peter-do-benoemd-tot-nieuwe-creative-director-bij-helmut-lang-253646
©Mario Sorrenti

De New Yorkse ontwerper Peter Do heeft de topfunctie van creative director bij Helmut Lang overgenomen, zo maakte het merk woensdag bekend. “Niemand belichaamde radicaal denken beter dan Helmut Lang”, stelt Do in een verklaring. “Het is een grote eer om het volgende hoofdstuk van zijn nalatenschap te mogen inluiden”, voegde hij daaraan toe.

Peter Do naar Helmut Lang

Do zal vanaf aanstaande maandag 15 mei beginnen in zijn functie, waarin hij verantwoordelijk is voor zowel de mannen- als de vrouwencollecties. Hij zal rechtstreeks rapporteren aan Dinesh Tandon, CEO van Helmut Lang. “We zijn verheugd dat Peter Do zich bij Helmut Lang voegt als creatief directeur”, aldus Tandon. “Zijn duidelijke en innovatieve benadering van ontwerpen sluit goed aan bij het ethos en erfgoed van het merk.” Naast zijn nieuwe functie bij Helmut Lang zal Do nog steeds werkzaam blijven als creative director van zijn eigen gelijknamige merk.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Wie is Peter Do?

Peter Do, geboren in Biên Hòa, Vietnam studeerde aan het Fashion Institute of Technology in New York en won de LVMH Graduate Prize in 2014. Hij werkte onder Phoebe Philo bij Céline voordat hij terugkeerde naar New York om te werken met Derek Lam. Daarna lanceerde hij zijn gelijknamige label in New York in 2018, waarvoor hij al snel een grote aanhang kreeg door zijn scherpe tailoring en downtown cool-look.

Peter Do werd genomineerd voor drie CFDA Awards en was finalist van de LVMH-prijs in 2020. Do presenteerde zijn eerste show in New York in het voorjaar van 2022, gevolgd door twee opeenvolgende grotere shows. De show voor herfst/winter 2023 liet hij aan zich voorbijgaan, waardoor er geruchten ontstonden over de status van zijn label. Uiteindelijk presenteerde hij eind vorige maand een lookbook van key-items die hij omschreef als “een goede reset”.

Peter Do lente/zomer 2023
©Monica Feudi / Peter Do
Peter Do lente/zomer 2023

Over Helmut Lang

Het bedrijf Helmut Lang werd in 1986 opgericht door de Oostenrijkse autodidactische ontwerper en heeft vele creative directors gehad sinds Lang in 2005 vertrok om als kunstenaar te werken. Het label werd voor het eerst nieuw leven ingeblazen in 2007, toen het werd overgenomen door Link Theory Holdings, nu een dochteronderneming van Fast Retailing, van de Prada Group, die destijds ontwerpers Michael en Nicole Colovos inhuurde om de doorstart te leiden. De Colovos’ gaven het label een moderne look, weg van de edgy en artistieke visie van de oprichter.

Na het vertrek van het duo in 2014 werd het label gerund door een anoniem inhouse designteam, totdat Isabella Burley, de toenmalige hoofdredacteur van Dazed, werd ingehuurd als “editor-in-residence”. Zij koos in 2017 Shayne Oliver om de lente/zomer 2018-collectie te ontwerpen. Na dat experiment, dat slechts één seizoen duurde, namen de minder bekende Mark Thomas en Thomas Cawson in 2019 kort de leiding over, maar zij vertrokken na de lente van 2020. Sindsdien wordt het label wederom geleid door een inhouse designteam. De aanstelling van Peter Do markeert Helmut Langs prominentste benoeming sinds de korte tijd van Shayne Oliver bij het merk. Helmut Lang is momenteel eigendom van Fast Retailing Co.

Helmut Lang herfst/winter 1998
©Courtesy hl-art
Helmut Lang herfst/winter 1998

Wat we kunnen verwachten

Helmut Lang bouwde een zeer invloedrijk cultlabel op dat de modeagenda van zijn tijd bepaalde. Een van zijn belangrijkste successen was Helmut Lang Jeans, dat de markt voor designerdenim nieuw leven inblies. In zijn huidige vorm maakt het merk niet echt deel uit van de invloedrijkste labels, maar de huidige belangstelling voor historische mode en ontwerpers uit de jaren tachtig en negentig heeft het label opnieuw onder de aandacht gebracht. Zo droeg Timothée Chalamet vorige maand op CinemaCon in Las Vegas een leren utility vest uit Langs lente/zomercollectie van 1998.

Peter Do heeft de laatste tijd de nodige media-aandacht gekregen, vooral in de mannenmode. Zo kleedde hij sterren als Moses Sumney, Jeremy O. Harris en K-Pop-ster Jeno van NCT, die zijn lente/zomer 2023-catwalkshow opende. Net als Helmut Lang heeft Do aanleg voor deconstructie en een voorkeur voor androgyne ontwerpen. De New Yorkse ontwerper noemde Lang eerder al een grote invloed voor zijn werk, naast een andere invloedrijke, nu gepensioneerde ontwerper, Martin Margiela. Do’s stijl, waarin hij speelt met cut out-elementen en transparante details met zijn kenmerkende spacer mesh-stof, maakt zijn onderscheidende visie een passende match met het label.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door HELMUT LANG (@helmutlang)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.