dit-gewilde-deense-label-is-genomineerd-voor-de-woolmark-prize-2023-232191
©A. Roege Hove

De Australische Woolmark Company heeft de acht finalisten bekendgemaakt voor de prestigieuze International Woolmark Prize, een van de meest legendarische modewedstrijden. De ontwerpers maken kans op een hoofdprijs van omgerekend 129.000 euro. Ook is er de Karl Lagerfeld Award for Innovation, ter waarde van omgerekend ongeveer 64.000 euro – een ode aan de gelijknamige mode-ontwerper die de hoofdprijs won in 1954. Dit zijn de finalisten van de Woolmark Prize 2023.

Woolmark Prize 2023: de finalisten

De acht finalisten bestaan uit ontwerpers voor herenkleding Robyn Lynch uit Ierland, Maxxij uit Zuid-Korea, het Franse label Bluemarble, Rhuigi Villaseñor van het merk Rhude uit LA en het Lagos Space Programme uit Nigeria. Ook de dameskledinglabels zijn vertegenwoordigd met Paolina Russo uit het Verenigd Koninkrijk, Marco Rambaldi uit Italië en A. Roege Hove uit Denemarken.

John Roberts, de directeur van The Woolmark Company, stelt dat de finalisten “een passie hebben voor het verleggen van de grenzen met merinowol, terwijl ze ook gericht zijn op het verbeteren van de ecologische en sociale impact van hun merk. Deze groep ontwerpers sluit ook aan bij de internationale trends van casual en performance kleding – twee gebieden die zeer geschikt zijn om te worden versterkt door merinowol.”

Dialoog

Elke finalist ontvangt een eerste bedrag van omgerekend ongeveer 38.600 euro om te werken aan een capsulecollectie rond het thema Dialogue. “We zagen de noodzaak om creatieve gesprekken op gang te brengen tussen alle generaties en geografische locaties”, aldus Roberts. De finalisten zijn al begonnen uit te zoeken wat het concept voor hen betekent en welke boodschappen zij met hun werk willen overbrengen.

“Mijn praktijk is gericht op het bedenken van en deelnemen aan de Afrikaanse toekomst, niet alleen als een manier om onze levens en verhalen in de toekomst te projecteren, maar ook om de vele wegen waarlangs het verleden blijft inspireren, bloot te leggen en te herontdekken”, aldus Adeju Thompson van het Lagos Space Programme. Amelia Roege Hove is er ondertussen op gebrand om duidelijk te maken dat “echt vakmanschap nu relevanter is dan ooit”. Ze voegde eraan toe: “Als je erop staat om binnen een niche te werken en de mogelijkheden ervan te onderzoeken, is dat eerder een geschenk dan een beperking.”

Een duidelijke focus is vooral succesvol gebleken voor eerdere winnaars zoals Saul Nash, wiens op dans geïnspireerde collectie trenchcoats in weerbestendige wol en jacquards geïnspireerd op de Guyanese vlag omvatte. Onder de finalisten van dit jaar zijn Robyn Lynch en Rhude’s Rhuigi Villaseñor ook op zoek naar hun identiteit. “Ik wil een gevoel van trots overbrengen in mijn werk”, zei Lynch. “Ik wil zo het stereotype van de Aran-trui veranderen en de structuur en vorm van iets met zoveel geschiedenis en traditie opnieuw ontwerpen; om het in een nieuw licht en een nieuw publiek te brengen.”

Innovatie

“Dit zijn labels die verlengstukken zijn van zeer visionaire mensen”, zei Farfetch’s chief brand officer Holli Rogers, die lid is van de adviesraad. “Er zit een inspirerend gevoel van expressie in al het werk, de ontwerpers denken verder dan de beperkingen van items en trends. Elk van hen heeft een universum; een visuele taal verankerd in een duidelijke focus.”

Als de collecties van de finalisten de toekomst van de mode vertegenwoordigen, is dat niet alleen omdat het opkomende ontwerpers zijn, maar omdat ze nadenken over veel van de kwesties waarmee de industrie worstelt. “De belangrijkste boodschap die we willen overbrengen, is dat ontwerpers een wereldwijde dialoog moeten aangaan over het systeem en de werking ervan; we willen dat onze impact wereldwijd is, maar dat onze productie lokaal is”, legt Paolina Russo uit. “Elkaar stimuleren, van ontwerpers tot stoffenmakers en na te denken over innovatieve manieren van werken, is noodzakelijk voor een duurzame toekomst.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.