beroemdheden-als-sydney-sweeney-jennie-kim-en-olivia-rodrigo-zijn-fan-van-dit-coquette-merk-291792
©Getty Images

ShuShu/Tong, ontstaan uit de creatieve geesten van Liushu Lei en Yutong Jiang, onderscheidt zich als een van de meest dynamische kledinglabels van Shanghai. Beiden komen oorspronkelijk uit Chengdu en begonnen hun samenwerking tijdens hun studie in Shanghai. Daarna volgden ze allebei een MA-programma op het London College of Fashion. Sindsdien zijn hun ontwerpen gedragen door sterren als Jennie Kim, Olivia Rodrigo en recentelijk Sydney Sweeney.

ShuShu/Tong

Liushu beschrijft de essentie van het merk als het omarmen van ultravrouwelijke mode met een vleugje speelsheid en sensualiteit. “We ontwerpen voor onze dream girl – het soort kleding dat ik zou dragen als ik een vrouw was”, legt hij uit. In 2014 lanceerden Liushu en Yutong ShuShu/Tong in Shanghai. Op basis van hun ervaringen bij modehuizen als Erdem, Miu Miu en Simone Rocha – waar Liushu stage liep – geven ze hun ontwerpen een krachtige mix van jaren negentig en zero’s charme, rebelse high school-spirit en invloeden uit Japanse manga, stripboeken en gamecultuur.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hoewel het merk een gezamenlijke onderneming is, heeft Liushu de creatieve leiding, terwijl Yutong de dagelijkse gang van zaken overziet. “Ik ontwerp samen met het team in de studio en Yutong houdt zich bezig met de marketing en de klantenkant van het bedrijf, maar we werken altijd samen. Als we fittings hebben, is zij er om haar mening te geven en alles uit te proberen”, deelt Liushu.

ShuShu/Tong
©GoRunway.com

Beroemde fans

ShuShu/Ton mag een aantal van de populairste namen tot haar fans rekenen, waaronder alle bandleden van Blackpink en Rosalía. Het is het go-to-merk geworden voor alles wat girly is. Sydney Sweeney werd onlangs ook gespot in hun zwart satijnen mini-jurkje met kanten inzetstukken en een rok met tierlantijntjes. Deze jurk uit de lente/zomer 2024-collectie droeg ze tijdens haar perstournee voor Anyone But You in New York.

Maar op de vraag wie Liushu als volgende wil kleden, zegt hij dat dat de Chinees-Hong Kongse singer-songwriter en actrice Faye Wong is. “Ze is misschien niet wie mensen denken dat onze gebruikelijk jonge celebrityklant is, maar ik bewonder haar al sinds ik heel jong was. Het zou een droom zijn die uitkomt om iemand zoals haar te kleden,” deelt hij.

Jennie Kim Olivia rodrigo
©Getty Images

Shanghai Fashion Week

Hoewel hun ontwerpen in de rekken van internationale winkelketens liggen – waaronder het prestigieuze Dover Street Market in Londen – en ze hebben samengewerkt met sportkledinggigant Asics, blijven de ontwerpers trouw aan hun roots. Hun collecties tonen ze dan ook op hun geboortegrond. Zullen ze ooit hun creaties presenteren in een van de vier grote modesteden? “Als de juiste gelegenheid zich voordoet, waarom niet? Maar we zijn meer gefocust op het creëren van collecties die onze klanten aanspreken. Wel maken we onze campagnes in Londen en Parijs”, zegt Liushu. “Er zijn andere manieren voor ons om in contact te komen met de wereld dan alleen modeshows, en dat werkt.”

En wat kunnen we verwachten van ShuShu/Tongs aankomende herfst/winter 2024-presentatie tijdens Shanghai Fashion Week? “Het is geïnspireerd op de Amerikaanse, romantische muzikale komediefilm Gigi uit 1958, geregisseerd door Vincente Minnelli. De kleding is elegant, maar blijft trouw aan onze jeugdige, meisjesachtige geest”, aldus Liushu. Wij zijn benieuwd.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by shushutongstudio (@shushu__tong)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.