Sarah Burton is de nieuwe creative director van Givenchy. Dat maakte het modehuis, dat in handen is van LVMH, maandag bekend.
Sarah Burton nieuwe creative director Givenchy
Burton, die met onmiddellijke ingang verantwoordelijk wordt voor de creatieve leiding van alle dames- en herencollecties, noemde Givenchy “een juweel”: “Ik ben zo opgewonden om het volgende hoofdstuk te kunnen schrijven in het verhaal van dit iconische huis en om mijn eigen visie, gevoeligheid en overtuigingen naar Givenchy te brengen”, zei ze in een verklaring.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
In september 2023 werd Burton een free agent toen Vogue Business meldde dat de lente/zomer 2024-collectie haar laatste zou zijn voor Alexander McQueen, waarmee een einde kwam aan 26 jaar bij het merk en 13 jaar als creative director. De show was een emotioneel afscheid, vol tranen en bekroond met een langdurige ovatie die de afsluiting was van een diepe relatie. Burton nam de rol van creative director over na het overlijden van oprichter Lee Alexander McQueen in 2010 en hielp de omzet van het merk van Kering te groeien tot ongeveer 830 miljoen euro vanaf 2022, volgens schattingen van de industrie. De modewereld heeft sindsdien geduldig afgewacht om te zien wat haar volgende stap zou zijn.