Als je op dit moment nog niet aan de serie Máxima bent verknocht, ben je waarschijnlijk een van de weinigen. De Videoland-serie, waarin we Máxima volgen van haar jeugd tot haar verloving met Willem-Alexander, is een ware hit in Nederland. Het creatieve brein achter de looks van actrice Delfina Chaves, die de rol van Máxima in de beginjaren van haar relatie met Willem-Alexander vertolkt, is kostuumontwerper Margriet Procee. Zij werkt al ruim dertig jaar met groot plezier in de film- en televisiewereld en heeft veel indrukwekkende producties op haar naam staan, zoals De Joodse Raad en De Slag om de Schelde – voor die laatste ontving ze in 2021 het Gouden Kalf voor Best Costume Design. We spreken Procee over de serie, het proces achter de looks, het zoeken naar de juiste items én seizoen twee.
‘Máxima’-kostuumontwerper Margriet Procee
Toen kostuumontwerper Margriet Procee de vraag kreeg om de complete garderobe van Máxima in de gelijknamige serie te verzorgen, zei ze meteen ‘ja’. “Na het lezen van het script zag ik de uitdaging om aan deze serie te werken”, vertelt Procee over de telefoon. Lees verder om te ontdekken hoe de kostuumontwerper te werk gaat.
Het ontwikkelen van een garderobe voor Máxima
Waar begin je met het ontwikkelen van een garderobe voor de koningin?
“Ik ben begonnen met het lezen van het boek Máxima Zorreguieta: Moederland van Marcia Luyten, waar het script losweg op is gebaseerd. Samen met de regie en de productie verzamelde ik zoveel mogelijk beeldmateriaal van Máxima. Ook ben ik in Pinterest en jaren tachtig- en jaren negentig-boeken gedoken. Het is vrijwel onmogelijk om mensen in haar directe omgeving te spreken, dus alles wat online en in print beschikbaar was, hebben we gebruikt. Een beetje vergelijkbaar met hoe de serie The Crown is vormgegeven.”
Dus je hebt geen contact gehad met het team van Máxima? Bijvoorbeeld met een stylist?
“Nee. In de periodes die wij hebben vastgelegd, werkte Máxima nog niet met een stylist – behalve toen de verloving werd aangekondigd. Hierna (wat te zien gaan krijgen in seizoen 2) natuurlijk wel. Maar met het hof heeft inderdaad geen contact plaatsgevonden.”
Moodboards en kleurenpaletten
Van veel bestaande looks van Máxima zijn beelden beschikbaar. Hoe heb je de looks die nooit zijn vastgelegd bedacht?
“Ik begon met een team en zette moodboards in elkaar. Vier in totaal: Argentinië, New York ‘werk’, New York ‘uitgaan’ en de periode daarna. Vervolgens besprak ik de looks met de regisseur en vond er een eerste doorpas plaats. Zo zagen we wat wel en wat minder goed paste bij Delfina. Ook overlegde ik veel met production designer Kurt Loyens waar welke scene zich zou afspelen. Sommige paleizen hebben vrij heftig behang, dan moet je letten op de kleuren en dessins die je samenstelt.
De momenten die zijn vastgelegd, noemden we in de serie ‘fotomomenten’. Hiermee bedoel ik de beelden die bij ons in het geheugen gegrift staan – bijvoorbeeld het verlovingsjurkje en de beelden van Máxima in New York toen de Nederlandse pers haar vond. Dit soort beelden hebben we als rode draad gebruikt door de serie. Ik heb de looks zo natuurgetrouw mogelijk proberen te benaderen, tot zelfs de haarclip aan toe. Dat soort details vond ik heel leuk om mee te nemen.
Ik gebruikte kleurpaletten op verschillende locaties om een bepaald gevoel te schetsen, vooral voor de momenten waarvan we geen foto’s hadden. Deze momenten waren er behoorlijk veel, als je kijkt naar de hoeveelheid foto’s die vandaag de dag beschikbaar is van de koningin. Zo gebruikte ik pastelkleuren en lichte tinten voor de New York-periode. Haar tijd in Brussel is in ons script een sombere periode in haar leven. Dit benadrukte ik door donkerdere tinten te gebruiken. Uiteindelijk heb ik 72 looks voor Delfina als Máxima gecreëerd. Ik heb daarbij vooral geprobeerd het gevoel te vermijden dat ze gekleed zou zijn in een kostuum.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zit er symboliek in de looks die je hebt gecreëerd?
“Ik heb de kleur rood als een rode draad door de serie verwerkt. In een aantal prachtige scènes hebben we – geïnspireerd op haar rode baret die ze droeg tijdens één van haar eerste koninginnedagen – de kleur rood laten terugkomen. Zo draagt Máxima in de serie tijdens de eerste ontmoeting in Sevilla bijvoorbeeld een rode jurk. Dit was een bewuste keuze.
Op veel beelden die we vonden uit haar jeugd in Argentinië draagt Máxima oversized T-shirts. Dit heb ik terug laten komen in de vorm van grote slaapshirts, in plaats van gladgepolijste zijden pyjama’s. Dat vond ik veel leuker. Ook in de Brussel-periode zitten wat easter eggs. Hier heb ik haar bijvoorbeeld doelbewust wat laten verslonzen door haar in een groot leefvest te kleden, met een zak friet onder haar arm, wanneer Wagenaar plots voor haar deur staat.”