deze-smaakvolle-kleur-ga-je-de-komende-tijd-overal-zien-proeven-en-ruiken-311255

Pistache. Als je het woord hoort, denk je misschien – ik tenminste – in eerste instantie aan nootjes. Maar pistache is meer dan dat. De nootjes zelf zijn een ingrediënt voor allerlei gerechten die steeds meer alom vertegenwoordigd lijken – waarover zo meer. Daarbij is pistache ook een kleur die vaker opduikt, zowel bij accessoires als interieuritems. Hoe kan dat? Waar zien we pistachegroen allemaal? En hoe draag je de kleur zelf? Scrollen is weten.

Trendkleuren komen en gaan

Eerst even over het mechanisme van het verworden van een kleur tot trend. We zien vaker, eigenlijk al zolang mensen mode dragen, dat bepaalde kleuren ‘opeens’ overal zijn. Als je grofweg (echt heel grofweg) een blik werpt op de laatste decennia, kun je bijvoorbeeld stellen dat de seventies getekend werden door oranje en bruin, de jaren tachtig door zwart en metallics, in de nineties waren er veel neonkleuren en aan het begin van deze eeuw vierden babyblauw, bruin en zachtroze hoogtijdagen. De afgelopen decennia wisselen trendkleuren elkaar eigenlijk steeds sneller af. Zo zagen we alleen de afgelopen jaren al enorme trends rondom barbieroze, overvloeien in bordeauxrood tot knalrood, daarna de regenboog af richting botergeel, vervolgens olijfgroen en de afgelopen weken is gifgroen dankzij de Brat Girl een hit.

Dat snelle schakelen heeft vooral te maken met de opkomst van social media, waardoor trends sowieso steeds harder opkomen en weer wegzakken. (Eerder schreven we al waarom we misschien moeten stoppen elke hype tot trend of core te bombarderen.) Het hele ontstaan van trendkleuren die gedicteerd worden vanuit bijvoorbeeld de verf- en textielindustrie richting de catwalk en daarna naar allerlei uitwassingen van designs, is daardoor in een andere snelkookpan beland. Daarbij is het idee van één trendkleur, zoals Pantone bijvoorbeeld altijd een kleur van het jaar oppert, een tikkeltje achterhaald. Om het bij mode te houden: als iets vandaag op de catwalk gespot wordt, is het morgen al in het straatbeeld te zien. Sterker nog, trends worden soms zelfs andersom gedicteerd.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Pistache als trend

Dat gezegd hebbende over de snelheid van trends: trendkleuren zijn ook sneller wijdverspreid. Er is een enorme crossover ontstaan tussen de trends en dus trendkleuren die te zien zijn in de mode, maar ook in de wereld van food-, beauty-, sport- en interieurtrends. Zo zagen we bijvoorbeeld vorige zomer de Tomato Girl Summer Aesthetic. Dit was een combinatie van kersen en tomaten, zowel als kleur en als print, met een vleugje la dolce vita, hot girl summer en rich mom-energy – om er maar wat viral trendtermen in te gooien.

In hetzelfde straatje, maar dan anders zag je een paar jaar geleden bijvoorbeeld opeens overal citroenen opduiken, of eerder nog ananassen (remember?). Opeens zag je op zowel jurken als T-shirts, maar ook op keramieken borden, vazen, telefoonhoesjes, lampen en tassen deze fruitsoorten verschijnen. Waar zo’n trend exact start weet niemand, wel is duidelijk dat als-ie eenmaal in de lucht hangt, de trend zich als een olievlek verspreidt. En komende seizoenen kleurt die olievlek pistachegroen. In iets mindere mate, was pistache als foodtrend – qua kleur en ingrediënt – al ingezet met matcha.

