Tommy Hilfiger behoeft eigenlijk geen introductie. De man is een levende legende en zijn naam wereldwijd een household name dankzij het gelijknamige merk dat al decennialang populair is bij jong en oud. Toch valt er nog veel te vertellen over het icoon dat zich blijft inzetten voor een betere, inclusievere mode-industrie.
Vogue Nederland interviewde hem onlangs exclusief in Amsterdam; het wereldwijde hoofdkantoor van het merk zit namelijk in onze eigen hoofdstad. Uitkijkend over het IJ sprak Hilfiger uitgebreid over muziek, zijn kinderen, inclusiviteit én de aankomende show tijdens New York Fashion Week – de eerste in drie jaar – die zowel fysiek als digitaal in de metaverse zal plaatsvinden. Wereldwijd kan namelijk iedereen via gaming platform Roblox meekijken naar avatars gekleed in de nieuwe herfstcollectie.
Meneer Hilfiger, welkom in Amsterdam. Vanavond is hier op het hoofdkantoor jullie jaarlijkse feest. U bent een muziekliefhebber, waarop gaat u vanavond dansen?
Meteen enthousiast: “Ik hoop dat Beyoncé of Justin Bieber optreedt! Verder houd ik van oude muziek gecombineerd met nieuw. Het zou geweldig zijn als DJ Cassidy zou draaien en Earth, Wind & Fire mixt met Jay-Z en Kendrick Lamar.”
Het is sowieso bijzonder dat u weer in Amsterdam bent, hoe lang is dat geleden?
“Ik ben hier door Covid drie jaar niet geweest; dat is heel lang. Ik woon in New York en Florida, maar Amsterdam is mijn Europese thuis. Het is geweldig om terug te zijn. De showrooms staan nu klaar voor alle inkoopweken. Zo fijn dat we de producten weer kunnen zien en voelen en dat we elkaar weer kunnen ontmoeten.”
Op welke manier heeft Covid eigenlijk effect gehad op de mens en het merk Tommy Hilfiger?
“Het heeft natuurlijk impact gehad op de hele wereld. Mijn hele familie heeft corona gehad, iedereen behalve ik. De situatie was echt schrijnend in New York en in heel Amerika. Wat ons merk betreft: dat had wat langzamere jaren, vooral omdat er weinig toeristen waren in de US; zij zijn belangrijke klanten. Tegelijkertijd werd onze kleding online ontzettend goed verkocht, vooral de sweaters en comfortabele kleding. Terugkijkend bevond de wereld zich tijdens die lockdowns in een surrealistische situatie – maar we moeten vooruitkijken.”
Laten we dat doen. Er komen een nieuwe collectie en show aan tijdens New York Fashion Week. Een interactieve show met een fysieke presentatie bij de Skyline Drive-In in Brooklyn én tegelijkertijd een parallel-show in metaverse. Wat kunt u hier over vertellen?
“It’s gonna be fun.” Hilfiger glimlacht mysterieus en zegt dan: “Ik kan er nog niet veel over vertellen. De collectie zelf wordt see now, buy now; klanten kunnen na de presentatie alles meteen kopen. Dat systeem werkt goed voor ons. De show wordt een immersive experience, de kijkers zullen ondergedompeld worden in de sfeer. De show staging wordt geweldig, heel anders dan we ooit eerder hebben gedaan. Veel digitaal en met de wortels, zoals altijd, stevig in de popcultuur. Dus kunst, muziek, entertainment en celebrities.”
(Tekst gaat verder onder de foto.)