Met het einde van het jaar in zicht analyseert modezoekplatform Lyst de populairste ontwikkelingen in mode. Het jaarlijkse rapport getiteld Year in Fashion maakt de grootste modetrends van het jaar bekend: van de meest populaire schoen tot de meest viral show. Wat hebben we massaal gedragen, bekeken en gekocht in 2022? Een deep dive.
Populairste mode 2022
Hoewel het benoemen van dé grootste trends en populairste items enigszins subjectief is, heeft Lyst dit onderzoek op grote schaal uitgevoerd. Zo werden dit jaar de acties van ruim tweehonderd miljoen bezoekers op het platform onderzocht. Er werd gekeken naar het aantal zoekopdrachten, vermeldingen op social media, bekeken pagina’s en de verkopen in de Lyst-app. Dit zijn de merken, items en shows die de modewereld van 2022 hebben gevormd.
Merk van het jaar
Deze zag je wellicht al aankomen: het populairste merk van 2022 is het Italiaanse modehuis Miu Miu. In oktober vorig jaar debuteerde Miu Miu haar collectie met de inmiddels iconische micro-minirok gecombineerd met de kortste croptop sweater ooit. De set was zo populair, dat het een eigen Instagrampagina kreeg. Daarna liep het merk voorop met de tenniscore- én balletcore-trend – hun satijnen ballerina werd de populairste schoen van het laatste kwartaal. Door deze ontwikkelingen is aantal zoekopdrachten naar Miu Miu in 2022 met 34 procent gestegen op Lyst. De nieuwe lente/zomer 2023-show had zo’n 23 miljoen views op TikTok.