de-terugkeer-van-k3-herinnert-me-aan-de-iconische-stijl-van-hun-begindagen-in-de-early-zeroes-340723

Afgelopen week konden we niet om het nieuws heen: het oorspronkelijke trio K3 maakt een comeback. Groepsleden Karen, Kristel en Kathleen, die inmiddels jaren geleden de fakkel doorgaven, keren terug naar het podium voor een reeks reünieconcerten – en die waren binnen no time uitverkocht. Het enthousiasme is dus enorm, en dat brengt heel veel nostalgie teweeg. Op TikTok worden massaal oude beelden gedeeld van de meidengroep, en die deden me beseffen: hun stijl was hartstikke cool.

De nostlagische stijl van K3

De stijl van K3 was bij mij in vergetelheid geraakt, maar dankzij de vele video’s gingen er heel wat laadjes in mijn brein open. Ik besefte me dat de Belgische popgroep een enorme invloed had op mijn generatie. En dan heb ik het niet alleen over de liedjes – die ik net als veel anderen nog moeiteloos mee blijk te kunnen zingen – maar ook over hun stijl.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Vóór de kapiteinspakjes en regenboogjurkjes zagen Karen Damen, Kristel Verbeke en Kathleen Aerts, er namelijk best anders uit. De kleding van de vroege K3 was allesbehalve kostuums. Het drietal kleedde zich in felgekleurde, stoere, sporty – en zelfs een tikkeltje sexy – outfits. Denk aan neonkleuren, naveltruitjes, cargobroeken en platformschoenen. Ja, er zat een girly randje aan, zoals glitter en twee staartjes, maar het geheel was cool. Denk aan de matching looks met nineties swirl of luipaard prints die ze droegen in de clip van Heyah Mama, een van de eerste singles van de groep. Of Teleromeo, waarin ze outfits van Cyberdog droegen, een merk dat vooral bekendstaat om ravekleding voor festivals. De look was futuristisch, gedurfd en met een onmiskenbare een jaren negentig, early zeroes vibe.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kathleen Aerts (@kathleen_aerts)

Vlaamse antwoord op de Spice Girls

De look doet een beetje denken aan de Spice Girls – en dat is niet zo gek. K3 begon in 1997 als Mascara, het Vlaamse antwoord op de Spice Girls. Na wat wisselingen in de line-up ontstond de K3 die razendpopulair werd, met Karen, Kristel en Kathleen. Net als de Britse meidengroep, richtte K3 zich op tweens (jongeren die ‘in between’ kind en tiener zijn) als doelgroep. En dus niet op de jongere kinderen, zoals later (en nu nog).

Dat is ook duidelijk te merken aan de vroege songteksten van K3. Heyah Mama had dan wel een aanstekelijk deuntje, maar songteksten als “Ik wil jou, jij wil mij” en “Jij mag me verslinden” waren behoorlijk brutaal en speels. Maar dat maakten van K3 juist die coole oudere zussen die al vriendjes hadden en scooter mochten rijden. Als kind wilde je K3 zijn. Het was niet alleen de muziek die je mee zong op school, maar ook de outfits die je naar school wilde dragen. Het was dat gevoel van aspiratie: als je die stoere outfits van K3 zou dragen, zou je misschien ook wel die coole, zelfverzekerde houding aannemen die de meiden uitstralen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by K3 nostalgie (@originele.k3)

Kindvriendelijke kostuums

Deze stijl en songteksten werden echter snel aangepast toen de groep ontdekte dat hun muziek vooral populair was bij een veel jonger publiek dan ze aanvankelijk hadden voorzien. K3-stylist Jody Van Geert ging terug naar de tekentafel en ruilde de stoere, alternatieve look in voor de meer kindvriendelijke kostuums die we nu kennen – en zo werd hij ook de ‘uitvinder van het regenboog-jurkje’. De focus verschoof naar schattige outfits die aansluiten bij de nieuwe, jongere doelgroep. En zo werd K3 het kleurrijke fenomeen dat we vandaag de dag kennen.

Reünieconcerten

Maar nu, jaren later, zijn de eerste fans van K3 inmiddels volwassen. Bij de reünieconcerten hopen we dan ook stiekem niet alleen dat K3 enkel de oude hits zal spelen, maar ook dat ze teruggaan naar hun oorspronkelijke stijl. We verlangen naar die iconische early zeroes vibe – de stoere, kleurrijke kleding die hen als popgroep onderscheidde. Grote kans dat het publiek qua looks maar al te graag met ze meedoet. Want als de populariteit van de reünie iets bewezen heeft, is het wel dat we allemaal stiekem nog altijd een beetje willen leven in de wereld van K3.