LVMH Prize-semifinalisten Danial Aitouganov en Imruh Asha hebben hun sporen verdiend bij modehuizen als Louis Vuitton, Chloé en Burberry. Met Zomer brengt het Nederlandse duo nu hun eigen onconventioneel kleurrijke visie tot leven. ‘Mode hoeft niet zo serieus te zijn.’
Interview met Danial Aitouganov en Imruh Asha
Picture this. Het is 2023, de piek van quiet luxury. In het modebeeld overheerst een eentonig palet van beige-zwart-wit, met hoogstens een beetje rood. En dan is daar ineens de aankondiging van Zomer. In aanloop naar hun debuutshow delen Danial Aitouganov (34) en Imruh Asha (33) campagnebeelden met kinderen in de hoofdrol, gekleed als miniversies van Anna Wintour, Suzy Menkes, Rei Kawakubo, Pat McGrath en Michèle Lamy. Met als ondertitel ‘It’s Just Kids’, want ‘zelfs de grootste mode-iconen waren ooit kinderen’.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
De beelden gingen viral en brachten een aanstekelijke kinderlijke speelsheid terug in de mode in een periode waarin de rest van de industrie bloedserieus was. Hun debuutcollectie in september van dat jaar was even vrolijk en optimistisch. Denk aan colorblocking, patchwork van bloemenprints en felgekleurde strepen. Geen minimalisme, maar onconventioneel maximalisme. De kinderen uit de campagne die een jonge Asha en Aitouganov vertegenwoordigden kwamen aan het einde van de show in matching rode en blauwe polkadothemden de catwalk op rennen.