijzonder jaar achter de rug. Eerst werd het geselecteerd als finalist voor de International Woolmark Prize en daarna werd het geselecteerd voor de LVMH Prize. Nu heeft het label – dat snel bekend is geworden om zijn kleurrijke, sportieve gebreide kleding – de nieuwe Zalando Visionary Award gewonnen tijdens Copenhagen Fashion Week.

Deze nieuwe award is een uitbreiding van de Zalando Sustainability Award en vereist dat het merk verandering teweegbrengt op het gebied van duurzaamheid, sociale impact en innovatie. Ook moet de winnaar de duurzaamheidseisen van Copenhagen Fashion Week naleven. Als winnaar ontvangt Paolina Russo een prijs van 50.000 euro en zal ze voor het eerst haar collectie presenteren tijdens de Deense modeweek. Zalando zal de productie van de show financieren om de visie van Russo op de catwalk te presenteren en het engagement van het merk voor toekomstige collecties te benadrukken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Paolina Russo
©Paolina Russo

Hoe zou je jouw merk omschrijven?

“Paolina Russo laat futurisme en nostalgie samensmelten door middel van community-gedreven ambacht en innovatie.”

Wat was de inspiratie achter je lente/zomer 2024-show?

“Zoals altijd zijn de collecties die we creëren een knipoog naar onze escapistische tienerdagdromen. Deze keer combineren we de atletische esthetiek van Paolina Russo met de folkloristische fantasieën en mystiek van steencirkels. Denk aan uitgesneden regenboogvloeren, fresco’s van pastelkrijt, prehistorische grottekeningen, oude steencirkels en futuristische structuren, allemaal op [de soundtrack van] angstige slaapkamerpunk en het gebrul van autotoeters. De collectie zal een gedurfde combinatie zijn van aardetinten en felle kleuren, waarbij de thema’s mystiek en futurisme samenkomen.”

Hoe verwerk je duurzaamheid in je ontwerpen?

“We streven ernaar om opnieuw na te denken over wat duurzaamheid inhoudt voor een modern modemerk. Voor ons gaat het erom dat we onze fabrikanten betrekken bij het ontwerpproces om onze manier van produceren voortdurend te verbeteren. Als het gaat om het verminderen van de ecologische voetafdruk, gebruiken we restmaterialen en stoffen en productieprocessen met een lage waterintensiteit. Ook geven we prioriteit aan transparantie en traceerbaarheid van grondstoffen en werken we alleen samen met gecertificeerde fabrikanten. We geven echt om het traject dat onze producten na gebruik afleggen. Dus ontwikkelen we veel van onze stukken met enkelvoudige natuurlijke vezels die biologisch afbreekbaar zijn. Het gaat niet alleen om het maken van mooie kleding, maar ook om het vormgeven van een toekomst waarin mode en verantwoordelijkheid voor het milieu naadloos samengaan.”

3. Rolf Ekroth

De Fins-Zweedse ontwerper Rolf Ekroth richtte zijn merk op in 2016, nadat hij in 2015 afstudeerde aan de Aalto Universiteit van Helsinki en de prestigieuze Designer’s Nest competitie won. Sindsdien is de voormalige professionele pokerspeler bekend geworden door zijn upcyclede en genderneutrale ontwerpen – waaronder een jas gemaakt van vriendschapsarmbandjes – die doordrenkt zijn met reflecties op het verleden.

Ekroth heeft verschillende samenwerkingsprojecten gedaan en naast het winnen van de Designers’ Nest was hij finalist op het Hyères Festival. In 2020 – tijdens de pandemie – herlanceerde hij zijn gelijknamige label en werd volledig onafhankelijk. Het merk geeft prioriteit aan het gebruik van duurzame materialen, waarbij de meerderheid afkomstig is van deadstock of gerecyclede bronnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rolf Ekroth
©Rolf Ekroth

Wat is de esthetiek van je merk?

“Een mix van sport, de jaren negentig en high-end streetwear. We werken de laatste tijd veel met ambachtelijke tradities en proberen ze te herontwerpen tot iets nieuws. Maar we laten de nostalgie nooit los.”

Hoe benader je duurzaamheid?

“Onze laatste twee seizoenen bestonden voor 80 procent uit gerecyclede materialen of deadstock. Dit seizoen hebben we dat niveau niet helemaal gehaald – ik denk dat het uiteindelijke aantal ergens rond de 65 tot 70 procent ligt – maar voor een kleiner merk met beperkte middelen denk ik dat het goed is. Mijn basisplan is altijd om de meest ethische materialen te kiezen en zo lokaal mogelijk te produceren. In ons geval is dat in Estland en Litouwen.”

Hoe voelt het om deel uit te maken van het NewTalent-programma van Copenhagen Fashion Week?

“Het betekent heel veel voor mij. Het is een kans waar ik zeker het beste uit zal halen.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.