“Het is weer stil!” Er moet lawaai zijn. Het is een paar dagen voor het debuut van Pharrell Williams als hoofdontwerper van de mannencollectie van Louis Vuitton (dinsdagavond is het zover). We zitten in de studio vlak bij Pont Neuf in Parijs om wat video’s op te nemen voor social media, maar elke keer als het team begint te filmen, valt iedereen in de ontwerpstudio stil. Williams houdt daar niet van – het is te nep, te geforceerd en niet echt Pharrell.
Pharrell Williams bij Louis Vuitton
Zodra de studio weer op een natuurlijke manier bruist – zacht geroezemoes en het geluid van toetsaanslagen – komt de man achter wat verreweg de meest verwachte show van het lente/zomer 2024-mannenmodeseizoen is, in zijn ritme. Hij zegt tegen de camera van Vogue: “Dit is niet werken. Dit is een droom. En als ik al een baan had, dan is het mijn enige taak om niet wakker te worden.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Williams en zijn gezin wonen fulltime in Parijs om zich te concentreren op het verwezenlijken van die “droom”. Het is toepasselijk voor een collectie en show die volgens Williams deels zal draaien om het woord ‘Lovers‘. Hij begon met de ontwikkeling ervan op Valentijnsdag: dezelfde dag dat Louis Vuitton zijn benoeming officieel aankondigde als de eerste opvolger voor meerdere seizoenen van wijlen Virgil Abloh. Zoals hij in ons gesprek vertelt, was het LVMH’s Alexandre Arnault die belde om Williams de positie aan te bieden.
Modeverleden
Toen het nieuws van zijn benoeming bekend werd, was er enige commotie onder degenen die erop aandrongen dat de baan naar een gevestigde ontwerper had moeten gaan, van wie velen tijdens het langzaam verlopende wervingsproces voor de rol waren geïnterviewd. Deze mensen zagen over het hoofd dat Williams – die dankzij Marc Jacobs in 2004 voor het eerst samenwerkte met Louis Vuitton aan een zonnebrillenlijn – zelfs zonder het voorrecht van een formele modeopleiding aanzienlijke ervaring heeft in het vak. Belangrijke punten in zijn modeverleden zijn onder meer het oprichten van Billionaire Boys Club in 2003 samen met Nigo, een langdurige ontwerprelatie met Adidas en een reeks succesvolle samenwerkingen met luxelabels zowel binnen LVMH (Tiffany, Moynat) als daarbuiten (Chanel, Moncler).
Williams heeft in het verleden verteld hoeveel hij van Karl Lagerfeld heeft geleerd. Hij was ook bevriend met Abloh. Zoals blijkt uit de lijst van samenwerkende partners – van Francesco Ragazzi van Palm Angels tot Sarah Andelman, oprichter van Colette, in de pas gelanceerde Joopiter-veiling Just Phriends – heeft hij een breed netwerk in de branche. En hij beschouwt Nigo, die betrokken is geweest bij de voorbereiding van deze collectie, als zijn naaste metgezel in de modewereld.
Van ‘Damoflage’ tot de showsoundtrack
Om dat te bevestigen draagt Williams vandaag een T-shirt met de tekst ‘I know Nigo’ van Human Made boven een jeans met Vuittons bekende Damier-ruit uit zijn nieuwe collectie. Dit betekent dat deze jeans – afgezien van de zojuist uitgebrachte nieuwe Rihanna-campagne – een van de eerste jeans zijn die de wereld te zien krijgt uit zijn eerste mannencollectie voor Louis Vuitton. Er zijn nog een paar van deze toekomstige gewilde items verspreid over de studio, waaronder stukken gemaakt in een nieuwe versie van de Damier-ruit van het huis. Dit wordt ‘Damoflage’ genoemd en is direct herkenbaar in een bredere context buiten de Vuitton-codes. Het wordt een van Williams’ belangrijkste symbolen in zijn werk voor het huis.
Beneden is de LV-foyer net zo bevolkt met vrouwelijke modellen als met mannen, die hier blijkbaar zijn voor castings. Het gerucht gaat dat deze show, in termen van publiek en mogelijk ook fysieke vierkante meters, de grootste ooit zal zijn bij Louis Vuitton-mannenmode. Net als Ablohs epische eerste show is het plan om ook deze presentatie buiten te houden.