Naarmate de digitale technologie evolueert, is ook de manier waarop we mode ervaren – ermee omgaan, er inspiratie uit putten en het zelfs dragen – veranderd. Het fysieke universum van de luxemode evolueert, met pionierende luxemerken die gebruik maken van augmented reality. Op die manier moedigen ze betrokkenheid met de online wereld aan, een landschap dat grenzeloos, democratisch en inclusief is. Reden genoeg voor een samenwerking tussen Vogue en Snapchat.
Vogue x Snapchat
Edward Enninful, hoofdredacteur van de Britse Vogue, heeft als passie mode toegankelijk te maken voor iedereen. Dit komt tot uiting in zijn curatie van Vogue x Snapchat: Redefining the Body. De baanbrekende tentoonstelling is sinds 20 juni 2022 geopend in Centre d’art La Malmaison in Cannes.
De tentoonstelling, die een samenwerking tussen Vogue en Snap Inc (de maker van Snapchat) omvat, maakt gebruik van geavanceerde augmented reality om de ontwerpen van zeven van ’s werelds toonaangevende modeontwerpers – Balenciaga, Dior, Gucci, Kenneth Ize, Richard Quinn, Stella McCartney en Versace – te versterken en te transformeren. Zo kunnen niet alleen de bezoekers van de tentoonstelling, maar ook Snapchatters over de hele wereld met ze in aanraking komen.
Toonaangevende ontwerpers
Deze ontwerpers zijn pioniers in het ondermijnen en uitdagen van opvattingen over het fysieke lichaam, van geslacht en ras tot duurzaamheid en digitaal design. Ze dagen maatschappelijke normen, stereotypen en verwachtingen uit. Ook bieden ze radicale interpretaties van hoe zowel de fysieke vorm als de online vorm – en de daarvoor ontworpen kleding – vandaag de dag bekeken wordt.
Augmented reality – ingewijd met behulp van Snapchats revolutionaire scantechnologie – is toegepast in de hele tentoonstelling, waardoor Snapchatters de mogelijkheid krijgen om one-of-a-kind kledingstukken digitaal te passen. Zo komt een complete mode-ervaring tot leven.