Het repareren van kleding is essentieel om de levensduur van de kledingstukken te verlengen, en te voorkomen dat deze op de vuilnisbelt belanden. Uit een onderzoek van de Britse textielorganisatie WRAP is gebleken dat 30 procent van de mensen kledingstukken in de kast heeft hangen die ze niet meer dragen, simpelweg omdat deze gerepareerd moeten worden.
Uit een ander onderzoek in de VS bleek dat de meerderheid van de mensen hun kleding zelden of nooit repareert. Daarom lanceert Sojo, een reparatieplatform in het Verenigd Koninkrijk, de ‘Pledge To Repair’-campagne, waarin de Britse mode-industrie wordt opgeroepen om zorg- en reparatiediensten te steunen. “Wat ik me realiseerde is dat merken die hun eigen reparatieprogramma’s uitvoeren uiteindelijk niet de industrie zullen veranderen op de manier die we nodig hebben”, vertelt oprichter Josephine Philips aan Vogue. “Hoe kunnen we meer merken aan boord krijgen en ook [meer] consumenten erbij betrekken?”
Reparatieservice zou toegankelijker moeten zijn
Tot nu toe hebben merken als Ganni, Rejina Pyo, Ahluwalia en Nanushka de belofte ondertekend. Tevens wordt deze campagne gesteund door de British Fashion Council (BFC). Alleen bedrijven die een reparatieservice aanbieden die in het gehele Verenigd Koninkrijk duidelijk wordt gecommuniceerd, kunnen de belofte ondertekenen. “We zien dat sommige merken reparaties uitvoeren in slechts één winkel. Helaas is dat vaak niet de plek waar mensen op grote schaal gebruik gaan maken van reparatie,” zegt Philips over waarom dit een belangrijk aspect van de belofte is.