ik-koop-alleen-nog-bij-jonge-nederlandse-modemerken-en-dit-is-waarom-275871
©Jasper Abels, Vogue Nederland, juni 2023

Sinds 2020, nadat ik een onderzoek van The Guardian over de vervuilende globale mode-industrie las, neem ik mezelf voor alleen maar tweedehands te kopen. En dat lukt. Nu wil ik mijn idealisme in 2024 naar een hoger niveau tillen door alleen te shoppen bij jonge Nederlandse modemerken. Waarom? Omdat ik geloof dat lokaal kopen, van de nieuwe generatie modeontwerpers een verschuiving in de modewereld teweeg kan brengen.

Voornemen: kopen bij jonge Nederlandse modemerken

Het is je vast niet ontgaan: de huidige mode-industrie is niet duurzaam en structureel oneerlijk. Voor de productie van een enkel katoenen T-shirt is volgens schattingen 2700 liter zoet water nodig. Dat is voor een persoon genoeg drinkwater voor 2,5 jaar.

Ik heb de afgelopen jaren een hoop jonge modeontwerpers gesproken. Ze zijn zich bewust van de impact van de mode-industrie op het milieu en streven ernaar verandering teweeg te brengen.

Massaproductie? Nee, dank je

De productie van fast fashion wordt sinds de jaren zeventig uitbesteed aan Global South landen. Er wordt al decennia lang veel meer gemaakt dan wat nodig is. Door dit vervuilende systeem ontstaan er flinke problemen voor zowel je eigen stijl (hoe saai als iedereen er hetzelfde uitziet?) als voor onze planeet. Gelukkig zijn er een hoop jonge ontwerpers die níet snel, goedkoop en zo veel mogelijk willen produceren.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Zoals je waarschijnlijk weet, leven veel werknemers bij fast fashion-merken in moderne slavernij, waarvan velen zelfs kinderen zijn. Ondanks de afschuwelijke Rana Plaza-ramp tien jaar geleden, zijn de gevaarlijke werkomstandigheden van de mensen die onze kleding maken niet significant verbeterd. Er is dringend behoefte aan verandering en gelukkig laten jonge ontwerpers zien dat het anders kan. Ze zijn open en transparant over de herkomst van hun creaties, en verwerpen de achter gesloten deuren-mentaliteit die niet meer van deze tijd is.

Support your locals

Jonge modeontwerpers geven om een groenere toekomst. Overproductie kan echt niet meer. De aarde waar we op leven is uitgeput en volgens milieuactivisten zijn we voorbij het tipping point. Ontwerpers van nu kiezen daarom ook voor duurzame productiemethoden die geen negatieve effect hebben op onze planeet. Wolter Pot bijvoorbeeld, gaf in een interview met Vogue aan dat hij mode van afgedankt restmateriaal maakt. Mijn favoriete jonge modemerken doen aan upcycling, oftewel creatief hergebruik van kleding, afvalmaterialen, nutteloze of ongewenste producten.

Lokale jonge ontwerpers zijn vaak een weerspiegeling van de cultuur die dichtbij je staat. Bijvoorbeeld het Amsterdamse merk La Fam, een modemerk dat bij alles wat ze doen mensen uit hun omgeving betrekt. Altijd fijn om te vertellen dat je favoriete broek ‘gewoon’ van een merk uit je eigen woonplaats of omgeving is toch? Door lokaal te kopen, steun je de bedrijvigheid in je eigen buurt. Kortom: jonge Nederlandse modemerken omarmen duurzaamheid, transparantie en creativiteit.

Favoriete jonge modemerken

Weet wat je koopt en draag bij aan een betere modewereld. Er zijn jonge merken zoals Martan en Ninamounah die al best gevestigd zijn, maar ook labels als Audelà en Ledgebound die unieke items verkopen. Een aantal favorieten op een rij.

Audelà

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door audelà (@audela.amsterdam)

Martan 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MARTAN (@martan.official)

Ninamounah

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Wolter Pot (@wolterpot)

Ruben Jurriën

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door RUBEN JURRIËN (@rubenjurrien)

Ledgebound

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Ledge (@ledgebound)

Denzel Veerkamp

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Denzel Veerkamp (@denzelveerkamp)