oprichter-patagonia-geeft-bedrijf-weg-om-klimaatcrisis-aan-te-pakken-223465
©Sergii Khandusenko/Shutterstock/ANP

Patagonia wordt al lang geroemd door mensen in de industrie die geloven dat mode een verschil kan maken. Yvon Chouinard, de oprichter van Patagonia, gaat nu nog een stap verder door zijn hele bedrijf – met een geschatte waarde van drie miljard dollar – weg te geven in een poging om de klimaatcrisis aan te pakken.

Patagonia maakt statement over klimaatcrisis

“Het is een halve eeuw geleden dat we met ons experiment begonnen”, zegt de 83-jarige Chouinard in een verklaring. “Als we enige hoop hebben op een gezonde planeet over 50 jaar, moeten we allemaal alles doen wat we kunnen met de middelen die we hebben. Als de bedrijfsleider die ik nooit heb willen zijn, doe ik mijn deel. In plaats van waarde te onttrekken aan de natuur en die om te zetten in rijkdom, gebruiken we de rijkdom die Patagonia creëert om de bron te beschermen. We maken van de aarde onze enige aandeelhouder. Ik ben bloedserieus over het redden van deze planeet.”

Chouinard en zijn familie hebben 98 procent van hun aandelen overgedragen aan een nieuw opgerichte non-profit, genaamd Holdfast Collective, die nu naar schatting 100 miljoen dollar per jaar zal ontvangen – alle winst van Patagonia die niet in het bedrijf wordt geïnvesteerd. De resterende twee procent van hun aandelen zijn overgedragen aan een trust, die ervoor moet zorgen dat het bedrijf trouw blijft aan zijn doel en waarden.

Strijd tegen klimaatverandering

Het outdoorlabel, dat in 2012 de B-Corp-status verkreeg (voor niet-ingewijden: dat is een certificering waarvoor de impact van een bedrijf op vijf belangrijke gebieden – bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten – aan een minimumnorm moet voldoen), zal jaarlijks één procent van al zijn verkopen blijven doneren aan milieu-activisten. Ondertussen zal het Holdfast Collective al zijn fondsen gebruiken om “de natuur en biodiversiteit te beschermen, bloeiende gemeenschappen te steunen en de milieucrisis te bestrijden”.

Patagonia werd in 1973 opgericht door Chouinard, een voormalig bergbeklimmer, in Californië, en is al 50 jaar een pionier in de industrie. In 1986 doneerde het bedrijf voor het eerst 10 procent van zijn winst aan organisaties die zich inzetten voor het behoud of herstel van leefomgevingen. Nooit bang om tegen de stroom in te gaan, plaatste het merk op Black Friday in 2011 een advertentie in de New York Times met de slogan: ‘Koop deze jas niet’. Voor de verkiezingen van 2020 in de VS bracht Patagonia een korte broek uit met op het label ‘Vote the assholes out‘.

Nu de klimaatcrisis steeds urgenter wordt, hebben Patagonia en Chouinard een werkelijk radicale nieuwe manier van zakendoen voorgesteld. Laten we kijken of andere bedrijven in de mode-industrie en daarbuiten dit voorbeeld volgen.