Het is zeldzaam om een merk te vinden dat niet alleen synoniem is geworden met stijl, maar ook met de onbreekbare band tussen de oprichters. Barbara Potts en Cathrine Saks, de twee vrouwen achter het Deense label Saks Potts, vieren dit jaar dat hun merk 10 jaar bestaat. Wat begon als een eenvoudige, kleurrijke reactie op de grijze wintermaanden in Kopenhagen, is uitgegroeid tot een wereldwijd erkend merk dat zowel nostalgie als moderniteit omarmt. Maar bovenal is het een merk dat geworteld is in een diepe vriendschap, een gevoel van sisterhood, en de gezamenlijke visie om mode te creëren die zowel tijdloos als vernieuwend is. We spreken de twee oprichters over hun feestelijke mijlpaal, de begindagen van het merk en wat ze hopen dat de toekomst hen zal brengen.
10 jaar Saks Potts
De afgelopen tien jaar zijn voor Barbara Potts en Cathrine Saks een ontdekkingsreis geweest, waarin ze continu hebben gezocht naar de perfecte balans tussen tijdloze en vernieuwende stukken. “Als merk wil je iets creëren wat vele jaren meegaat, iets van hoge kwaliteit wat een investering is voor je klanten”, vertelt Potts. “Maar je wil ook evolueren en iets nieuws en spannends aanbieden.”
In de beginjaren van het merk experimenteerde Saks Potts met verschillende benaderingen. “We zijn begonnen met slechts één jas in vier kleuren”, herinnert Saks zich. “Dat was simpel, maar effectief. Later breidden we uit naar complete collecties met wel tachtig verschillende items per seizoen.” Door de jaren heen hebben ze hun focus verfijnd. “Nu hebben we onze ‘Uniform’-collectie, met iconische stukken zoals polo’s, jeans, en shearling jassen. We willen niet elk seizoen een nieuwe jeans ontwerpen als we de perfecte jeans al hebben. In plaats daarvan richten we ons liever op een paar stukken die we elke dag willen dragen.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Deze gerichte aanpak heeft het duo geholpen om trouw te blijven aan hun kernwaarden, ondanks de druk van de snel veranderende mode-industrie. “We hebben géén groot ontwerpteam van honderd mensen”, zegt Potts. “Daarom willen we ervoor zorgen dat we zoveel mogelijk aandacht besteden aan elk product, zodat het van de beste kwaliteit is. Duurzaamheid is enorm belangrijk; mode heeft alleen een plaats in de wereld als je de dingen die je koopt koestert.”