in-gesprek-met-maxima-kostuumontwerper-margriet-procee-ik-heb-veel-items-voor-de-serie-gevonden-op-vinted-300504
©Fransesca Pagani

Als je op dit moment nog niet aan de serie Máxima bent verknocht, ben je waarschijnlijk een van de weinigen. De Videoland-serie, waarin we Máxima volgen van haar jeugd tot haar verloving met Willem-Alexander, is een ware hit in Nederland. Het creatieve brein achter de looks van actrice Delfina Chaves, die de rol van Máxima in de beginjaren van haar relatie met Willem-Alexander vertolkt, is kostuumontwerper Margriet Procee. Zij werkt al ruim dertig jaar met groot plezier in de film- en televisiewereld en heeft veel indrukwekkende producties op haar naam staan, zoals De Joodse Raad en De Slag om de Schelde – voor die laatste ontving ze in 2021 het Gouden Kalf voor Best Costume Design. We spreken Procee over de serie, het proces achter de looks, het zoeken naar de juiste items én seizoen twee.

‘Máxima’-kostuumontwerper Margriet Procee

Toen kostuumontwerper Margriet Procee de vraag kreeg om de complete garderobe van Máxima in de gelijknamige serie te verzorgen, zei ze meteen ‘ja’. “Na het lezen van het script zag ik de uitdaging om aan deze serie te werken”, vertelt Procee over de telefoon. Lees verder om te ontdekken hoe de kostuumontwerper te werk gaat.

Het ontwikkelen van een garderobe voor Máxima

Waar begin je met het ontwikkelen van een garderobe voor de koningin?

“Ik ben begonnen met het lezen van het boek Máxima Zorreguieta: Moederland van Marcia Luyten, waar het script losweg op is gebaseerd. Samen met de regie en de productie verzamelde ik zoveel mogelijk beeldmateriaal van Máxima. Ook ben ik in Pinterest en jaren tachtig- en jaren negentig-boeken gedoken. Het is vrijwel onmogelijk om mensen in haar directe omgeving te spreken, dus alles wat online en in print beschikbaar was, hebben we gebruikt. Een beetje vergelijkbaar met hoe de serie The Crown is vormgegeven.”

Dus je hebt geen contact gehad met het team van Máxima? Bijvoorbeeld met een stylist?

“Nee. In de periodes die wij hebben vastgelegd, werkte Máxima nog niet met een stylist – behalve toen de verloving werd aangekondigd. Hierna (wat te zien gaan krijgen in seizoen 2) natuurlijk wel. Maar met het hof heeft inderdaad geen contact plaatsgevonden.”

Moodboards en kleurenpaletten

Van veel bestaande looks van Máxima zijn beelden beschikbaar. Hoe heb je de looks die nooit zijn vastgelegd bedacht?

“Ik begon met een team en zette moodboards in elkaar. Vier in totaal: Argentinië, New York ‘werk’, New York ‘uitgaan’ en de periode daarna. Vervolgens besprak ik de looks met de regisseur en vond er een eerste doorpas plaats. Zo zagen we wat wel en wat minder goed paste bij Delfina. Ook overlegde ik veel met production designer Kurt Loyens waar welke scene zich zou afspelen. Sommige paleizen hebben vrij heftig behang, dan moet je letten op de kleuren en dessins die je samenstelt.

De momenten die zijn vastgelegd, noemden we in de serie ‘fotomomenten’. Hiermee bedoel ik de beelden die bij ons in het geheugen gegrift staan – bijvoorbeeld het verlovingsjurkje en de beelden van Máxima in New York toen de Nederlandse pers haar vond. Dit soort beelden hebben we als rode draad gebruikt door de serie. Ik heb de looks zo natuurgetrouw mogelijk proberen te benaderen, tot zelfs de haarclip aan toe. Dat soort details vond ik heel leuk om mee te nemen.

