ranra-wint-de-zalando-sustainability-award-voor-ss23-219257
©JAMES COCHRANE

Zojuist is bekendgemaakt wie de winnaar is van de Zalando Sustainability Award 2022: RANRA. De Britse/IJslandse designstudio neemt de prijs in ontvangst tijdens de SS23-editie van Copenhagen Fashion Week. Met deze overwinning krijgt het menswear label naast internationale erkenning op het gebied van duurzaamheid een geldprijs van 20.000 euro. Ook mag het een exclusieve capsulecollectie ontwikkelen, samen met Zalando.

RANRA wint Zalando Sustainability Award 2022

RANRA streed samen met twee andere finalisten voor de felbegeerde prijs: het in Parijs gevestigde MWorks en het Britse label RÆBURN. De drie finalisten presenteerden hun collecties tijdens de Deense modeweek in een indrukwekkende voormalige drukkerij. Zij ontvangen 25.000 euro als steun voor de productiekosten daarvan. RANRA ontvangt als eerste prijs nog een extra 20.000 euro.

Ontwerpers Arnar Mār Jōnsson en Luke Stevens zijn met hun merk vooruitstrevend door hun innovatieve visie rondom textieltechnologieën, om zo tot een duurzamere collectie te komen. Het resultaat? Geen saaie items met een hoog ‘geitenwollensokken’-gehalte, in plaats daarvan creëert het merk moderne en tegelijkertijd functionele items met een tijdloze twist. Deze balans in combinatie met een innovatieve mindset onderscheidt het merk van de rest.

“We begonnen een aantal jaar geleden ons merk om een positieve verandering te kunnen maken in de mode-industrie en het milieu. Er gaat veel werk zitten in het creëren van een duurzame collectie, iets dat niet veel mensen zien. Dat we nu die erkenning krijgen met zo’n prestigieuze award betekent ontzettend veel voor ons. Het is ons doel om impact te maken en duurzamere oplossingen te bieden voor de problemen waarmee de industrie vandaag wordt geconfronteerd. Meer dan ooit voelen we ons gemotiveerd om de grenzen te verleggen wat betreft kledingontwerp en hoe we duurzaamheid definiëren,” aldus het duo tijdens de uitreiking.

Zalando Sustainability Award

Zalando wil met de Sustainability Award modemerken aanmoedigen alternatieve ontwerp- en productieprocessen te verkennen. Cecilie Thorsmark, CEO van Copenhagen Fashion Week, is enthousiast over de samenwerking met Zalando op het gebied van duurzaamheid. “Samen hopen we een krachtig signaal te geven aan de mode-industrie. Namelijk dat het mogelijk is om positieve verandering teweeg te brengen als we een hoog niveau van duurzaamheid durven te eisen als voorwaarde om samen te werken.”

Dit is de vierde keer de Sustainability Award wordt uitgereikt. Eerder won ISO.POETISM™ de AW22-award. Nikolaj Storm mocht tijdens de editie daarvoor de SS22-award in ontvangst nemen. House of Dagmar was de winnaar van de AW21-award. RANRA is verkozen tot winnaar van de vierde editie doordat de collectie is ontworpen met oog voor langere levensduur, met aanpasbare, veelzijdige stoffen. De jury was onder de indruk van de onverwachtse combinatie van een veelzijdig kleurenpallet met verschillende texturen in de collectie.

Exclusieve capsulecollectie

Naast de award biedt Zalando RANRA tevens een internationaal platform door een brede selectie van hun collectie beschikbaar te stellen. Daarnaast zal RANRA, net als alle eerdere winnaars, een exclusieve capsulecollectie ontwerpen met Zalando. Voor deze collectie zoeken de partijen naar nieuwe oplossingen op het gebied van duurzaamheid.

Zo nemen ze het ontwerpproces, de materiaalkeuze en de productieprocessen onder de loep. Maar ook duurzame technologische aspecten, transparantie en traceerbaarheid staan centraal. Het doel van de collectie is een positieve bijdrage leveren aan het bewustzijn rondom duurzaamheid in de mode-industrie. Zalando deelt daarover op Instagram: “Gefeliciteerd! Jullie label belichaamt het hart en de ziel van wat duurzame mode kan zijn. We zijn vereerd dat we jullie duurzame Zalando-capsulecollectie tot leven mogen brengen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Zalando (@zalando)

Copenhagen Fashion Week is in volle gang. Hier lees je een recap van dag één en dag twee. Ook goed om te weten: Vogue Nederland zit op TikTok! Op ons kanaal bekijk je alle hoogtepunten van de Deense modeweek.