Eten met pistache

Iets anders dan met citroenen, ananassen en tomaten, zien we pistache niet per se als print voorbijkomen. Bij deze trend gaat het vooral om de trendkleur pistachegroen én om het nootje zelf. Pistache als ingrediënt is niet te ontkennen trendy. Denk maar aan gebakjes met pistache die opeens overal opduiken bij hippe pastissiers – die sowieso een momentum hebben op social media en in de ‘echte’ wereld. Cruffin met pistache, croissants met pistache, taartjes met pistache, het is overal. Daarnaast is pistachepasta en pistachecrème opeens bij elke delicatessenzaak uitverkocht. Inmiddels duikt de pistache ook op in steeds meer producten in de reguliere supermarkt. En vergeet ook niet het belachelijk grote succes van de Dubai Chocolade-reep, gevuld met pistache, die compleet viral ging. (Als je niet weet waar het over gaat, zie onderaan dit artikel.)

IJs met pistachesmaak en dus kleur lijkt ook opeens niet aan te slepen. Vooral in softijs, nu opeens in grote steden chic ‘soft serve’ genoemd. Als je me niet gelooft: Het Parool tipte laatst al 7 zaken die dit ‘sexy softijs’ in pistachesmaak verkopen. Er zijn zelfs vegan varianten voor de ware Havermelkelite-lovers. En natuurlijk: ijs en gebak met pistache bestonden altijd al, zeker in bijvoorbeeld Italië. Maar dat het nu opeens overal opduikt, is wel opvallend. Ook in parfums wordt pistache steeds vaker als ingrediënt gesignaleerd. Vorig jaar bracht Mona Kattan van Kayali zelfs een parfum uit genaamd Yum Pistachio Gelato, ruikend naar – uiteraard – pistache-ijs. Ze vertelde ons daarover dat pistache-ijs haar favoriete gerecht is en “het werkt ook echt goed als parfum, want het is nootachtig, zoet en een beetje bloemig.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door SAINT-JEAN (@saintjean.nl)

Pistache in de mode

Pistache als kleur wordt ook in de mode steeds meer gespot. Als we naar het kleurverloop kijken zoals hierboven uitgelegd, is het eigenlijk wel logisch dat de volgende trendkleur zachtgroen is. We gaan de regenboog af van roze en rood naar geel en groen. Daarbij is pistachegroen eigenlijk de volgende schakering na olijfgroen en gifgroen. Pistache als kleur is wel wat lastiger te definiëren omdat in het nootje zelf, als je goed kijkt, eigenlijk meerdere tinten zachtgroen naast elkaar zitten. Soms gaat pistachegroen richting gifgroen, dan weer richting beige. Ergens daartussen zitten een prachtige, warme, zachte tint groen. Bijna de kleur van een blad in de lente.

We zagen pistachegroen tijdens Copenhagen Fashion Week in best wat collectiepresentaties voorbijkomen voor lente/zomer 2025. Maar, zoals hierboven verteld, betekent dat waarschijnlijk dat de kleur komend seizoen al in de winkel kan hangen. Zo zagen we bij Lovechild1979 meerdere items in een wat feller pistachegroen voorbijkomen, zoals de gehaakte jurk hieronder. Ook Mark Kenly Domino gebruikte zachte stoffen in pistache, en koos voor de zachtere (demure, zo je wil) variant van de kleur. Deadwood koos voor leer, waaronder een bomber, in pistache. Zo zie je maar: wat voor tint en stof er gebruikt worden, heeft invloed op hoe lieflijk of klassiek pistachegroen overkomt.

Dat is namelijk meteen een grote kwaliteit van pistache in de mode: de vele schakeringen betekenen dat er altijd een tint te vinden is die jou staat. Daarbij is de kleur zowel romantisch als sportief te dragen, afhankelijk van dus de snit en stof. Hoe dan ook: een smaakvolle kleur, in vele opzichten. Dat pistache opeens overal is, vinden we he-le-maal niet erg. We zijn benieuwd hoe vaak we pistachegroen gaan spotten tijdens de aankomende modewerken in Amsterdam, New York, Londen, Milaan en Parijs.

Lovechild 1979, Mark Kenly Domino Tan en Deadwood lente/zomer 2025 tijdens CPHFW in pistachekleuren
©Spotlight
1/1
Native Share
Lovechild 1979, Mark Kenly Domino Tan en Deadwood lente/zomer 2025

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door De Bijenkorf (@debijenkorf)