de-olympische-spelen-2024-in-parijs-beginnen-bijna-deze-modemerken-gaan-sowieso-de-show-stelen-305122

De Olympische Spelen 2024 vinden plaats in Parijs en draaien uiteraard om sport, maar zijn ook zeker interessant voor modeliefhebbers. Sterker nog: wij denken dat juist de mode er goud gaat winnen. Niet alleen vindt het sportevenement plaats in de stad van de mode, ook zijn meerdere grote (mode)merken betrokken bij onder meer het kleden van de sporters en het maken van de medailles. Een voorproefje van wat je allemaal kan verwachten van de mode tijdens de aankomende Olympische Spelen, lees je hieronder. Scroll naar beneden om meer te lezen over Nederlands merk Denham dat het Olympisch team uit eigen land kleedt.

Olympische Spelen 2024

In 2024 vinden de Olympische Spelen plaats in Parijs. Bijzonder, want precies honderd jaar geleden, in 1924, vonden de Spelen ook al plaats in de Franse hoofdstad. Tussen 26 juli en 11 augustus dit jaar zal de magische stad aan de Seine transformeren tot dé sportstad van de wereld. Het centrum van Parijs – letterlijk het gebied aan de oevers van de Seine – zal worden overgenomen, maar ook in het gebied om de stad heen zullen wedstrijden plaatsvinden. De bekende openings- en sluitingsceremonie vinden plaats in Stade de France.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Nog meer fun facts over de Olympische Spelen 2024: er zullen vier nieuwe sporten aantreden, te weten breakdancing, surfen, klimmen en skateboarden. Ook zullen iconische plekken in de stad worden ingezet als wedstrijdlocatie. Zo zullen paardrijdwedstrijden plaatsvinden in de beroemde tuinen van het Kasteel van Versailles, en zullen er wielerwedstrijden zijn rondom de Champs-Elysées. En nog even over die Seine: in de rivier zelf zal de triatlon worden gezwommen, die trouwens ook onder de Eiffeltoren door wordt gerend.

Minder leuk is de iconische toeristenwinkeltjes langs de kant het veld (tijdelijk) moeten ruimen door de wedstrijden op de Seine, tot onvrede van de verkopers. In datzelfde straatje maar dan anders: het is ook nog de vraag wat er met de winkels op de Champs-Elysées en in de omgeving gaat gebeuren als daar sportwedstrijden zijn.

LVMH als officiële partner

Dat brengt ons op het mode-aspect van deze Olympische Spelen. Zoals gezegd, vindt deze editie immers plaats in dé modehoofdstad van de wereld, wat toch vraagt om een link tussen de mode- en sportindustrie. En die komt er ook. Louis Vuitton Moët Hennessy, oftewel LVMH, is namelijk Premium Partner van de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs.

LVMH is het grootste conglomeraat van luxemerken ter wereld. Het omvat naast drankmerken als Moët & Chandon ook modemerken als Loewe, Dior, Celine, Givenchy, Kenzo en natuurlijk Louis Vuitton. Ook in het bestand: cosmeticamerken als Guerlain en Fenty Beauty, en sieradenhuizen als Chaumet, Repossi, Tiffany & Co. en Bulgari.

Louis Vuitton en Chaumet

Volgens LVMH resoneren de Olympische Spelen met de bedrijfsmissie, te weten ‘The Art of Crafting Dreams’. Net als mode draait (kijken naar) sport natuurlijk ook om een soort droom. Daarnaast is de thuisstad van LVMH natuurlijk Parijs, de locatie van deze Spelen. De samenwerking zal op verschillende manieren tot uiting komen.

Zo zal Chaumet de medailles maken voor de Olympische en Paralympische Spelen. Deze worden dan gepresenteerd aan de winnaars op een custom made-dienblad van Louis Vuitton, zie hieronder. Ook zal Moët Hennessy de dranken verzorgen tijdens de festiviteiten, zal Sephora te zien zijn langs de route van het aansteken van het Olympisch vuur en zullen merken als Dior en Louis Vuitton bepaalde uitzonderlijke sporters sponsoren.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door LVMH (@lvmh)

Denham voor Nederland

Naast de algemene sponsoren voor de hele Olympische Spelen, zijn er ook modemerken die specifieke landenteams kleden. Zo maakt Denham de outfits voor de Nederlandse sporters tijdens de Olympische en Paralympische Spelen, die ze dragen tijdens de openings- en sluitingsceremonie. Denham werkt daarvoor nauw samen met NOC*NSF. Het merk voorziet zo’n vijfhonderd sporters en begeleiders van het Olympische team en ruim tweehonderdvijftig sporters en begeleiders van het Paralympische team van op maat gemaakte outfits.

