Kim Kardashian is kilo’s kwijt. Zeven om precies te zijn – en later nog wat meer. Voor wie de afgelopen maanden onder een steen gelegen heeft: die zeven kilo raakte ze in koud een maand kwijt om op tijd voor het beroemde Met Gala in de iconische jurk van wijlen Marilyn Monroe te passen, het nu museumstuk waarin de filmster destijds president Kennedy Happy birthday toezong. Iemand is afgevallen. Niet zulk belangrijk nieuws – maar wel als het Kim Kardashian betreft. En nu is Kim illustratief voor de terugkeer van de heroin chic-trend, heet het althans in veel media. But she’s not.
We gaan even een stuk terug in de tijd. De catwalk werd eind jaren tachtig grotendeels beheerst door de original supermodellen, powerhouses als Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista en Christy Turlington. Zij brachten een heel nieuw elan op het plankier en in de modefotografie. Modellen waren tot dan toe vooral blanco poppen die kleren showden – uitzonderingen als bijvoorbeeld sixtiesmodel Twiggy daargelaten – maar de supers waren personality’s met een eigen (gehoorde) mening. En een leven vol glitz en glamour. Healthy and wealthy, vol in de make-up, met een lekkere va-va-voomesque catwalk-strut, glimmend in Versace en niet voor ‘minder dan 10.000 dollar per dag uit je bed komen’, zoals Linda Evangelista ooit zei. De supers blaakten van ‘gezonde’ welstand, met hun lange benen, smalle taille, ronde borsten (Wonderbra!) en opgepoetste voorkomen. Ze etaleerden een wereld van geld en spullengeluk.
Felrealistische fotografie
Was het een beetje losgezongen van de dagelijkse realiteit van veruit de meeste mensen? Ja. Oók van die van voormalig model en sappelend maar getalenteerd fotograaf Corinne Day. Haar fotografie was een tegenbeweging. Day kiekte haar vrienden in haar eigen appartement in West-Londen, bemeterd met kamerbreed bruin dat smoezelig aangetast was door de biervlekken van de feestjes die ze er gaf. Er stond een ouderwetse bloemenbank en er waren lege blikjes en volle asbakken. Het was rauw, echt en ongepolijst.
Die felrealistische fotografie gaf niet alleen een inkijk in Day’s leven, maar betekende ook dé doorbraak voor haar vriendin Kate Moss, toen net zeventien. Moss was dun en relatief klein, een totaal ander type vrouw dan de populaire Supers. Ze had een figuur dat later waifish genoemd werd – wat zich ongeveer laat vertalen als ‘heel dun en verwaarloosd’ – en ze was ook zonder glitzy make-up beeldschoon. Kijk je naar Day’s fotografie, dan zie je vooral een appartemént dat ‘verwaarloosd’ is, of achteloos betreft de sporen van een feestje, met knappe mensen op verschillende momenten van de dag. Soms een beetje van de kaart, soms ogenschijnlijk brak een dag na een party.