Het is volgens Balenciaga’s creatief directeur Demna Gvasalia een complex kledingstuk, maar hij zorgt ook voor all-day comfort: de hoodie. Sinds de lockdown, toen we alleen nog maar wilden dragen, beleeft de zip-up een soort stijlrenaissance. Niet in de laatste plaats door Miu Miu, die de hoodie een zogenoemde rags to riches-behandeling geeft. Tijdens de herfst/winter 2023-show – waarin actrice Emma Corrin afsloot in fonkelende hotpants – stuurde Miuccia Prada de modellen de catwalk op in een grijze (dove grey klinkt wellicht wat gezelliger) capuchontrui met een chique twist.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Ook JW Anderson liet tijdens zijn lente/zomer-show 2024 zien dat de hoodie als statement gedragen kan worden. Zijn versie van de hoodie was allesbehalve basic: de gebogen truien leken wel geboetseerd uit klei. En zo is de hoodie officieel bevrijd van zijn gym bunny-verleden en verovert-ie een plaats als haute hoodie in luxe modecollecties.
Hoodie krijgt upgrade
De hoodie – inmiddels geliefd bij A-listers als Kendall Jenner, Madonna, Gigi Hadid en Rihanna – werd in de jaren dertig in Amerika voor het eerst geproduceerd door Champion. De trui werd toen al beschouwd als comfy en was een echte warmhouder voor werknemers die in koude New Yorkse pakhuizen werkten. Zijn echte hoogtepunt beleefde de trui met capuchon in de jaren zeventig toen acteur Sylvester Stallone (Sly) hem in de boksfilm Rocky draagt. Vervolgens werd de hoodie omarmd door de sportwereld en geclaimd door onder meer de skate- en hiphopscene. En oh ja, vergeet niet dat Tommy Hilfiger er groot mee is geworden.
Inmiddels is de sweater niet meer weg te denken uit het straatbeeld, hij krijgt alleen dit seizoen een welverdiende upgrade. Menig modeliefhebber heeft de hoodie inmiddels op het verlanglijstje staan, met die van Miu Miu (zie hieronder) als absolute favoriet.