iedereen-dacht-dat-valentino-een-jeans-de-couturecatwalk-opstuurde-maar-niets-blijkt-minder-waar-261512
©Getty Images

Toen Valentino vorige week hun coutureshow opende met een jeans en een wit shirt, dacht iedereen dat het een van de eenvoudigste couturelooks ooit was. Maar niets blijkt minder waar. Valentino zou Valentino niet zijn als er geen ambachtelijk vakmanschap achter hun couturecreatie schuilgaat. En dat blijkt ook precies zo te zijn. Het was een briljante zet van het modehuis om de traditionele denimstof van de jeans te vervangen door een ander materiaal – eentje die wel íets meer handwerk vereist dan denim. De broek in kwestie is  gemaakt van – ja echt – duizenden glanzende kralen met als resultaat een verbluffende, couturewaardige denimlook. Wij duiken in het proces achter deze kralenjeans van Valentino.

Valentino’s kralenjeans

Voor de openingslook van de herfst/winter 2023-coutureshow koos Valentino voor een broek die in eerste instantie de indruk wekte van een chique, maar doodgewone jeans. In feite bestaat het ontwerp echter uit zorgvuldig geborduurde, glinsterende kralen, waardoor een trompe-l’œil-effect ontstaat (wat, vertaald vanuit het Frans, ‘vergissing van het oog’ betekent, een methode die wordt ingezet om een optische illusie te creëren – wat dus letterlijk gebeurde). Deze methode wordt vaker gebruikt in de mode, en is vooral populair bij de creatie van couturecollecties vanwege het vakmanschap dat erachter schuilgaat.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De keuze van Valentino’s creative director Pierpoalo Picccioli om kralen te gebruiken in plaats van denim is een opmerkelijke. De kralenjeans combineert verfijnd en traditioneel vakmanschap met een van de tijdlooste ontwerpen aller tijden: de jeans. Het grove denimeffect wordt versterkt door de schittering van de kralen, waardoor deze ‘doodnormale’ jeans opeens glamoureus wordt. Je zou het bijna kunnen zien als een draagbaar kunstwerk.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Valentino (@maisonvalentino)

Het Valentino-effect

Naast het esthetische aspect is de keuze voor kralen als materiaal voor deze ‘jeans’ ook een manier om vakmanschap te tonen. ‘Ik denk dat ik deze keer wat meer over de technische uitvoering moet vertellen’, schrijft ontwerper Pierpaolo Piccioli op Instagram. ‘Deze ‘jeans’ is in vier weken tijd met de hand gemaakt, door kralen diagonaal te borduren (zoals de echte structuur van denim) op een digitale 3D-scan van een echte denim. Zo werd het denimeffect gecreëerd, en tevens door de tachtig verschillende tinten van de microkralen.’

Sinds Piccioli bekend heeft gemaakt dat de couturejeans van Valentino eigenlijk een kralenjeans is, raken modeliefhebbers niet uitgepraat over het sensationele ontwerp. Zelfs mensen die aanwezig waren bij de show zijn verrast, blijkt uit de reacties onder de post van Piccioli. Maar het is juist deze reactie – een combinatie van verbazing, ongeloof en opwinding – die Valentino wil opwekken. ‘Ja, het is gekkenwerk. En ja, we vonden het allemaal geweldig om te doen’, stelt Piccioli. ‘Toen ik de gezichten van het team zag toen het ontwerp klaar was, wist ik: het was het helemaal waard.’

Faux jeans als trend

De kralenjeans van Valentino past in een trend die steeds vaker opduikt in collecties, namelijk die van faux jeans. Zo maakte Matthieu Blazy voor zijn debuut bij Bottega Veneta ook een stijlvolle jeans die achteraf helemaal geen jeans bleek te zijn. Het ontwerp was namelijk volledig gemaakt van soepel leer dat geverfd was in jeanstinten. Ook zien we steeds vaker levensechte, stijlvolle replica’s van jeans gemaakt van jersey. Zo creëerde Rag & Bone een faux jeans die het internet volledig overgaat. Het ontwerp is in feite een joggingbroek met een jeansprint – ook wel gedubbed als ‘de comfortabelste jeans ter wereld’.

Of de kralenjeans van Valentino dezelfde titel krijgt, betwijfelen we – stel je even voor hoe zwaar die broek door alle kralen moet zijn. Maar een draagbaar kunstwerk is het zeker.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door COVETEUR (@coveteur)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Pierpaolo Piccioli (@pppiccioli)