13-onafhankelijke-merken-die-zich-hard-maken-voor-oekraine-207151
©Getty Images

Steeds meer merken slaan de handen ineen om Oekraïne te steunen. Het platform voor opkomend talent 1Granary – opgericht door de Oekraïense creative Olya Kuryshchuk – publiceert een open brief waarin de sector wordt opgeroepen zich te verenigen tegen de oorlog die in het Oost-Europese land woedt.

Grote en kleine merken steunen Oekraïne

Grote merken als Balenciaga en moederbedrijf Kering zijn een van de eersten die op hun Instagram-accounts publiekelijk verklaringen afleggen. Daarin roepen zij op tot vrede en zeggen ze “een aanzienlijke donatie” toe aan de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties. LVMH heeft ook een donatie van 5 miljoen euro aangekondigd voor het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC). En Chanel schenkt 2 miljoen euro aan zowel de UNHCR als hulporganisatie Care.

Ondertussen werkt het in Budapest gevestigde merk Nanushka samen met de Hungarian Charity Service of the Order of Malta om Oekraïense vluchtelingen te voorzien van onderdak, voedsel, kleding en vervoer. Ganni heeft ook toegezegd 100.000 DKK (omgerekend 13.400 euro) te doneren aan de Deense Vluchtelingenraad, die ter plaatse in Oekraïne actief is. Bovendien doneert Erdem alle winst van zijn flagshipstore en website van dit weekend aan het Britse Rode Kruis.

Ook kleinere merken uit de mode-, kunst- en interieurwereld dragen hun steentje bij. Dat doen ze door middel van loterijen en veilingen die online plaatsvinden. Hieronder vind je 13 onafhankelijke labels die zich inzetten voor Oekraïne.

Chylak

Het in Warschau gevestigde tassenlabel Chylak heeft al haar winst van afgelopen weekend – bijna 10.000 euro – gedoneerd aan liefdadigheidsinstellingen die Oekraïense vluchtelingen in Polen steunen, waaronder het Polish Center For International AidPolish Humanitarian ActionRescue Foundation en UNICEF.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door CHYLAK (@chylak.bags)

Aeydē

Het Berlijnse schoenenlabel Aeydē heeft toegezegd 30 procent van de netto-opbrengsten van afgelopen weekend te doneren aan Aktion Deutschland Hilft. Een netwerk van meer dan 20 organisaties die humanitaire hulp verlenen aan mensen in Oekraïne en vluchtelingen in buurlanden.

Collina Strada

De New Yorkse ontwerper Collina Strada heeft toegezegd alle verkopen van deze week te schenken aan United Help Ukraine. Deze liefdadigheidsinstelling verstrekt ter plaatse in Oekraïne humanitaire hulp en medische benodigdheden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Collina Strada (@collinastrada)

Elleme

Het Parijse merk Elleme heeft al zijn blauwe en gele producten opzij gezet in de webshop. 100 procent van de opbrengst van deze verkoop gaat naar de actie van UNICEF voor Oekraïne.

Cressida Jamieson

De in Londen gevestigde ontwerper Cressida Jamieson heeft een T-shirt ontworpen met daarop een hart geborduurd in de kleuren van de Oekraïense vlag. Hiermee zamelt het merk geld in voor de Ukraine Crisis Fundraiser van de stichting Choose Love. Alle opbrengsten gaan naar projecten die vitale hulp en diensten bieden aan Oekraïense vluchtelingen en iedereen die nog in Oekraïne is.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Cressida Jamieson (@cressidajamieson)

Clothes for Progress

Het Amsterdamse platform Clothes For Progress heeft een inzamelingsactie voor Oekraïne gelanceerd, waarbij merken als Ninamounah stukken doneren voor de campagne. Alle opbrengsten gaan naar United Help Ukraine.

Cawley Studio

Cawley Studio verloot zijn Ella-vest om geld in te zamelen voor Oekraïne. Het Britse merk heeft tot nu toe al 4500 pond (omgerekend 5.400 euro) ingezameld voor het Britse Rode Kruis. Elke donatie van 10 pond telt mee voor een lot.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Cawley (@cawleystudio)

Les Fleurs Studio

Het Spaanse upcycling-merk Les Fleurs Studio, opgericht door styliste en influencer Maria Bernad, doneert een week lang al zijn winst aan Razom For Ukraine. Dat is een non-profitorganisatie die essentiële medische benodigdheden levert aan de mensen in Oekraïne.

Heliot Emil

Het Deense menswearlabel Heliot Emil heeft toegezegd 100 procent van de pre-orderwinst van zijn herfst/winter 2022-collectie – die tijdens Paris Fashion Week wordt getoond – te doneren aan UNICEF, om humanitaire hulp te bieden in Oekraïne.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door HELIOT EMIL (@heliot_emil)

By Alice

Interieurexpert Alice Wawrik, oprichter van By Alice, organiseert een online veiling met stukken van zo’n 20 onafhankelijke Britse interieurmerken. Daarmee wil ze geld inzamelen voor stichting Choose Love’s actie voor Oekraïne.

Editions x Venetia Berry

Online kunstplatform Partnership Editions verkoopt een collectie handbeschilderde platen van kunstenares Venetia Berry om geld in te zamelen voor Oekraïne. 20 procent van de verkoop gaat naar de inzamelingsactie voor Oekraïne van Choose Love.

Albie & Pearl

Vintage interieurmerk Albie & Pearl – dat echte interieurjuweeltjes verkoopt, van kandelaars tot keramiek – heeft toegezegd 15 procent van de verkoop van dit weekend te doneren, wederom aan de crisisactie van Choose Love.

Fred Rigby Studio

De Londense meubelontwerper Fred Rigby Studio doneert 10 procent van de opbrengst van zijn Raindrop-collectie – een reeks elegante salontafels en bijzettafels in verschillende afwerkingen – aan de actie van het Britse Rode Kruis voor Oekraïne.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue.co.uk.