in-gesprek-met-amelie-lens-over-haar-eerste-chanel-show-en-het-moederschap-289053
©Chanel

Techno-dj Amelie Lens begon haar carrière als model. Dinsdag was ze terug in Parijs voor de herfst/winter 2024/2025 ready-to-wear-show van Chanel. Als gast, dit keer, maar als het aan haar ligt hopelijk ooit als producent of dj voor de soundtrack. “Ik hoop ooit de muziek bij Chanel te mogen doen.”

Amelie Lens over Chanel en het moederschap

Deauville, de Franse badplaats waar Gabrielle Chanel in 1913 haar eerste boetiek opende en op het idee kwam voor haar inmiddels iconische zeemanstruien, vormde dinsdag de inspiratie voor de herfst/winter 2024/2025 ready-to-wear-show. Genodigden, onder wie Amelie Lens, Jennie, Penélope Cruz, Margaret Qualley en Vanessa Paradis, namen dinsdagochtend plaats rondom een kolossaal scherm waar een film werd vertoond met Penélope Cruz en Brad Pitt in de hoofdrollen – een ode aan de film A Man and a Woman van de Franse regisseur Claude Lelouch. Het begin van een liefdesverhaal in Deauville, geregisseerd door Inez en Vinoodh. Model Rianne van Rompaey, die in de film een rol had als serveerster die de bestelling opnam van Penélope en Brad, opende de show met een pastelroze flaphoed op, met broche. De kleur was, net als de lange, romantische silhouetten in de collectie, een referentie naar de zonsondergangen en -opkomsten van Deauville.

Beelden van de verkleurde hemel aan de Franse kust vormden het decor van de show, waardoor het even leek alsof de modellen daadwerkelijk over de promenade van Deauville liepen in hun enkellange tweed mantels en rokken met daaronder kniehoge, suède laarzen en haarclips met camélia-strik. Vogue sprak de Belgische techno-dj en kersverse moeder Amelie Lens na de show.

Rianne van Rompaey opent de herfst/winter 2024-show van Chanel
©Chanel
Rianne van Rompaey opent de herfst/winter 2024-show van Chanel

Hoe heb je jouw eerste Chanel-show ervaren?

“Op het moment dat de muziek (Sexy boy van Air – de playlist was samengesteld door dj en producer Michel Gaubert, red.) werd ingestart en het eerste model de catwalk opliep, werd ik emotioneel. Ik ben al zolang ik me kan herinneren fan van het huis. Op jonge leeftijd ging ik windowshoppen met vriendinnen en vergaapte ik me aan de etalages. Dat Chanel nu tastbaar is, ik bij de show aanwezig mag zijn en ik de ontwerpen mag dragen, is een grote eer; een jeugddroom die uitkomt. Het mooist aan de collecties van Virginie Viard voor Chanel vind ik dat ze tegelijkertijd elegant, vrouwelijk, edgy en sterk zijn. Dat komt overeen met mijn stijl. Qua muziek draai ik soms harde en rauwe techno, maar als persoon ben ik het tegenovergestelde.”

Hoe klinkt Chanel volgens jou?

Uplifting en positief, met een dikke base eronder. Net als de ontwerpen. Edgy maar chic.”

Welke connectie zie jij tussen de mode- en muziekwereld?

“Mode en muziek zijn mijn twee passies, dus voor mij is de link er altijd geweest. Ik begon mijn carrière als model en ervaarde hoe belangrijk muziek is bij een show of op de set. Muziek voegt een extra laag toe, het kan mode versterken. De soundtrack bepaalt de sfeer. Als ik een show liep, wilde ik me het liefst bemoeien met de muziek. Backstage dacht ik na over welk nummer de perfecte soundtrack was geweest. Stond ik maar achter de draaitafels in plaats van op de catwalk, dacht ik op dat soort momenten vaak. De juiste muziek geeft modellen ongelooflijk veel kracht tijdens het lopen, het voegt iets extra’s toe aan een look, en vooral aan de belevenis.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Je bent onlangs weer begonnen met werken sinds de geboorte van je dochter Kiki. Hoe bevalt het moederschap?

“Ik vond moeder worden heel empowering; ik voel me sterker dan ooit. Ook wat betreft bevallen. Ik ben natuurlijk bevallen, zonder ruggenprik, en sindsdien kijk ik anders naar vrouwen die ik met kinderen over straat zie lopen. Ik voel me meer verbonden met hen. Het vrouwelijk lichaam is ongelooflijk, wat onze lichamen kunnen is heel krachtig. We delen een gevoel dat niemand anders kan voelen. Heel uniek.”

Hoe combineer je draaien met het moederschap?

“Het lukt goed, al heb ik het onderschat op emotioneel vlak. Ik was tijdens de zwangerschap meer met de praktische kant bezig, zoals met het regelen van een nanny die voor haar kan zorgen als ik aan het werk ben. Maar dat is op papier makkelijker dan in de realiteit. Ik mis haar constant als ik aan het werk ben. Over drie weken begin ik weer met toeren. Mijn dochter Kiki gaat mee naar Miami, want we plakken er een week vakantie aan vast. Maar daarna zal ik voornamelijk alleen reizen. Ik neem dan op vrijdag de laatste vlucht heen en de eerste vlucht terug, zodat ik haar alleen op zaterdag hoef te missen. Ik heb een studio aan huis. Dat maakt het doordeweeks makkelijker. Dan kan ik haar tussendoor zien. Ik realiseer me dat het een groot voordeel van mijn werk is dat ik op werkdagen thuis kan zijn.”