Kourtney Kardashian is de nieuwe duurzaamheidsambassadrice van Boohoo. Een zet die alleen maar kan worden gezien als een nieuwe schaamteloze poging tot greenwashing in de mode-industrie. De realityster bracht haar eerste van twee capsulecollecties met het fast fashion-merk uit tijdens New York Fashion Week. De collectie, met daarin items gemaakt van gerecyclede vezels en twee vintage bikerjacks, zal ook te huur zijn via Hirestreet. Als poging om de ‘levenscyclus’ van de kledingstukken te verlengen.
Greenwashing bij Boohoo
Samenwerkingen zoals deze leiden alleen maar af van de vele milieu- en ethische problemen bij de productie van fast fashion. Ga maar na: de eerste capsulecollectie van 45 stuks die in samenwerking met Kardashian is gemaakt, vertegenwoordigt slechts een fractie van de naar schatting 40.000 items die jaarlijks op de site worden verkocht. En hoewel 41 van de 45 stukken een percentage gerecyclede vezels bevatten (van een shirt van 100 procent gerecycled katoen tot stukken van 47 procent gerecycled polyester), maakt dat de collectie nog niet duurzaam. Gerecycleerd polyester – hoewel een betere keuze dan zuiver polyester – geeft namelijk nog steeds schadelijke microplastics af wanneer je het wast. Ook is het niet biologisch afbreekbaar. Daarnaast is het onduidelijk hoe vaak de items daadwerkelijk gedragen of verhuurd worden voordat ze op de vuilnisbelt belanden. Fast fashion is meestal niet duurzaam, namelijk.
Vanuit een ethisch perspectief blijft de kwestie van eerlijke beloning en veilige werkomstandigheden voor kledingarbeiders een grote zorg. Boohoo stelt dat twaalf items worden gemaakt in hun pas geopende fabriek in het Verenigd Koninkrijk. Volgens het merk een “centre of excellence” voor de Britse kledingproductie. (Boohoo zegt dat ze uitzonderlijke lonen en voordelen bieden, en toegang geven tot opleiding en ontwikkeling aan hun werknemers.)
Aangezien het goedkoopste item in de nieuwe collectie tien euro kost, is het echter moeilijk te zien hoe werknemers een leefbaar loon krijgen om dat kledingstuk te produceren. Een woordvoerder van Boohoo geeft als commentaar het volgende. “Ervoor zorgen dat iedereen die betrokken is bij de productie van onze kleding goed wordt betaald en goed wordt verzorgd, staat centraal in onze waarden. Hoewel we geen andere fabrieken hebben dan onze eigen kleine fabriek in Leicester of exclusieve contracten, begrijpen we volledig onze verantwoordelijkheid om de normen te verhogen.”