shawn-mendes-lanceert-een-collectie-vol-nineties-classics-met-tommy-hilfiger-246777
©Tommy Hilfiger

De Amerikaanse ontwerper Tommy Hilfiger en singer-songwriter Shawn Mendes hebben hun krachten voor om een collectie geïnspireerd op klassieke preppy kledingstukken. Hiervoor keken ze vooral naar de vroege jaren ’90, met een focus op retro silhouetten en pasvorm, en hebben ze Tommy Hilfiger-iconen gemoderniseerd met duurzame stoffen en innovaties.

Keuze Shawn Mendes logisch voor Hilfiger

“Moderne prep is tijdloos, en altijd terugkerend,” legt Tommy Hilfiger uit aan de British Vogue. “We zijn er trots op dat het de kern vormt van ons merk, maar we proberen het altijd op te frissen en opnieuw uit te vinden, om het zo nieuw en spannend te maken. Voor ons is het belangrijk om te werken met culturele pioniers die een eigen perspectief aan al deze stukken kunnen geven. Anders kunnen klassiekers erg saai worden. We moeten dus manieren vinden om ze spannend en verfrissend te maken. We hebben eerder al gewerkt met iconen uit de popcultuur; Shawn is het onbetwistbare icoon van dit genre en de huidige tijd.”

Mendes poseert gehurkt voor camera in kleding uit de collectie
©Tommy Hilfiger

Jaren ’90 zijn nostalgisch 

De jaren ’90 waren het beginpunt voor de collectie, waarbij Mendes terugkeek naar originele archiefstukken. “Mijn moeder was geobsedeerd door Tommy Hilfiger, en ik heb het vaak gedragen,” zegt hij tijdens een Zoom-gesprek vanuit een regenachtig Los Angeles. “Dus ik denk dat het in de sterren stond geschreven dat we uiteindelijk samenwerkten. Ik ben geboren in 1998 en dus zie ik de Tommy-energie uit de jaren ’90 als ik foto’s van mijn ouders bekijk. Het archief leerde me over de vormen, het gevoel, de kleuren en gewoon de energie van de kleding toen. Het klopte ook met hoe ik denk over mode.” Het is het relaxte, casual gevoel van kleding uit dit tijdperk dat Mendes erg aanspreekt: “Ik denk dat de jaren ’90 daarom zo opwindend zijn, omdat ze gedurfd en zorgeloos aanvoelen.”

Ze lieten zich inspireren door de jaren ’90, maar wilden deze klassiekers ook moderniseren, onder andere door de pasvorm. “Ik denk dat vorm echt belangrijk is. De silhouetten nu zijn niet exact zo als in de jaren ’90,” legt Hilfiger uit. “Ze zijn geïnspireerd door de jaren ’90. Maar ik denk ook dat details belangrijk zijn. En als je naar de binnenkant van sommige van deze stukken kijkt, zul je zien dat alles heel goed doordacht is.” Specifieke ontwerpdetails in deze samenwerking zijn de binnenste taillebanden en voeringen in de jassen met contrasten, en kleine borduursels, knopen en knoopsgaten die de items persoonlijkheid geven. “In de kleine Tommy-vlag staan mijn initialen, en dat is heel cool en surrealistisch,” zegt Mendes over zijn eigen favoriete detail.

Shawn Mendes op de grond met kleding uit de collectie aan
©Tommy Hilfiger

Persoonlijke touch

De campagne heeft een persoonlijk gevoel omdat er mensen bij betrokken zijn die dicht bij Mendes staan, waaronder zijn jongere zus Aaliyah Mendes en zijn goede vriend Jon Vinyl. “Dat is het coolste wat ik ooit heb mogen doen, echt waar,” zegt Mendes over samenzijn met zijn zus op de set. “Mijn hart, om haar op de set te zien en te zien hoe ze zich dat eigen maakt. Ze zag er fantastisch uit. De campagne voelt als  thuiskomen, vooral na de laatste jaren waarin ik op zoek was naar een gevoel van stabiliteit en een basis.”

“Dat Tommy het idee accepteerde om mijn vrienden en familie in de video’s te hebben was echt geweldig. Ik kan hem daar niet genoeg voor bedanken.” Zoals elke oudere broer kreeg hij onvermijdelijk te horen dat hij zijn zus wat ruimte moest geven op de set. Mendes: “Ik weet nog dat ik op de set verscheen en ik trilde, omdat ik zo nerveus was voor mijn zus. Ik had zoiets van ‘Hoe voel je je? Is alles in orde?’ En zij zei: ‘Je moet weggaan. Je geeft me stress’.”

Oversized blouses uit de collectie
©Tommy Hilfiger

Duurzaamheid centraal

Mendes is een voorstander van duurzaamheid en dus zal het altijd een belangrijk onderdeel zijn van elk project waar hij aan meewerkt. “Ik denk dat er heel weinig merken en heel weinig mensen zijn die al zo lang zo invloedrijk zijn als Tommy Hilfiger. Dat hij een standpunt inneemt, echt diep in processen duikt en uitzoekt hoe je dingen zo duurzaam mogelijk kunt doen, is gewoon ongelooflijk.” Een techniek waar Mendes echt van onder de indruk was, was het gebruik van Recycrom, pigmentpoeder gemaakt van kleding en productieafval.

De 28-delige collectie heeft ook manieren gevonden om meer circulair te zijn door vezels te gebruiken van gerecycled textiel, in plaats van te vertrouwen op nieuwe grondstoffen. De collectie bevat Circulose, vezels van gerecycled textielafval. Opvallende items zijn onder meer een stars and stripes rugbyshirt gemaakt van een mix van gerecycled en organisch katoen en een varsity jack met mouwen van Econyl; geregenereerd nylon gemaakt van plastic afval, waaronder visnetten.

Vrienden, familie en kennissen dragen kleding uit de Tommy Hilfiger collectie
©Tommy Hilfiger

Dit artikel is oospronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.