Iris van Herpen is lange tijd een onbezongen held geweest op de kalender van de coutureweek. De Nederlandse ontwerper trekt niet noodzakelijkerwijs de enorme menigten gezien bij Chanel, Dior of Valentino, maar imponeert de modewereld stilletjes met haar adembenemende, grensverleggende ontwerpen. Blikvangers zijn onder meer haar Magnetic Moon Dress uit de herfst/winter 2013 collectie. Of de hypnotiserende herfst/wintercollectie 2019, geïnspireerd op het werk van beeldhouwer Anthony Howe. Niet gek dat Iris van Herpen groot favoriet is bij een reeks high-profile figuren als Lady Gaga, Beyoncé en Grimes. We gaan met de ontwerper in gesprek over haar nieuwste couture collectie, die het 15-jarig jubileum van het modehuis markeert.
Iris van Herpens jubileumcollectie
Voor haar 15de jubileumcollectie denkt Van Herpen aan de toekomst. ‘In plaats van terug te kijken, wilde ik vooruit kijken,’ vertelt de Nederlandse ontwerpster aan Vogue via Zoom. Het gesprek vindt plaats slechts een paar dagen voor haar eerste fysieke show in Parijs sinds het begin van de pandemie. ‘De collectie duikt in het moment waar hyperrealiteit realiteit wordt. Waar het onderscheid tussen digitale realiteit en fysieke realiteit wordt samengevoegd en het onmogelijk is om het verschil tussen de twee te herkennen.’ Terwijl een heleboel merken de Metaverse zijn toegetreden via NFT’s en digitale kleding op avatars, ging van Herpen een samenwerking aan met Microsoft om de digitale en fysieke wereld samen te brengen met behulp van augmented reality (AR)-technologie. ‘Je ziet de modellen en de catwalk gecombineerd met een hologramervaring,’ legt ze uit. ‘Het resultaat is een inspirerend dialoog tussen de avatars en de fysieke modellen.’
Om de meervoudige identiteiten te verkennen die kunnen bestaan in het fysieke- en digitale rijk, haalt Van Herpen inspiratie uit Ovidius’ Metamorfosen. Met name de mythen van Arachne, Narcissus en Daphne en Apollo werden verwerkt in Van Herpens ingewikkelde ontwerpen en virtuele catwalk-ervaring. ‘Ik ging terug naar de gedichten van Ovidius die het heeft over transformatie en metamorfose van identiteit,’ zegt ze. ‘Het is zo’n tijdloos onderwerp: de vragen over het bestaan en over wie we zijn voorbij ons fysieke lichaam. Die vragen zijn vandaag de dag relevant en worden zelfs relevanter nu onze digitale realiteit zich uitbreidt.’