Ik gebruikte kleurpaletten op verschillende locaties om een bepaald gevoel te schetsen, vooral voor de momenten waarvan we geen foto’s hadden. Deze momenten waren er behoorlijk veel, als je kijkt naar de hoeveelheid foto’s die vandaag de dag beschikbaar is van de koningin. Zo gebruikte ik pastelkleuren en lichte tinten voor de New York-periode. Haar tijd in Brussel is in ons script een sombere periode in haar leven. Dit benadrukte ik door donkerdere tinten te gebruiken. Uiteindelijk heb ik 72 looks voor Delfina als Máxima gecreëerd. Ik heb daarbij vooral geprobeerd het gevoel te vermijden dat ze gekleed zou zijn in een kostuum.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Beelden van de moodboards gemaakt door Procee voor de serie 'Máxima'
©Margriet Procee
Beelden van de moodboards gemaakt door Procee voor 'Máxima' de serie

Zit er symboliek in de looks die je hebt gecreëerd?

“Ik heb de kleur rood als een rode draad door de serie verwerkt. In een aantal prachtige scènes hebben we – geïnspireerd op haar rode baret die ze droeg tijdens één van haar eerste koninginnedagen – de kleur rood laten terugkomen. Zo draagt Máxima in de serie tijdens de eerste ontmoeting in Sevilla bijvoorbeeld een rode jurk. Dit was een bewuste keuze.

Op veel beelden die we vonden uit haar jeugd in Argentinië draagt Máxima oversized T-shirts. Dit heb ik terug laten komen in de vorm van grote slaapshirts, in plaats van gladgepolijste zijden pyjama’s. Dat vond ik veel leuker. Ook in de Brussel-periode zitten wat easter eggs. Hier heb ik haar bijvoorbeeld doelbewust wat laten verslonzen door haar in een groot leefvest te kleden, met een zak friet onder haar arm, wanneer Wagenaar plots voor haar deur staat.”

Zo verzamelt Procee de juiste items

Laat je kleding en accessoires maken of koop je ze?

“We hadden jammer genoeg niet het budget van The Crown”, lacht Procee, “dus ik ben begonnen met zoeken in grote kostuumhuizen in Berlijn en Madrid. Hier hangen talloze kostuums gesorteerd op periode. In Berlijn vond ik veel looks in de stijl van het koninklijk paleis. In Madrid scoorde ik vooral kleding in zomerse stoffen. Wat ik wel graag wilde laten maken, waren de verlovingskostuums van Beatrix en Máxima. Deze zijn volledig genaaid. Voor de rest heb ik veel items op Vinted gevonden.

Het is een proces van trial and error: soms zitten schoenen gewoon niet lekker en wordt een acteur daar echt niet blij van. Dan ben ik genoodzaakt om dit aan te passen. Delfina redde het af en toe niet op de torenhoge hakken die Máxima draagt. Daar heb ik dan weleens een paar centimeter vanaf moeten snoepen, soms óók als we veel geld hadden besteed aan een paar schoenen. Als ik een acteur zo kan helpen om in een rol te stappen, dan doe ik dat. Dat vind ik één van de mooiste dingen aan mijn werk.”

Hoe kom je aan specifieke items, zoals de broche die Máxima droeg tijdens de verlovingsaankondiging?

“Dat is een heel leuk verhaal, waar ik nu om kan lachen. Zoekende naar de jurk kwam ik op de site modekoninginmaxima.nl, waar Josine Droogendijk schrijft over de looks die de koningin draagt. In het artikel stond onderaan een klein zinnetje waarin ik las dat zij zelf ook de gelukkige eigenaresse is van de broche. Ik zocht contact met haar om te vragen of ik deze mocht lenen voor de draaidag. ‘Natuurlijk kan dat, maar ik zit midden in een verbouwing en de broche zit ergens in een doos’, kreeg ik als antwoord terug. Ik benaderde haar vrij vroeg omdat die broche zó specifiek is, maar helaas kon ze deze tussen de verhuisdozen niet vinden.

Dus ging ik naar de Amsterdamse juwelier Lyppens. De offerte om de broche na te maken, was gewoon niet te betalen, en een vintage zoektocht was helaas ook geen succes. Na lang speuren heb ik via de juwelier een stuk gevonden dat identiek leek. Deze is uiteindelijk op de verlovingsjurk in de serie gespeld. De dag ná het draaien belde Josine op, om te vertellen dat ze de broche had gevonden. Dat was enorme pech, maar wel een goed verhaal. Nu we bezig zijn met het tweede seizoen, waarin veel van dit soort ‘fotomomenten’ voorkomen, ervaar ik dat we niet alles perfect kunnen namaken, maar wel een bepaald gevoel kunnen oproepen.”

