in-een-robotpak-uit-thierry-muglers-archief-bevindt-zendaya-zich-in-haar-eigen-modewereld-286530
©Getty Images

Space helmet af voor Zendaya, die donderdagavond met één bionic step op de rode loper van de première van Dune: Part Two alle andere looks overbodig maakte in de ogen van de modepers. Zendaya droeg een robotpak uit het archief van niemand minder dan Thierry Mugler. 

Perstour ‘Dune: Part Two’

Eerder verspreidde zich het nieuws op de Vogue-redacties dat Law Roach, de man die de term image architect uitvond, contact had met Marco Capaldo, creatief directeur van 16Arlington. Dit ging over het lenen van een jurk uit diens komende London Fashion Week-presentatie van het merk voor Zendaya.

Als je niet helemaal bekend bent met de complexiteit van de mode-industrie: het dragen van een jurk vlak nadat-ie op de catwalk verschijnt, is een power move. Het dragen van een jurk vóórdat-ie langs de front row paradeert, is een voorrecht voor alleen de allergrootsten. Uiteindelijk droeg Zendaya het met pailletten gedrapeerde ontwerp wel, maar niet eens naar de première. We zagen haar alleen bij de persinterviews van de sciencefictionfilm in de jurk.

Zendaya draagt robotpak van Thierry Mugler

Toch wist de actrice dat modemoment te overtreffen op de rode loper. Zendaya’s look was fembot en full fashion flex. Roach haalde de bodysuit uit de haute couture herfst/winter 1995-presentatie van Thierry Mugler, die, zelfs naar de maatstaven van de Franse ontwerper, een spektakel was. De show werd destijds gehouden in Cirque d’Hiver om de twintigste verjaardag van zijn merk te vieren. De cast bestond uit supermodellen (Claudia, Linda, Kate, Karen, Naomi), afgewisseld met pornosterren en bekende namen als Tippi Hedren en Patty Hearst. Er waren latex bodysuits, een onverklaarbaar aantal Yorkshire-terriers en er was een optreden van (de inmiddels gecancelde) James Brown. Ook maakte de Botticelli-achtige Venus-jurk, die later werd gedragen door Cardi B tijdens de Grammy’s van 2019, hier zijn debuut.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hoogtepunt was het Duitse model Nadja Auermann die over de catwalk paradeerde in een bodysuit van chroom en plexiglas. Het robotpak werd ontworpen in samenwerking met een vliegtuigcarrosseriespecialist Jean-Pierre Delcros. En het ontwerp was geïnspireerd door het werk van de Japanse illustrator Hajime Sorayama. Na de show werd het pak vereeuwigd door Helmut Newton in een shoot voor het novembernummer 1995 van de Amerikaanse Vogue. En jaren later is de robot suit nog steeds een symbool voor Muglers esthetiek. De look beïnvloedde ontwerpers variërend van Alexander McQueen tot Nicolas Ghesquière in de decennia daarna.

De Barbie-tour heeft de meeste moderedacteuren misschien een beetje vermoeid met method dressing als nieuwe standaard, maar wanneer Zendaya en Law Roach het doen? Magic. 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.