Het was december 2018 toen de laatste Victoria’s Secret Fashion Show werd uitgezonden op CBS. Een jaar eerder trok de show wereldwijd een miljard kijkers, maar de omvang en het succes ervan hadden het bedrijf blind gemaakt. Blind voor zowel de culturele verschuivingen – teweeggebracht door een generatie die zichzelf weerspiegeld wilde zien – als de opkomende concurrenten die inclusie in hun bedrijfsplannen inbouwden.
Rihanna’s debuutshow voor Savage x Fenty in het najaar van 2018 deed Victoria’s Secret’s bekrompen opvatting van schoonheid – hevig versierde push-up beha’s, zeer geoefende buikspieren en engelenvleugels, in combinatie met af en toe een cultureel toegeëigend hoofddeksel of ander accessoire – uit de toon vallen. En dan waren er nog de verwikkelingen van de eigenaar met de vermeende zedendelinquent Jeffrey Epstein. Tijdens een winstgesprek in november 2019 was het officieel: de stekker ging uit de Fashion Show.
Rebranding van Victoria’s Secret
In de jaren daarna voerde het bedrijf een ingrijpende, ambitieuze rebranding door, waarbij afscheid is genomen van de ontwerpers van de oorspronkelijke Fashion Show; de Angels zijn ingeruild voor een zogeheten VS Collective met onder anderen Megan Rapinoe, Priyanka Chopra en Paloma Elsesser; en het assortiment is uitgebreid – qua maten én producten die het bedrijf lange tijd had verwaarloosd, zoals bh’s voor verpleegkundigen en mastectomie-bh’s, omdat ze niet pasten in de mannelijke definitie van ‘sexy’. Leslie H. Wexner, de oprichter van Victoria’s Secret-moederbedrijf L Brands, trad ook terug als voorzitter en CEO en verkocht zijn meerderheidsbelang. Vandaag de dag blijft Victoria’s Secret de leider in de VS op het gebied van lingerie en kende het merk een lichte groei in 2022 vergeleken met 2021.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.