schip-ahoy-in-gesprek-met-pharrell-williams-over-zijn-tweede-menswearshow-voor-louis-vuitton-in-hongkong-277134
©Gorunway.com

“Ik ben zo blij om terug te zijn in Hongkong”, zegt Pharrell Williams. We zitten in een suite met uitzicht op het water beneden, waar het drukke scheepvaartverkeer een catamaran en een zeilschip omvat – beide boten met Louis Vuitton-zeilen – die een schare groep influencers rond de Victoria-baai vervoeren. Vogue Runway is uitgenodigd om met Williams te praten nadat hij een kijkje gaf in zijn studio. Lees hieronder wat Pharrell Williams, creative director menswear van Louis Vuitton, te zeggen heeft over de gloednieuwe pre-fall mannencollectie van het modehuis.

In gesprek met Pharrell Williams

De collectie wordt gepresenteerd op de Avenue of Stars aan het water. Williams vertelt waarom hij zich geroepen voelde om zijn tweede show naar Hongkong te brengen. Ook deelt hij de ontwikkelende codes in zijn ontwerpstijl en zijn gedachten over de relatie tussen erfgoed en innovatie bij Louis Vuitton. Daarnaast laat hij een belangrijke hint vallen over een aankomende LV-show én vertelt hij hoe hij zijn eigen stijlobsessies integreert in de bredere mannenmode-output van het huis.

Wat is het leukste aan deze baan?

“Ik vertel graag verhalen. Het is leuk om een wereld binnen te gaan en na te denken over wat die persoon zou dragen, wat die persoon zou denken en voelen. De show is al van Parijs naar Virginia gegaan en nu reist hij van Hawaï naar Hongkong. Ik hou van die overgang tussen de ene wereld en de andere, en anticiperen op wat die persoon nodig zal hebben. In deze collectie is er de zeeman, omdat dat archetype van nature een reiziger is. En daar komen alle codes van de dandy-mentaliteit in terug.”

Dus je past nu een reeks codes toe?

“Ik denk dat ze net beginnen te spreken. De thema’s veranderen, maar de consistentie van de codes is altijd aanwezig. Ik denk gewoon dat dat belangrijk is. Ik bedoel, toen ik voor het eerst werd aangesteld, was mijn doel om hogerop te komen.”

Wat bedoel je daar precies mee?

“Ik ga graag verder dan de definitie van chic en modern. Ik hou ervan om naar voren te leunen. En het moet draagbaar zijn. Verlangen is heel belangrijk voor het huis. Maar ik geloof dat verlangen ook even zwaar moet wegen als de draagbaarheid.

Er is een intrinsieke waarde die erg serieus wordt genomen. En dat is dat het goed moet zijn gemaakt, ‘well made’. Goed gemaakt is voor mij niet alleen de manier waarop iets in elkaar zit, maar ook de materialen die je gebruikt. Het is ook niet alleen wat je gebruikt, maar ook hoe je het gebruikt. Dat is voor mij een nieuwe definitie van luxe. De vorige keer zei ik dat mijn definitie van luxe gemak is. Maar het is ook hoe het wordt gedaan. En de verhalen die we vertellen over het hoe. Dat is waarom iets waardevol is.”

Louis Vuitton pre-fall menswear

Het lijkt erop dat er veel van jou in deze collectie zit; parels, het net LV-patroon, Neptunus, het silhouet van de taille…

“Het is belangrijk om dat te doen, vooral als je trouw wil zijn aan je ambities. Ik ben misschien twintig jaar geleden begonnen met het dragen van parels. En dat was omdat het gewoon tot me doordrong dat – ik weet niet eens of je het een steen noemt, maar voor mij is het een juweel – de parel het enige juweel is dat door een organisme wordt voortgebracht. Bij diamanten gaat het om koolstof, druk en hitte. Maar parels gaan over leven. Het is prachtig.”

Hoe zit het met surfen? Is dat ook een element van je identiteit? Wordt er gesurft op Virginia Beach?

“Ja, er wordt gesurfd. Ik heb het nog niet geleerd. Het idee om van de plank in het water te vallen heb ik nooit echt begrepen. Maar het is prachtig. Ik heb vroeger wel gebodyboard, maar op de plank staan is een ander verhaal.”

Hoe groeit je begrip van de rol nu je een tijdje in Parijs bent met LV?

