is-het-een-voetbalschoen-of-een-ballerina-coperni-lanceert-eerste-sneaker-in-samenwerking-met-puma-281880
©Coperni x Puma - Paul Kooiker

Als er een merk is dat een sportieve, technical look stijlvol weet te maken, dan is het Coperni wel. Het Franse label staat bekend om hun innovatieve ontwerpen, waar vaak vernieuwende technologieën aan ten grondslag liggen (remember die viral spray on-jurk van Bella Hadid?). Nu lanceert het label haar eerste sneaker ooit, en dat doen ze in samenwerking met Puma. Het resultaat is de perfecte combinatie van sport en stijl; een sportieve sneaker met een stijlvolle, futuristische twist.

Puma x Coperni

Als je net als ik dacht dat je nooit een voetbalschoen zou dragen tijdens het sporten – laat staan náást het sportveld – think again. Het Franse merk Coperni weet in samenwerking met Puma een van de minst stijlvolle sneakers aantrekkelijk te maken. De samenwerking introduceert de 90SQR, een sneaker geïnspireerd op de klassieke voetbalschoen van Puma. Het ontwerp is de perfecte fusie van de werelden van voetbal en mode, waarbij hightech innovatie wordt samengesmolten met draagbaarheid.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

In een gezamenlijke verklaring laten Coperni-oprichters Sébastien Meyer en Arnaud Vaillant weten trots te zijn op deze samenwerking. “Het lanceren van je eerste sneaker is een belangrijke mijlpaal voor een ontwerper. De 90SQR belichaamt al onze gedeelde waarden: innovatie, minimalisme en uniciteit. Het is alles waar we van gedroomd hebben. We kijken ernaar uit om in de nabije toekomst meer Puma x Coperni-stukken uit te brengen.”

Vierkante neus

“De schoen is geïnspireerd op beweging en brutalistische architectuur”, stelde het duo eerder tegenover Highsnobiety. “We houden van futuristische elementen in een ontwerp dat volledig draagbaar blijft. De schoenen zijn voornamelijk ontworpen met rechte lijnen, wat erg onverwacht is voor een paar sneakers.”

En dat klopt. De schoen is strak en sleek tegelijkertijd, en heeft iets stijlvols. Puma’s Global Creative Director, Heiko Desens, legt uit hoe die mix tot stand kwam: “We zijn heel dichtbij de materiaalspecificaties van de voetbalschoen gebleven”. Tegelijkertijd zou het geen Coperni-ontwerp zijn als de schoen geen modieuze twist zou hebben gekregen: de sneaker bevat de oh-zo-populaire vierkante neus. “De vierkante neus is het sterkste ontwerpelement dat de schoen uit de atletische wereld haalt, omdat het zo’n klassieke vorm is, die staat voor een high-fashion schoen”, stelt Desens.

Puma x Coperni
©Puma x Coperni – Paul Kooiker

Nederlands tintje

Naast het gegeven dat de schoen de perfecte uitkomst lijkt te zijn voor het natte Nederlandse klimaat (ja, dit is zo’n schoen waarin je er goed uitziet zonder ‘m op de fiets te ruïneren) zit er nóg een Nederlands tintje aan het ontwerp. De campagnebeelden zijn namelijk gefotografeerd door de Nederlandse fotograaf Paul Kooiker, die in bijzondere portretten de sneaker tot uiting laat komen. De campagne is overigens – leuk detail – geschoten met een iPhone, om in het tech-thema te blijven.

‘Geklede’ sneaker

Het resultaat is een ‘geklede’ sneaker die de frisse kijk op mode-technologie van Coperni combineert met de geschiedenis van sportmerk Puma; een soort hybride tussen een voetbalsneaker en een ballerina – een onverwachte combinatie waarvan we niet wisten dat we hem nodig hadden.

De Puma x Coperni 90SQR-sneaker verschijnt in drie verschillende kleuren: wit, antraciet en geel. Het ontwerp is vanaf 19 januari exclusief verkrijgbaar via Coperni, en vanaf 22 januari beschikbaar bij Puma en geselecteerde winkels.

Puma x Coperni
©Puma x Coperni – PAUL KOOIKER
Puma x Coperni
©Puma x Coperni – PAUL KOOIKER
Puma x Coperni
©Puma x Coperni – PAUL KOOIKER
Puma x Coperni
©Puma x Coperni – PAUL KOOIKER