Met een show waar mode en muziek samenkwamen, maakte Pharrell Williams een onuitwisbare indruk voor zijn debuut bij Louis Vuitton menswear. Van een ode aan zijn voorganger Virgil Abloh tot de aanwezige A-listers en de introductie van een nieuwe print: dit zijn de vijf hoogtepunten van de Louis Vuitton lente/zomer 2024-show.
Pharrell Williams voor Louis Vuitton
Zijn aanstelling als creatief directeur van Louis Vuitton hield de modewereld flink aan de praat. Waarom koos het modehuis voor een celebrity, en niet voor een ontwerper? Zou hij de verwachtingen kunnen waarmaken, of was het enkel een marketingtruc? Dinsdag kregen we eindelijk de antwoorden op deze vragen tijdens de debuutshow van Pharrell.
Maar nog voor de show kregen we al een kijkje in het proces, via Pharrells nieuwe Instagramaccount @skateboard, dat momenten achter de schermen in het Louis Vuitton-atelier documenteert. Zo is in een video te zien dat Pharrell Pietro Beccari, CEO van Louis Vuitton, belooft dat hij hem niet teleur zal stellen. “Je hebt m’n leven veranderd”, zegt hij in de video. “Je had een gek idee, en hebt ingezet op een zwarte man uit Amerika. Eentje die ongetraind is, maar die waardig leek.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Teleurstellen deed Pharrell zeker niet. Zijn debuutcollectie voor Louis Vuitton toonde een verbluffende reeks van 74 looks op de iconische Pont Neuf in Parijs. De collectie was geïnspireerd op het rijke erfgoed van het huis, gemixt met zijn eigen stijl en, natuurlijk, gecombineerd met zijn andere grote liefde: muziek.
5 hoogtepunten
Opgedragen aan Virgil Abloh
Pharrell Williams droeg de show op aan zijn voorganger Virgil Abloh, die in 2021 overleed aan kanker. In de show notes schreef Williams: ‘Dit moment is opgedragen aan de reus voor mij. Aan onze broeder in spirit.’ Daarnaast doet de werkwijze van de nieuwe creative director – zoals een inkijkje geven achter de schermen – sterk denken aan Abloh, die een heel archief openstelde voor het publiek. Naast een ode aan Virgil, werd de show ook opgedragen aan de liefde. Dit deed Williams door het logo van Louis Vuitton te verwerken in het woord ‘L(V)overs’. Het bewerkte logo prijkte voornamelijk op accessoires als baretten en riemen, die waarschijnlijk als zoete broodjes over de toonbank zullen gaan.