Mode en film zijn kunstvormen die elkaar al eeuwenlang beïnvloeden. Zo werden er interessante films gemaakt over de modewereld (denk aan Mahogany of The Devil Wears Prada). Maar andersom laten modemerken zich ook regelmatig inspireren door de filmindustrie. Zoals nu: Zalando en het Italiaanse modemerk Aspesi brengen samen een capsulecollectie uit die een hommage brengt aan Italiaanse cinema.
Zalando en Aspesi lanceren capsulecollectie
De modeweek in Milaan begint goed, met de onthulling van de capsulecollectie Cinema Club van Zalando en Aspesi. De collectie brengt een eerbetoon aan de tijdloze magie van de Italiaanse cinema. De samenwerking ontstond uit het verlangen om de ‘Gouden Eeuw’ van filmcultuur nieuw leven in te blazen voor jonge millennials, waardoor de collectie een liefdesbrief wordt aan de rijke geschiedenis van de Italiaanse cinema.
Hoe dit eruitziet? Elk kledingstuk vertelt een verhaal, geïnspireerd op iconische scènes van Italiaanse meesterwerken. Zo zien we een scene uit Il bell’Antonio, een Italiaanse dramafilm van Mauro Bolognini uit 1960. Maar ook een innige scene uit de film Le sorprese dell’amore, een romantische komedie uit 1959, geschreven en geregisseerd door Luigi Comencini. Om deze beelden uit de filmgeschiedenis naar het nu te vertalen, zijn ze geprint op utility kleding als nylon (de stof waar Aspesi zo bekend om staat) boxy jacks, rokken, cargobroeken en totebags, net als katoenen T-shirts.