goodbye-y-project-een-terugblik-op-een-nalatenschap-van-draperingen-en-denim-330933
©Spotlight

Na veertien jaar stopt Y/Project. Het merk, dat veel aanzien verwierf onder creatief directeur Glenn Martens, die in 2013 toetrad, houdt op te bestaan. Financiële moeilijkheden, veranderingen in het leiderschap en het overlijden van oprichters Yohan Serfaty en Gilles Elalouf hebben bijgedragen aan deze beslissing. Na het vertrek van Martens in september 2024 werd het merk tevergeefs te koop aangeboden. Y/Project is van plan om archiefstukken te doneren aan diverse instellingen ter ere van Elalouf. We duiken in dat archief voor een trip down memory lane.

Modehuis Y/Project stopt ermee

Dat het financieel niet goed ging met Y/Project, was geen geheim. De herfst/winter 2024-show werd vorig jaar op het laatste moment gecanceld en in september kondigde Glenn Martens, het genie achter de spraakmakende looks van het modehuis, zijn vertrek aan. Het roept de vraag op of onafhankelijk modemerken, vroeg of laat, financieel stabiel of niet, allemaal een houdbaarheidsdatum hebben.

Want zonde is het zeker. Y/Project stond bekend om zijn onconventionele benadering van mode. Of het nu ging om samenwerkingen, shows of de unieke visie op kleding, het merk wist altijd te verrassen en grenzen te verleggen. En dan waren er de bekende elementen als de slouchy draperingen en veel volume in looks die het beste te omschrijven vallen als ‘brat’ – onverschillig, cool, gedurfd en vol attitude. Hier zijn enkele hoogtepunten uit de iconische geschiedenis van Y/Project.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Onvergetelijke shows

De catwalks van Y/Project waren nooit standaard – ze waren eerder een spektakel waarin de kleding de show stal. Een van de meest iconische momenten was de herfst/winter 2019-show tijdens Pitti Uomo in Florence. In de historische Santa Maria Novella-kerk ontdekten gasten de collectie met zaklampen, wat de ervaring een mystieke sfeer gaf. De herfst/winter 2022-show van Y/Project vond plaats in een gigantische DPD-hangar aan de rand van Parijs. Deze enorme ruimte, een knooppunt voor vracht- en bezorgwagens, was niet alleen visueel indrukwekkend, maar bood ook voldoende plek om gasten volgens de destijds geldende coronaregels te spreiden. Hier maakten we bovendien meteen kennis met de samenwerking met Jean Paul Gaultier (hierover later meer). Y/Project liet keer op keer zien dat mode niet alleen iets is om te dragen, maar ook om te ervaren.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

yproject show
©Spotlight

UGGs, sneakers en Cinderella-schoenen

Wie had ooit gedacht dat UGG-laarzen een high-fashionmoment konden beleven? Glenn Martens nam deze alom bekende schoenen en gaf ze een drastische make-over. Denk aan torenhoge platforms en sculpturale proporties die de comfortabele klassieker naar een compleet nieuw niveau tilden (letterlijk). Het was een briljante illustratie van het vermogen van Y/Project om het alledaagse om te toveren tot iets buitengewoons. Critici waren verbaasd, fans waren enthousiast en UGG werd tijdelijk het coolste item in de modewereld.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

yproject uggs
©Spotlight

Over onverwachte samenwerkingen met schoenenmerken gesproken: zo bracht het merk een sneaker uit met Salomon. En de enorm gehypete Cinderella-slippers mogen niet aan dit lijstje ontbreken. Als je naar de voeten van het publiek tijdens de modeweken keek, zag je er altijd wel een paar voorbij komen. Y/Project maakte de schoenen in samenwerking met het Braziliaanse schoenenmerk Melissa, dat bekendstaat om schoenen gemaakt van PVC. Na een slip-on puntschoen volgde ook nog een klomp in dezelfde stijl.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Y/PROJECT (@yproject_official)

Y/Project x Jean Paul Gaultier

Maar Y/Project had nog veel meer samenwerkingen. Denk aan hun collab met Canada Goose, waarbij klassieke winterkleding werd getransformeerd met asymmetrische ontwerpen en onverwachte details. Daarnaast werkte Y/Project samen met Jean Paul Gaultier aan een reeks iconische collecties. Deze samenwerkingen herinterpreteerden Gaultiers meest kenmerkende creaties op gedurfde en experimentele manieren. Denk aan nieuwe versies van de trompe-l’oeil-prints van naakte torso’s, sculpturale accessoires en avant-gardistische pakken.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

yproject jean Paul gaultier
©Spotlight

Innovatie met denim

Y/Project transformeerde denim tot een canvas voor grensverleggend design. Onder leiding van Glenn Martens werden klassieke denimstukken heruitgevonden – vooral met onverwachte proporties, maar ook details zoals drukknopen, superwijde pijpen en opvallend patchwork zagen we veel in de collecties van het modehuis. De jeans met inkepingen bij de lies waren een instant hit. Y/Project zorgde er bovendien een tijdje voor dat iedereen met asymmetrisch geknoopte jeans wilde lopen. Het mooie van deze ontwerpen was dat ze zowel experimenteel als draagbaar waren: toegankelijk genoeg voor dagelijks gebruik, maar met unieke details die ze tot echte mode-items maakten. Y/Project slaagde erin om met denim de perfecte balans te vinden tussen innovatie en functionaliteit.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Y/PROJECT (@yproject_official)

Out with a brat bang 

Toegegeven: dat het merk ‘brat’ ademt, is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Charli XCX werd tijdens haar concerttour regelmatig gespot in ontwerpen van Y/Project, maar dat is niet het enige: ze poseerde ook voor het allerlaatste lookbook van het merk, dat van de herfst/winter 2024. Hier was ze te zien naast andere sterren, zoals Irina Shayk, Natasha Poly, Ye, Tyga en Mia Khalifa, maar ook mensen uit het vak, zoals fotograaf Georgia Pendlebury en Mel Ottenberg, de hoofdredacteur van het magazine Interview.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Charlie xcx irina shayk yproject
©GETTY IMAGES

Of je nu denkt aan de overdreven silhouetten, de rebelse collabs of de denimstukken die vele modefans lieten experimenteren – het merk heeft altijd anders durven zijn. En misschien is dat wel de mooiste erfenis.