koningin-maxima-is-terug-van-vakantie-en-draagt-deze-y2k-tassentrend-220729
©ANP

Koningin Máxima is terug van haar zomerbreak. Na een vakantie start de Nederlandse royal haar nieuwe werkjaar met een bezoek aan de kersverse studenten in Delft. Voor haar terugkeer naar de public eye kiest Máxima voor een kleurrijke look met een on-trend twist. De koningin combineert haar stijlvolle look namelijk met een verrassend accessoire in een heus Y2K-tintje.

Koningin Máxima draagt denim clutch

Máxima bracht op woensdag een bezoek aan de activiteitenmarkt van het introductieprogramma voor nieuwe studenten in Delft. De koningin is erevoorzitter van Stichting MIND Us en bezocht in die rol de introductie, samen met minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Er werd onder meer gesproken over stress, prestatiedruk en het belang van verenigingen voor de mentale gezondheid van studenten. Ook spraken Máxima en minister Dijkgraaf met studentenpsychologen, studieadviseurs en docenten over hun rol en verantwoordelijkheid in dit proces.

Voor haar eerste werkbezoek sinds de zomervakantie kiest de royal voor een kleurrijke look. Zo draagt Máxima een oranje top van Natan, afgewerkt met ruche-details en geborduurde motieven. De blauwe linnen broek is tevens afkomstig van het Belgische modehuis. Máxima’s platformhakken zijn gemaakt door Miu Miu. Om haar look volledig af te maken, kiest de koningin voor een opvallende tas – een blauwe denim clutch om precies te zijn. Het accessoire geeft de outfit een moderne twist en een Y2K-vibe. Ook deze is afkomstig van Máxima’s favoriete modehuis Natan. Alle items werden eerder door de koningin gedragen.

Y2K-tassentrend

Nu trends uit eind jaren 90 en begin jaren 2000 weer de boventoon voeren, is het niet gek dat denim tassen weer een comeback maken. Modehuizen springen massaal op deze ontwikkeling en presenteren allemaal hun versie van de moderne denim tas: van Gucci’s Ophidia GG-ontwerp tot Dior’s Lady D-Joy Bag en Balenciaga’s populaire Le Cagole-stijl, uitgevoerd in spijkerstof. Maar de merken die vooroplopen in de trend zijn labels als Diesel en Y/Project – niet geheel toevallig: Glenn Martens is de creative director van beide merken.

Ook het Italiaanse merk Fiorucci levert gewilde denim tassen. Sinds hun iconische Studio 54-tijdperk in de late jaren 70 staat het merk bekend om haar denim accessoires. De bekendste is de halvemaanvormige schoudertas, een van de meest gespotte ontwerpen van het moment. De grootste aantrekkingskracht van de Y2K-trend is de nostalgische waarde. Dat nu ook Máxima zich lijkt aan te sluiten bij de trend, geeft haar normaliter klassieke looks een moderne upgrade. Wie weet zien we de koningin de volgende keer met een Fendi Baguette Bag of in een subtiele versie van de Barbiecore-trend. Stay tuned.