Het tweede seizoen van ‘Máxima’

In het tweede seizoen gaan we looks zien waarvan we de ontwerpers weten. Hoe ga je te werk om zulke couturelooks na te maken?

“Ik heb net het script van seizoen twee uitgelezen. Dit zijn natuurlijk andere jurken dan die van haar verloving. Ik ben bang dat de werkelijke ontwerpers rondom de koningin en het officiële hof voor ons potdicht zitten. Dus dat wordt reproduceren, waar mogelijk. Een grote uitdaging waar ik ontzettend naar uitkijk.”

Welk item is volgens jou onmisbaar in een Máxima-look?

“Ik vond de look vaak niet compleet wanneer er geen goede hak onder zat. Op sommige momenten kon ik Delfina in verband met veiligheid geen hoge hakken laten aantrekken. Er zijn natuurlijk veel draaidagen, en onnodige risico’s nemen op torenhoge palen, bijvoorbeeld in de stierenvechtscène, is niet wat je wil. Maar ik merkte bij het passen dat wanneer Delfina een hak droeg, het complete plaatje in één keer stond. Dat zie je ook bij Máxima zelf; een hak is onmisbaar.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Margriet Procee (links) op de set van 'Máxima' de serie
©Fransesca Pagani
Margriet Procee (links) met Delfina Chaves (tweede van links) op de set van 'Máxima' de serie

Shoppen als Máxima

Welke look vind je zelf het meest geslaagd?

“Dat vind ik een moeilijke vraag. Een soort van ‘kies je favoriete kind'”, grapt Procee. “Toen mijn assistent Jeroen Bloemen en ik het script lazen werden we vooral blij van alle feesten en de gasten die we daarvoor mochten kleden. Wat ik zelf een leuke draaidag vond, was het La Feria de Abril-feest tijdens de eerste ontmoeting.”

Wat gebeurt er met de outfits wanneer de draaidagen zijn afgelopen?

“De items die ik heb geleend, zijn teruggebracht naar Berlijn en Madrid. En de spullen die ik heb laten maken of zelf heb gekocht, hangen nu in mijn atelier in Utrecht. Dit omdat we ze misschien gaan hergebruiken in het tweede seizoen. Daar zullen we vanzelf achterkomen.”

Tot slot de vraag die op ieders lippen lijkt te branden: waar kun je vergelijkbare kleding vinden?

Procee slaakt een diepe zucht: “Poeh, dat komt echt overal en nergens vandaan. Veel broekpakken komen van een Duitse winkel genaamd Madeleine. Ook heb ik wat items van Orange Back, en de rood-wit-blauw gestreepte blouse is van Sézane.” Verder adviseert Procee om via Wehkamp of Bijenkorf te zoeken. “Daar komen ook veel items vandaan.”

“Ook heb ik een goed contact opgebouwd met hoedenwinkel Van Dijk in Utrecht, waar ik items heb geleend. Brillen heb ik gevonden via Optical Art, een soort brillenmuseum in Utrecht. En Amsterdam Watch Company verzorgde de horloges” – waaronder de Cartier Tank met zwarte leren band die we Máxima veel zien dragen.

Een ietwat onverwachte plek waar Procee veel items vandaan wist te toveren, is Vinted. “Het is een fijne en duurzame zoekmachine waar ik toch best veel items op heb kunnen scoren. De grote wollen omslagsjaal die ze in New York draagt, komt bijvoorbeeld van Vinted.” Weten de verkopers dat hun pre-loved items in zo’n grote productie zullen verschijnen? “Héél soms gebruik ik mijn werk een beetje wanneer een item via Vinted snel nodig is. Dan stuur ik een berichtje of de verkoper het item snel wil opsturen omdat ik met een leuk project bezig ben voor televisie”, lacht Procee. “Ik doe het niet vaak hoor, maar soms helpt het.”

Heb je ‘Máxima’ de serie uitgekeken en kun je er geen genoeg van krijgen? Ontdek hier meer vorstelijke series.