in-gesprek-met-ontwerper-en-fashion-director-julie-pelipas-ik-mis-oekraine-elke-dag-300132
©ANIA BRUDNA

Met haar uniform van mannenpakken zette fashion director en streetstyle-icoon Julie Pelipas eigenhandig Vogue Ukraine op de kaart. Om bij te dragen aan de duurzame revolutie lanceerde ze in 2020 het geüpcyclede modelabel Bettter, maar door de oorlog in Oekraïne moest ze in één dag haar huis en atelier verlaten.

1984, Marioepol

“Ik ben geboren en getogen in Marioepol, een grote stad aan de Zee van Azov, en kom uit een arbeidersgezin. Mijn moeder werkte in de stad, ik woonde bij mijn grootouders op de boerderij grenzend aan de kust en ben grotendeels door hen opgevoed. Mijn dagen vulde ik met lezen, zwemmen en zorgen voor de dieren op ons erf. We hadden konijnen, eenden, kippen, schapen, varkens, geiten, honden en katten.

Mijn harde werkersmentaliteit heb ik van mijn oma. Ik hield van meewerken op de boerderij. Of ze nu aan het oogsten was in het veld of de was deed: ze zag er altijd onberispelijk uit. Je kon haar uittekenen in een kreukloos wit overhemd met een gebreid vest en een colbert van mijn opa dat ze zelf had vermaakt. In het post-sovjettijdperk waren er nog geen colberts voor vrouwen verkrijgbaar, dus maakte zij ze zelf. Als je erover nadenkt, is dat nu precies wat ik doe met Bettter: mannenkleren vermaken tot vrouwenmode. De Vena-blazer is naar haar vernoemd.

Elk kledingstuk in de garderobes van mijn moeder, grootmoeder en overgrootmoeder waren door hen zelf gemaakt. Naaien was ook een alternatieve bron van inkomsten voor ons gezin. Als de oogst tegenviel, klusten ze bij als coupeuses. Mijn moeder kon in een paar uur een nieuwe jurk of een jas maken als dat nodig was. Rond mijn zevende of achtste kreeg ik naailes van mijn oma. Een van de eerste stukken die ik vermaakte, was een broek van mijn opa. Ik herinner me nog hoe uniek ik me voelde toen ik ‘m de volgende dag aantrok naar school. 

Hoewel er thuis geen druk was om uit te blinken in academische prestaties, was ik een streber. Er waren weinig regels en grenzen, alles mocht. Na een weekend lang vissen met mijn grootvader, een van mijn dierbaarste jeugdherinneringen, controleerde op zondagavond niemand of ik mijn huiswerk wel had gemaakt. Mijn drijfveer om de gouden medaille te winnen die elk jaar werd uitgereikt aan de basisschoolleerling met de hoogste cijfers kwam voort uit mijn eigen ambities, niet om mijn familie trots te maken. Het lukte. Nog altijd geloof ik dat de vrijheid in mijn opvoeding ervoor gezorgd heeft dat ik een vrije ziel ben geworden. Ik denk niet in beperkingen of obstakels, alleen in mogelijkheden.”

2001, Kiev

“Op mijn zeventiende verhuisde ik naar Kiev om journalistiek te studeren. Op het platteland van Marioepol, ver weg van de civilisatie, waren geen modebladen te vinden. Pas in Kiev leerde ik alles over kunst en ontstond mijn interesse voor styling. In 2008 kwam Harper’s Bazaar naar Oekraïne en werd ik aangenomen als stagiair. Na mijn stage mocht ik blijven als producer en klom ik in korte tijd op tot junior fashion editor.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Voor de eerste edities kochten we alle modeseries aan, omdat er simpelweg nog geen modefotografen waren in Kiev. Een jaar lang heb ik de hoofdredacteur gesmeekt zelf een shoot te mogen doen. Ik bood zelfs aan de onkosten uit eigen zak te betalen als de foto’s het blad niet zouden halen. Pas toen nam ze me serieus. Uiteindelijk kreeg ik groen licht en liet ik een team invliegen vanuit Moskou. De shoot was een succes en vlak daarna werd ik gepromoveerd tot senior fashion editor.

Ik ben een dromer en stel altijd hoge doelen, hoewel de Oekraïense markt internationaal gezien weinig voorstelde. Ik was hongerig om ons land op de kaart te zetten, maar het was onmogelijk om de fotografen en modellen te krijgen met wie we graag wilden werken. We besloten zelf modellen te scouten en richtten onze pijlen op jonge fotografen die nog niet waren weggekaapt door een groot agentschap. We betaalden hen uit in creatieve vrijheid en gaven ze carte blanche om hun ideeën te verwezenlijken. Na verloop van tijd merkten we dat we steeds meer respect begonnen af te dwingen bij gevestigde modehuizen. Ik ontdekte dat mijn talent ligt in het ultieme potentieel zien van het model met wie ik werk. Haar schoonheid en persoonlijkheid probeer ik door het beeld heen te trekken.”

Lees het volledige interview met Julie Pelipas in het juninummer van Vogue Nederland, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.