Kunst speelt een grote rol in het leven van De Sarno. Samen met zijn man Daniele, die advocaat is en in Brussel woont, brengt hij de weekenden door in galerieën. Hij begon echter al met het verzamelen van kunst voordat ze elkaar ontmoetten, toen hij “heel jong” was. Hij neigt naar werk met woorden erin verwerkt. Werk dat “je aan het denken zet”, zoals hij het zelf zegt.
Zo ook het werk achter zijn bureau met de tekst ‘Everything is great / Everything is shit / Everything is boring / Everything is alright / Everything is fucked / Everything is sexy / Everything is dull’. Het is van een opkomende kunstenaar uit Chicago, Eric Stefanski. Verder noemt Sabato ook Lucio Fontana. “Niet vanwege zijn kleuren of zijn uitgesneden doeken, maar vanwege de persoonlijke notities die hij op de achterkant schreef.” Als hij net als Fontana woorden zou schrijven in de voering van zijn openingsjas, wat zouden die dan zijn?
Verliefd worden op Gucci
“Ik wil het en ik verlang ernaar”, zegt hij. “Ik wil dat mensen weer verliefd worden op Gucci. Daarom gebruik ik het woord ‘Ancora’ voor mijn show.” De Sarno heeft het Italiaanse woord in een lijst op de muur naast zijn bureau hangen. Hij heeft het ook op zijn linkerarm laten tatoeëren nadat hij de Gucci-baan had gekregen (op zijn rechterarm staat een Ellsworth Kelly-lelie van toen hij 18 was). “Ancora betekent veel dingen”, legt hij uit. “Het betekent opnieuw, maar het is ook persoonlijker; het is niet iets dat je kwijt bent. Het is iets dat je nog steeds hebt, maar je wil er meer van omdat het je gelukkig maakt.”
De Sarno maakte het internet blij toen het eerste beeld van de sieradencampagne op 5 augustus werd vrijgegeven. Model Daria Werbowy was de ster. Werbowy domineerde de catwalks in de jaren 2000 voordat ze in 2013 stopte met modellenwerk. Ze kwam terug voor haar oude vriend Sabato. Het paar ontmoette elkaar twintig jaar geleden, toen De Sarno zijn sporen verdiende bij Prada.
“Daria en ik begonnen samen in deze business in 2003. Ze was bij mij aan het begin van dit nieuwe avontuur”, schreef hij op Instagram bij de post, waarin ze een zwart bikinibroekje draagt met een in elkaar grijpend dubbel G-logo. De gouden oorbellen komen uit de nieuwe high jewellery-collectie van het merk. Op zijn stories plaatste hij een twee decennia oude foto van de twee samen. De Sarno’s krullen en Werbowy’s gebleekte wenkbrauwen dienen als een markering van de tijd die voorbij is gegaan.
Een liefdesbrief aan Milaan
Voor zijn show aanstaande vrijdag richten De Sarno en zijn casting director Piergiorgio Del Moro zich op nieuwe gezichten. “Ik zou graag onbekende mensen hebben”, zegt de ontwerper. “Als ik bekende mensen gebruik, zie je alleen hen. En niet de stijl die ik wil uitdragen. Ik weet niet zeker of ze me helpen het verhaal te vertellen dat ik wil vertellen.” De Sarno begrijpt dat Gucci “een groot platform is om dingen te zeggen”. Eén ding waar hij graag aandacht aan geeft, is jong talent. Gelijktijdig met zijn runwaydebuut sponsort Gucci een galerieshow van vier jonge kunstenaars uit Milaan. Een expositie die niet ver is van de Accademia di Brera, waar de show plaatsvindt. De tentoonstelling is toegankelijk voor het publiek en wordt vergezeld met een publicatie. Het krijgt de titel Gucci Prospettive N.1, Milano Ancora, die De Sarno beschrijft als “een liefdesbrief aan Milaan”.
Eind juli kondigde Kering een reorganisatie aan. De omzet van megamerk Gucci was in het tweede kwartaal met 1 procent gestegen tot 2,5 miljard euro. Dat was lager dan de consensusverwachting van 4 procent. Voorzitter en CEO François-Henri Pinault, die de veranderingen in het management erkende, zei echter: “Het potentieel van Gucci is, naar mijn mening, meer dan 15 miljard euro”.
Bizzarri zou in september vertrekken, de dag na De Sarno’s show. Jean-François Palus, voorheen algemeen directeur van de Kering Group, zou hem opvolgen. De reorganisatie had destabiliserend kunnen zijn voor een nieuwe creatief directeur, maar als De Sarno een week voor zijn show aan de telefoon hangt, vertelt hij een ander verhaal. “Het was zeker een grote verandering, maar niet voor mij omdat ik vrij nieuw ben. Ik heb het gevoel dat er een grotere evolutie gaande is. Alle belangrijke mensen zijn allemaal nieuw.” Er rust veel op De Sarno’s schouders, maar hij is er klaar voor. “Ik ben zo opgewonden”, zegt hij. “Ik ken het proces omdat het deel uitmaakt van mijn werk, maar de emotie hierachter is onbeschrijfelijk.”
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.