Als je mode in al zijn vormen en maten zegt, zeg je MAISON the FAUX. De creatieve studio, die zich naar eigen zeggen profileert als ‘groots couturehuis’, specialiseert zich niet alleen in mode, maar ook in performance kunst, kostuum- en interieurontwerp. Vandaag sleept het label de meest prestigieuze modeprijs in Nederland in de wacht: het Cultuurfonds Mode Stipendium.
MAISON the FAUX wint Mode Stipendium 2022
Neem een grote fascinatie voor wat echt en nep is, gooi het in de mix met een goed gevoel voor humor, de nodige zelfspot en een diepe liefde voor mode, en je hebt MAISON the FAUX. Na een heleboel fashion weeks (van Amsterdam tot New York) en talloze projecten voor verschillende opdrachtgevers (inclusief het Centraal Museum en festival Down The Rabbit Hole) breekt er een nieuw hoofdstuk aan voor het label.
En dat hoofdstuk begint bij het winnen van het Mode Stipendium. Op woensdag 22 juni werd de Nederlandse modeprijs voor de elfde keer uitgereikt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Dutch Fashion Foundation in de Hermitage in Amsterdam. Ontwerpers die in aanmerking komen, voeren al geruime tijd op eigen kracht een onderscheidend, in Nederland geworteld modelabel. Tot de eerdere winnaars behoren Jan Taminiau, Iris van Herpen en Claes Iversen.
Vogue spreekt met winnaars Tessa de Boer en Joris Suk, het designerduo achter MAISON the FAUX, over hun werk, baanbrekende, mode-overstijgende ideeën en grootse toekomstplannen.

Gefeliciteerd met jullie winst! Hoe voelt het om op deze manier erkend te worden?
Tessa: “Aan de ene kant voelt het heel bijzonder om die erkenning te krijgen en om je gezien te voelen. Daarnaast gaat de prijs ook financieel veel verschil maken. We krijgen meer ruimte voor artistieke ontwikkeling en kunnen onze ambities weer helemaal op scherp te zetten. Ook is het erg spannend. Het label heet niet Joris & Tessa Creations, maar MAISON the FAUX, dus meestal treden wij niet zo op de voorgrond. En nu staan we opeens in de spotlights.”
Jullie verschillen van vorige winnaars, omdat jullie focus niet alleen op mode ligt. Wat maakt MAISON the FAUX zo uniek?
Tessa: “Wij zien mode heel erg als een kunst- en communicatievorm. Het is bij ons vaker een ‘onderdeel van’ dan het doel op zich. Volgens ons gaat mode niet alleen om een fysiek product, maar veel meer om een manier van beleven. Daarom hebben we besloten de structuur van het bedrijf om te vormen van een atelier naar een ontwerpstudio. Zo besteden we al onze tijd aan creatie, niet meer zo aan uitvoering en productie. We zijn mode veel meer gaan zien als een ervaring dan als een fysiek product, zoals een rekje met kleding.
Wat ons kenmerkt, is continu de grenzen opzoeken van wat mode is en wat het kan zijn. Er zijn vast vele anderen die dat ook doen, maar het is iets wat ons in Nederland onderscheidt van de rest. Vanaf het begin zijn we bezig geweest met de vraag wat mode nu is en wat het definieert. Daarin zijn we alleen maar extremer geworden. Dat past in de tendens van mode die zich moet omvormen. Wat is er mooi en goed aan en wat laten we los?”
Jullie worden echte gamechangers genoemd. Op welke manier representeren jullie de nieuwe tijd, zowel in de mode als daarbuiten?
Tessa: “Ik denk dat we mode als discipline heel erg bevragen, dat is een heel belangrijk onderdeel van wat we doen. Iets wat ons ook kenmerkt, is hoe wij zijn omgegaan – en nog steeds omgaan – met casting en het niet willen meegaan in het binaire modesysteem. Toen we net waren begonnen, stonden diversiteit en inclusie nog niet echt op de agenda in de modewereld. Wij casten geen modellen, maar individuen. Dat stuitte in het begin op nogal wat weerstand.”
Joris: “We hebben altijd geprobeerd weg te blijven van dat belerende vingertje. We proberen ruimte te creëren voor alles en iedereen.”