Veel sporters hebben een andere bouw – denk aan die enorm gespierde armen en benen – waardoor ze geen reguliere maat hebben. Best een uitdaging voor Denham, dat sinds 2008 te boek staat als belangrijke speler in de internationale denimwereld. Daarnaast wil Denham dat het outfits worden die iedereen ook ná de Spelen nog zou willen dragen. Esther Vergeer, Chef de Mission Paralympische Spelen, zegt hierover: “Ik vind het heel leuk én belangrijk dat de kleding is ontworpen met inbreng van de sporters. Het wordt echt anders dan op eerdere Spelen, eigentijds en goed draagbaar. Mooi dat we ons als Nederland hiermee onderscheiden.”

Naast de kleding voor de sporters lanceert Denham ook een merchandise-collectie voor consumenten. Denk aan een shawltje en top. Deze zijn te zien in de nieuwste editie van Vogue, het Summer Issue, voor juli en augustus 2024 dat hier te koop is. In de shoot, geschoten door Zoë Karssen, dragen sporters en model Puck deze speciale items al. Houd de kanalen van Vogue in de gaten voor meer updates hierover.

Artikel gaat door onder de afbeelding.

Denham kleedt sporters voor Olympische Spelen
©Denham
1/1
Native Share

Mode van landenteams

Ook andere landen hebben veelal gekozen voor bekende merken als maker van de outfits voor de sporters. Zo zal Stéphane Ashpool het Franse sportteam kleden. De oprichter van Pigalle is als artistiek directeur aangewezen voor de uniformen en werkt hiervoor samen met Le Coq Sportif. Naar verluidt zal luxemerk Berluti een rol spelen in het ontwerpen van de outfits voor de openings- en sluitingsceremonie.

Bestseller, het moederbedrijf van Jack & Jones en Vero Moda, kleedt het Deense team. Zij ontwierpen eerder ook al de outfits voor Denemarken tijdens de vorige Olympische Spelen in Tokio. Ook zeker: nationaal icoon Armani kleedt de Italiaanse sporters. Ben Sherman tekent voor de outfits van de sporters uit Groot-Brittannië en het Zweedse team wordt gekleed door Uniqlo (net als in 2020 en 2022).

Ralph Lauren voor VS

Het Amerikaanse team wordt weer in all American-uniforms gestoken door Ralph Lauren, die dat al een aantal edities doet. Een goede match, want Lauren staat in eerste instantie bekend om zijn sporty wear. Niet voor niets heet het merk eigenlijk Polo Ralph Lauren. Daarnaast komen de kleuren van de Amerikaanse vlag – rood, wit, blauw – ook terug in de logo’s en items van het label. De officiële outfits voor het Amerikaanse team zijn dan ook helemaal in lijn met de reguliere esthetiek van Ralph Lauren: klassiek en sportief.

Artikel gaat door onder de Instagram-post.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Ralph Lauren (@ralphlauren)

Skims voor Team USA

Ook Skims, het merk van Kim Kardashian, gaat weer kleding leveren voor het Olympische team van Amerika. Net als de vorige editie van de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio. De ondernemer en realityster zei daar toen over: “Toen ik tien was, hoorde ik alle details over de Spelen van mijn stiefvader.” (Caitlyn Jenner, toen nog Bruce, won goud op de Olympische Spelen in 1976.)

Toen bleek dat Skims de onderkleding mocht leveren voor het Amerikaanse team, was dat volgens Kardashian dan ook een “full circle-moment”. En voor Paris 2024 is dat dus ook weer het geval. Skims toont op Instagram ondergoed, onderkleding en zwemkleding voor het Amerikaanse Olympische team. Zo worden sporters wereldwijd van top tot teen gekleed door modemerken en beloven de Olympische Spelen dus met recht een waar modespektakel te worden. Let the (fashion) games begin!

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door SKIMS (@skims)