veronica-leoni-is-de-nieuwe-creative-director-van-calvin-klein-collection-300083
©Collier Schorr/Calvin Klein

Veronica Leoni is de nieuwe creative director van Calvin Klein Collection. Dat maakt het bedrijf, dat onderdeel is van moederbedrijf PVH, bekend. En dat betekent ook dat het merk terugkeert op de catwalk.

Veronica Leoni naar Calvin Klein

“We zijn trots om Veronica te benoemen als de nieuwe creative director van Calvin Klein Collection, de high-end collectie van het merk Calvin Klein”, zegt Global Brand President Eva Serrano. “Al tijdens onze eerste gesprekken werd het duidelijk dat Veronica’s levenswerk haar heeft voorbereid op dit moment, en dat dit haar kans is om een nieuw tijdperk voor Calvin Klein te introduceren. Ik ben ervan overtuigd dat haar doelgerichte benadering van design en werkethiek, gecombineerd met onze gedeelde waarden, ons iconische merk verder zal brengen, wat zal resulteren in een collectie die resoneert met onze consumenten over de hele wereld.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hoewel Leoni geen grote bekendheid heeft, is haar cv indrukwekkend te noemen. Ze is Italiaans, woont in Rome en werkte onder meer voor Jil Sander, Phoebe Philo’s Céline, Moncler en The Row. Drie jaar geleden richtte ze haar eigen label Quira op, en in 2023 was ze een van de finalisten voor de LVMH Prize, toen ze haar stijl aan Vogue omschreef als “een scherpe kijk op vrouwelijkheid met een edgy twist”.

Nieuwe koers

Calvin Klein heeft jarenlang geen creative director gehad, sinds Raf Simons het merk eind 2018 verliet. Toch wist het merk de afgelopen jaren meerdere keren de media te halen, met als recentste voorbeeld de ondergoedcampagne van Jeremy Allen White. Die campagne werd gelanceerd in de periode dat iedereen volledig in de ban was van The Bear, waardoor zowel de acteur als het bedrijf profiteerde van de publiciteit. Bovendien herbevestigde Calvin Klein met de campagne de bekendheid rondom de steamy ondergoedcampagnes van het merk.

Ook zijn K-popsterren Jennie Kim van Blackpink en Jungkook van BTS ondertussen ambassadeurs van het merk, die aanslaan bij Gen Z. En Calvin Klein doet ook weer zijn intrede op de rode loper. Zo droeg Zendaya tijdens de première van de film Challengers in Rome een Calvin Klein-pak. En een jaar geleden kleedde het merk de onlangs uit een Russische gevangenis vrijgelaten basketbalspeelster Brittney Griner voor haar eerste Met Gala.

En de huidige campagnester van het merk? Cara Delevingne, die onlangs al hintte op de terugkeer van Calvin Klein naar de catwalk. “Als Calvin Klein weer een catwalkshow gaat doen, sta ik zeker open voor het gesprek”, zei ze in een interview met Vogue.

Terug op de catwalk

Met Veronica Leoni heeft Calvin Klein een vrouw op een toppositie in de modewereld gezet. Dat is een goede zet, nu een reeks benoemingen van witte mannelijke ontwerpers de industrie aan het praten heeft gebracht over een gebrek aan vrouwelijke ontwerpers in leidinggevende functies in het bijzonder en diversiteit in het algemeen. Leoni’s esthetiek zou haar bovendien de juiste vrouw voor Calvin Klein kunnen maken. Haar voorliefde voor klassiek minimalisme en focus op tailoring is geheel in lijn met de codes van het merk zoals opgesteld door Calvin Klein himself in de jaren negentig.

“Ik ben blij en vereerd dat ik de kans krijg om een nieuw hoofdstuk in het Calvin Klein-verhaal te schrijven”, zegt Leoni in een verklaring. “Decennialang interpreteerde Calvin Klein het idee van gedurfde zelfexpressie. Ik ben bereid om dit idee kracht bij te zetten met een sterk accent op stijl en creativiteit. Ik ben Eva Serrano heel dankbaar voor haar visie en vertrouwen. Mijn carrière is gekenmerkt door inspirerende ontmoetingen met enkele van de meest visionaire vrouwen in de modewereld – en zij is een van hen.” De eerste show van Leoni zal in het voorjaar van 2025 te zien zijn, de herfst/winter 2025-collectie van het merk.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.