“Ik zou willen dat ik een veel beter antwoord had, maar eigenlijk geniet ik gewoon. Ik ben niet echt gestopt, ik zit er nog steeds in: nog steeds in de achtbaan. Iemand in een achtbaan kan je vertellen dat hij veel plezier heeft, maar hij kan je alleen het uitzicht vanuit zijn stoel vertellen. Maar het is absoluut fascinerend en exciting.”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Louis Vuitton pre-fall menswear
©Gorunway.com

Show in Hongkong

Vertel ons over de tweede show in Hongkong.

“Hier naar Azië komen was belangrijk. Mijn Aziatische broers en zussen zijn altijd goed voor me geweest. Vanaf het allereerste begin van mijn carrière was dit een gemeenschap die me steunde, ook om door te gaan. Toen ik Nigo ontmoette, veranderde mijn leven. Dus ik wilde dat de volgende stop Azië zou zijn.

En als je daarop inzoomt, is Hongkong een heel bijzondere plek. Als je aan de wereldeconomie denkt, zou ik zeggen dat dit een van de echte drukpunten van de wereld is. Ik aarzel om te zeggen dat het de specifieke hartslag is, maar het is zeker een hoofdslagader. Voor mij is het dus heel belangrijk om hier te zijn met de mensen hier. Natuurlijk hebben ze een grote invloed op ons bedrijf, maar daarnaast heb ik het ook over de energie hier; de cultuur, de kunst…

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De laatste keer dat ik in Hongkong was, was voor Jupiter. De mensen hier kwamen net uit een cyclus van meer dan drie jaar waarin velen zich niet konden verplaatsen. Ze zaten in quarantaine. Ik heb het gevoel dat veel van mijn Aziatische broeders en zusters de afgelopen jaren veel hebben meegemaakt. Dus het is gewoon goed om hier weer bij hen te zijn, dezelfde lucht te ruiken en naar hetzelfde prachtige water te staren, you know. En om te zien hoe opgewonden ze zijn over het feit dat hun markten weer opengaan en nieuw leven wordt ingeblazen. Ik weet dat de wereld door een soort recessief moment gaat: het voelt als een eb. Maar het is prachtig om te zien hoe het Chinese volk zich klaarmaakt om te stromen. Het is mooi om hier te zijn.”

Ik had er een paar euro om gewed dat je eerste reizende show in de VS zou zijn.

“Nou, je zit er niet ver naast!”

Aha! Dus ik wed dat de volgende…

“Ja, die win je!”

Reizen in het DNA

Je bent een zakenman en ondernemer naast alles op creatief gebied. Hoe denk je over het bedrijf LV?

“Voor mij begint alles met creativiteit en inspiratie. Dat zal altijd nummer één zijn. Ik denk dat je het bedrijf als een infrastructuur eromheen zet. Ik begin niet met de business en probeer die vervolgens te omhullen met creativiteit. Er zijn bedrijven die heel goed functioneren op die manier, maar dat is niet wie ik ben. Ik leid eerst met creativiteit en instinct, en dan gaan we achterover leunen en ons afvragen ‘oké, wat betekent dit?’. Intuïtie komt voor mij eerst: dat is mijn GPS.”

De nieuwe Cobra-schoen is interessant. Het is een heel technologisch stuk, gemaakt in Duitsland, dat je niet per se zou verwachten van een erfgoedhuis.

“Ja, maar dat is precies het erfgoed [van Louis Vuitton]. Want de dingen die ze hier in het prille begin deden, waren toen heel technologisch geavanceerd. Het was net een techbedrijf. Weet je, mensen raken in de war als moderniteit gecombineerd wordt met erfgoed. Maar erfgoed is de herinnering aan wat je bent en verbonden blijven met je DNA. En voor ons gaat dat over altijd vooruitgaan. Op dit moment knijp ik mezelf, terwijl ik hier met je zit te praten en uit het raam kijk naar de skyline van Hongkong. Wat een reis. Dit is een organisatie en een merk die zijn ontstaan uit reizen. We zijn een reizend bedrijf en onze reizen hebben ons hier gebracht.”

Over die reismetafoor gesproken, heb je een persoonlijk gevoel van een bestemming – dingen die je wil bereiken aan het einde van je tijd bij Louis Vuitton?

“Alles wat voelt als een plafond of een limiet is ontmoedigend voor mij. Het is bij mij altijd een open einde, want dan voel ik me vrij.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Runway.