Tien modellen, tien looks, één beroemde kat: in het Grand Palais in Parijs hebben tien ontwerpers speciaal voor het nieuwe meinummer van de Amerikaanse Vogue de erfenis van Karl Lagerfeld in de toekomst geplaatst. Zij creëerden ieder één look waarvoor ze inspiratie haalden uit de archieven en de persoonlijke stijl van de legendarische ontwerper.
Een eerbetoon aan Karl Lagerfeld voor Vogue
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Pierpaolo Piccioli, Valentino
“Karl en ik ontmoetten elkaar begin jaren negentig bij Fendi. Het was alsof een ster naar kantoor kwam. Hij sprak met ons over dingen zoals dat lelijkheid het nieuwe schoonheid is. Deze manifesten waren scherp en werden zonder enige twijfel gebracht. Ik heb ook van Karl geleerd om niets als vanzelfsprekend aan te nemen. Je kunt met alles werken, je kunt met alles creëren. Ik was altijd erg onder de indruk van Karls onderzoek naar moderniteit. Hij was geobsedeerd door moderniteit, en het idee om het hedendaagse uit te beelden. Hij was nooit nostalgisch. De look die ik creëerde is een smeltkroes van zijn woorden, de moderniteit en de scherpte van zijn stijl.”

Thom Browne
“Karl hield van [de iconische Parijse boetiek] Colette, en mijn label werd daar verkocht. Hij kocht een grijs pak, een kristallen tas, een deken en een overhemd met stropdas, en hij nam een foto van zichzelf daarin en stuurde die naar mij. Ik heb ‘m in mijn kantoor staan, die foto is heel speciaal voor mij.
In de loop der jaren werd Karl een persoonlijkheid, maar dat komt door het werk dat hij deed, de decennia van creëren. Zijn werk was de perfecte combinatie van mooi design en prachtig vakmanschap; de kwaliteit paste bij de conceptuele ideeën. Zijn genialiteit kwam voort uit het feit dat hij wist voor wie hij ontwierp. Ik hield van zijn vormgebruik: gevormde schouders en proporties die uniek waren, misschien avant-gardistisch voor veel mensen – dus ik wilde spelen met dat idee en met de stoffen van het huis Chanel.”

Donatella Versace
“Karl was een zeer goede vriend van Gianni – ze mochten elkaar echt, en respecteerden elkaar. Gianni was niet het soort persoon met veel vrienden, en Karl ook niet, maar ze hadden een band. Ik bleef tegen Gianni zeggen: ‘Alsjeblieft, ik wil hem ontmoeten’. En dus nam hij me op een avond mee naar Karls huis. Ik was gefascineerd. Hij betekent vandaag de dag veel voor ontwerpers, en vooral voor mij. We houden van zijn rebelse geest. Hij zette dingen in elkaar die echt nergens op sloegen, alleen maar om te laten zien dat het wel kon. Hij nam zichzelf niet zo serieus, maar dat doen genieën nooit. Het was alsof elke show die hij deed zijn eerste was. Hij had ook graag vrouwen om zich heen, om hem kracht te geven. Hun aanwezigheid was erg belangrijk. Hij wilde weten wat vrouwen vonden van wat hij deed.”