Jonathan Saunders wordt de nieuwe Chief Creative Officer van & Other Stories. Een stap die past binnen een opvallende verandering binnen de fast fashion-wereld, waarin creatieve leiding steeds belangrijker wordt.
Jonathan Saunders wordt CCO van & Other Stories
Het dochtermerk van de H&M Group maakt deze week bekend dat ontwerper Jonathan Saunders de nieuwe Chief Creative Officer is. Saunders, eerder actief bij labels als Diane von Fürstenberg en bekend van zijn designstudio en creative agency Saunders, zal de creatieve visie van & Other Stories verder aanscherpen. Daarmee maakt het merk een duidelijke keuze: niet alleen trends volgen, maar ook een samenhangende identiteit opbouwen. Het is een beslissing die aansluit bij een bredere beweging die op dit moment aan de gang is in de fast fashion-industrie.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Verandering binnen fast fashion
Waar fast fashion namelijk eerder draaide om snelheid en massa, groeit de behoefte aan merken met een herkenbare creatieve handtekening. Steeds meer ketens kiezen daarom voor een vaste creative director of chief creative officer aan het roer. Bij Zara speelt bijvoorbeeld Marta Ortega – dochter van oprichter Amancio Ortega – een sleutelrol in de creatieve koers. Het merk investeert meer in campagnes met een high fashion-allure en samenwerkingen met kunstenaars en exclusieve capsulecollecties. Zo werkte Zara recent samen met stijlicoon Kate Moss aan een feestcollectie gebaseerd op haar persoonlijke archief, en met Style Not Com-oprichter Beka Gvishiani aan een capsule vol modecitaten op kleding in zijn herkenbare blauwe kleur.
En zelfs Uniqlo, wereldwijd bekend om minimalistische basics, onderstreept het belang van creatieve leiding. De Japanse keten benoemde in 2024 Clare Waight Keller – voorheen creative director bij Givenchy en Chloé – om niet alleen capsulecollecties te ontwerpen, maar ook de bredere creatieve koers van het merk te bepalen.
Meer dan snelle trends alleen
Deze beweging laat zien dat fast fashion zich in een nieuwe fase bevindt. In een tijd waarin consumenten – en zeker Gen Z – meer verwachten dan snelle trends alleen, wordt merkidentiteit steeds belangrijker. Authenticiteit, storytelling en een duidelijke creatieve visie zijn onmisbare ingrediënten geworden om relevant te blijven.