designers-danial-aitouganov-en-imruh-asha-van-zomer-het-draait-niet-om-ons-maar-om-ons-merk-339501
©Spotlight

LVMH Prize-semifinalisten Danial Aitouganov en Imruh Asha hebben hun sporen verdiend bij modehuizen als Louis Vuitton, Chloé en Burberry. Met Zomer brengt het Nederlandse duo nu hun eigen onconventioneel kleurrijke visie tot leven. ‘Mode hoeft niet zo serieus te zijn.’

Interview met Danial Aitouganov en Imruh Asha

Picture this. Het is 2023, de piek van quiet luxury. In het modebeeld overheerst een eentonig palet van beige-zwart-wit, met hoogstens een beetje rood. En dan is daar ineens de aankondiging van Zomer. In aanloop naar hun debuutshow delen Danial Aitouganov (34) en Imruh Asha (33) campagnebeelden met kinderen in de hoofdrol, gekleed als miniversies van Anna Wintour, Suzy Menkes, Rei Kawakubo, Pat McGrath en Michèle Lamy. Met als ondertitel ‘It’s Just Kids’, want ‘zelfs de grootste mode-iconen waren ooit kinderen’.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De beelden gingen viral en brachten een aanstekelijke kinderlijke speelsheid terug in de mode in een periode waarin de rest van de industrie bloedserieus was. Hun debuutcollectie in september van dat jaar was even vrolijk en optimistisch. Denk aan colorblocking, patchwork van bloemenprints en felgekleurde strepen. Geen minimalisme, maar onconventioneel maximalisme. De kinderen uit de campagne die een jonge Asha en Aitouganov vertegenwoordigden kwamen aan het einde van de show in matching rode en blauwe polkadothemden de catwalk op rennen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lente/zomer 2025-collectie.
©Spotlight
Lente/zomer 2025-collectie

Inmiddels zijn we drie shows verder en wordt Zomer gezien als een van de meest veelbelovende merken. Dover Street Market nam hen onder hun hoede en kocht niet alleen de collectie in, maar bood hun ook showroomruimte aan. Lucien Pagès Communication, dat de pr van zo’n beetje alle belangrijke shows in Parijs doet, bood aan ze te vertegenwoordigen. Ook klopte de Fédération de la Haute Couture et de la Mode aan om ze een officiële plek te geven op de Parijse showkalender. Inmiddels hebben ze deze maand een eigen showroom in Parijs en alweer hun vierde show. Het label wordt in twaalf van de meest toonaangevende winkels verkocht, waaronder Bergdorf Goodman in New York en 10 Corso Como in Milaan. Onlangs werd bekendgemaakt dat het duo geselecteerd is als semifinalisten voor de LVMH Prize, de belangrijkste modeprijs voor jong talent.

Interview met Zomer

Laten we teruggaan naar 2015, het begin van jullie vriendschap en samenwerking. Ik begreep dat jullie elkaar leerden kennen in SPMRKT, destijds de coolste conceptstore in Amsterdam.

Aitouganov: “Imruh werkte bij SPMRKT, ik was net aan het AMFI begonnen en ging regelmatig langs. Voor mijn derdejaars collectie werkten we voor het eerst samen. We brainstormden over ideeën voor de shoot. Imruhs vriendin Carlijn Jacobs bood aan om de fotografie te doen. Ik merkte dat we op dezelfde manier in het leven staan. Tijdens de shoot werd er veel gelachen, we nemen mode niet te serieus. Nadat ik Lichting won, werd ik geselecteerd voor Hyères, een Frans modefestival voor opkomend talent. We overwogen daar ons eigen merk te lanceren. Ik had tienduizend euro prijzengeld gewonnen, wat toen veel geld leek, maar in werkelijkheid kom je daar niet ver mee.”

“Tegelijkertijd kreeg ik een baan aangeboden als ontwerper bij Chloé. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat het te vroeg was. Ik begin bij Chloé, jij gaat verder met styling, en in de toekomst gaan we er alsnog voor, besloten we. We hielden contact, ook toen ik naar Londen verhuisde om bij Burberry te gaan werken en Imruh en Carlijn naar Parijs verhuisden. In de vier jaar dat ik daar woonde, hadden we dagelijks contact via onze groepsapp ‘Kinderen’. Daarin bespraken we wat we meemaakten in onze volwassen banen en klussen, terwijl we ons vanbinnen nog steeds een kind voelden.”

Lees het volledige interview met Danial Aitouganov en Imruh Asha in het nieuwe aprilnummer van Vogue Nederland, dat vanaf 13 maart in de winkel ligt en hier online te bestellen is.