Steeds meer merken slaan de handen ineen om Oekraïne te steunen. Het platform voor opkomend talent 1Granary – opgericht door de Oekraïense creative Olya Kuryshchuk – publiceert een open brief waarin de sector wordt opgeroepen zich te verenigen tegen de oorlog die in het Oost-Europese land woedt.
Grote en kleine merken steunen Oekraïne
Grote merken als Balenciaga en moederbedrijf Kering zijn een van de eersten die op hun Instagram-accounts publiekelijk verklaringen afleggen. Daarin roepen zij op tot vrede en zeggen ze “een aanzienlijke donatie” toe aan de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties. LVMH heeft ook een donatie van 5 miljoen euro aangekondigd voor het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC). En Chanel schenkt 2 miljoen euro aan zowel de UNHCR als hulporganisatie Care.
Ondertussen werkt het in Budapest gevestigde merk Nanushka samen met de Hungarian Charity Service of the Order of Malta om Oekraïense vluchtelingen te voorzien van onderdak, voedsel, kleding en vervoer. Ganni heeft ook toegezegd 100.000 DKK (omgerekend 13.400 euro) te doneren aan de Deense Vluchtelingenraad, die ter plaatse in Oekraïne actief is. Bovendien doneert Erdem alle winst van zijn flagshipstore en website van dit weekend aan het Britse Rode Kruis.
Ook kleinere merken uit de mode-, kunst- en interieurwereld dragen hun steentje bij. Dat doen ze door middel van loterijen en veilingen die online plaatsvinden. Hieronder vind je 13 onafhankelijke labels die zich inzetten voor Oekraïne.
Chylak
Het in Warschau gevestigde tassenlabel Chylak heeft al haar winst van afgelopen weekend – bijna 10.000 euro – gedoneerd aan liefdadigheidsinstellingen die Oekraïense vluchtelingen in Polen steunen, waaronder het Polish Center For International Aid, Polish Humanitarian Action, Rescue Foundation en UNICEF.
Dit bericht op Instagram bekijken