Het is een van de shows waar elk seizoen reikhalzend naar uitgekeken wordt tijdens Copenhagen Fashion Week: Rotate Birger Christensen. De looks zijn niet alleen een feest om naar te kijken, maar ook zeker een feest om te dragen. Vogue sprak creative directors Thora Valdimars en Jeanette Madsen over hun gloednieuwe collectie, die voorzichtig lijkt af te wijken van wat de twee eerder hebben gedaan. “Nog steeds glamoureuze partylooks, maar nu laten ze een meer verheven kant van het merk zien.”
In gesprek met Thora Valdimars en Jeanette Madsen
In de spectaculaire balzaal van het beroemdste hotel van Kopenhagen, Hotel D’Angleterre, werd de lente/zomer 2024-collectie van Rotate tot leven gebracht. Het had alles waar menig it-girl razend enthousiast van wordt. Van lakleren looks tot tepelplakkers en kanten bodysuits die het volledige lichaam – inclusief gezicht – bedekken, gedragen door modellen die de typische Rotate-fierceness uitstraalden, onder wie de Nederlandse Vivian Hoorn, Jazz Ben Khalifa en Vera van Erp.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Nadien vroegen we ontwerpers Thora Valdimars en Jeanette Madsen het stijlvolle hemd van het lijf, van hoe ze ooit zijn begonnen tot hun ultieme modedroom.
Hoe zijn jullie het merk begonnen?
“We werkten samen als moderedacteuren voor een Deens tijdschrift, dus we deden de styling voor shoots, gingen naar shows en bezochten allerlei feestjes. Kortom, we brachten veel tijd door in de buurt van echt mooie kleding. We kwamen vaak in aanraking met geweldige feestjurken die we ons niet konden veroorloven. Uit deze behoefte aan glamoureuze jurken die je een geweldig gevoel geven, maar ook betaalbaar zijn, ontstond het eerste idee voor Rotate. Kort daarna nam Denise (Christensen, CEO van Birger Christensen Collective, red.) contact met ons op om samen te werken. Toen we elkaar eenmaal hadden ontmoet, hadden we bijna exact hetzelfde idee over wat het merk zou kunnen worden.”
Waar komt het idee van Rotate vandaan?