Zendaya heeft veel om naar uit te kijken in 2023. Vogue spreekt haar in Londen over haar eerste campagne voor Louis Vuitton, pauze nemen, MySpace, Naomi Campbell en haar langverwachte films.
In gesprek met Zendaya
De Golden Globe-winnende actrice zal dit jaar de hoofdrol spelen in twee langverwachte films, elk geregisseerd door gevierde regisseurs. Ten eerste: Challengers, een door Luca Guadagnino geregisseerd tennisdrama dat in augustus uitkomt. Dan, in oktober, het tweede deel van Denis Villeneuves ambitieuze bewerking van de sciencefictionklassieker Dune. “Ik ben in heel speciale handen”, zegt Zendaya over het werken met de twee makers van de films. Als we spreken, geniet de acteur van een zeldzaam moment van downtime in Londen. “Ik neem nu een pauze”, zegt Zendaya tegen Vogue aan de telefoon. “Ik heb nog een heel jaar voor me.”
Louis Vuitton
Pauze is een relatief begrip. Ondanks haar drukke schema voegde Zendaya onlangs nog een indrukwekkende job aan haar toch al indrukwekkende cv toe: Louis Vuitton-ambassadeur. Het is logisch dat een van de meest herkenbare merken ter wereld zou samenwerken met een actrice die de rode loper met haar looks consequent overneemt. Door de jaren heen heeft Zendaya – vaak met voormalig stylist Law Roach aan haar zijde – outfits gedragen die veel verder gaan dan de moderecaps van de volgende dag. Zo droeg ze een kroon van dreadlocks voor de Oscars; een felroze Tom Ford-borstplaat tijdens de Critic’s Choice Awards 2020; en werd ze omgetoverd tot een soort Jeanne d’Arc voor het Met Gala in 2018. “Ik geniet gewoon van kleding en speel ermee en creëer nieuwe personages”, zegt Zendaya over haar rode loperlooks. “Dat is wat ik zo leuk vind aan mode, de transformerende kwaliteit, het vermogen om verhalen te vertellen.”
Nu neigt het steeds veranderende stijlicoon naar Parijs-chic. Zendaya is te zien in de nieuwe campagne voor Louis Vuitton’s Capucines-handtassen. Deze werd geschoten door de iconische Mert en Marcus. De frisse, zonovergoten beelden, vastgelegd in de regio Cote D’Azur in Frankrijk, voelen voor Zendaya aan als een moment waarop de cirkel rond is. “Ik herinner me dat ik opgroeide met LV-campagnes”, deelt ze. “Er was er een waar ik van hield uit de vroege jaren 2000 van Naomi Campbell. Ze ligt er als het ware languit over een kofferbak. Ik kan het nog steeds zien. Ik kan het beeld in mijn hoofd zien en ik herinner me dat ik het als kind in tijdschriften zag.”
De 26-jarige herinnert zich ook dat hij tijdens de hoogtijdagen van het platform regelmatig op LV-monogrammen geïnspireerde ontwerpen op MySpace zag. “Iedereen had de LV-print op zijn Myspace-pagina staan”, zegt ze lachend. “Dat had ik tenminste! Laat me niet proberen om anderen te beschuldigen. Ik was het zeker.”