supermodel-en-vogue-coverster-malgosia-bela-wat-begon-als-een-shoot-met-meerdere-modellen-eindigde-met-mij-alleen-315060
©Nathaniel Goldberg, Vogue Nederland, oktober 2024

In haar boek Winter Girl haalt model en coverster van het oktobernummer van Vogue Nederland Malgosia Bela herinneringen op aan vijfentwintig jaar modellenwerk en toont ze haar mooiste foto’s, van grootheden als Richard Avedon en Steven Meisel. Niet gek voor een Pools meisje dat als concertpianiste leed aan verlammende plankenkoorts.

Malgosia Bela in Vogue

Lang leed het Poolse model Malgosia Bela (47) aan het zogenaamde impostersyndroom. Dat begon eigenlijk al met de verbazing die ze voelde toen ze als student van twintig in een theater in Warschau werd aangesproken met de vraag of ze geen model wilde worden. Het was een carrière die ze nog nooit had overwogen en niet ambieerde en trouwens, ze studeerde nog: Engelse literatuur en piano aan het conservatorium. Natuurlijk, mensen hadden wel vaker gezegd dat ze knap was, als jong meisje al, maar ze groeide op met een moeder die professor was aan de universiteit en die niet zo’n waarde hechtte aan uiterlijk vertoon, het eerder wantrouwde.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Pas toen haar toekomstige agent aandrong en vertelde dat ze dan zou kunnen reizen veranderde ze van gedachten, want dat reizen, daar had ze wel oren naar. Dus nadat ze haar piano-opleiding had voltooid, op haar 21ste verjaardag op 6 juni 1998, vertrok ze alsnog naar New York. Nogal een cultuurshock op meerdere fronten. 

Bijzondere vriendschap

“Ik voelde me helemaal niet op mijn gemak, had het idee dat ze erachter zouden komen dat ze een grote fout hadden gemaakt”, vertelt Malgosia Bela vanaf het terras van haar appartement in Athene, waar ze tegenwoordig grotendeels woont (“de meest inspirerende Europese stad van dit moment”). Het omgekeerde was het geval. Haar eerste echte job was met niemand minder dan grootheid Richard Avedon, een fotograaf van wie ze vóór die tijd nog nooit gehoord had.

“Ik was als de dood dat dit de eerste en de laatste keer zou zijn dat ik als model zou werken, maar het bleek juist een geweldige dag en het begin van een bijzondere vriendschap. Ik was extreem oldskool Oost-Europees gedisciplineerd en beleefd tegen hem. Zo deed ik mijn telefoon uit, stopte ik mijn sigaretten weg en behandelde ik hem met veel respect. Ik denk dat hij dat wel waardeerde. Het begon als een shoot met meerdere modellen, maar eindigde met mij alleen.”

Een van die foto’s van Avedon siert nu de cover van haar boek Winter Girl, een combinatie van fotoboek en memoires van de nu al vijfentwintig jaar durende modellencarrière van Malgosia Bela. Daarin toont ze foto’s, veelal uit vervlogen pre-digitale tijden, die legendarische fotografen als Steven Meisel en Peter Lindbergh van haar maakten, opgeluisterd met door haarzelf geschreven essays vol herinneringen en anekdotes. 

Alles veranderde

Avedon zag dus meteen dat hij met een ‘echte’ te maken had, maar wanneer begon Bela zelf een beetje te accepteren dat ze inderdaad model was? “In 2004 werd mijn zoon geboren en dat veranderde alles. Moeder zijn gaf mijn zelfvertrouwen zo’n boost. Ik voelde eindelijk dat ik ‘iemand’ was en mijn focus en levensinstelling sloegen totaal om. Ik begon het modellenwerk gewoon als baan te zien, als een manier om geld te verdienen en voor mijn zoon te zorgen. Het had niets meer met ijdelheid te maken.” 

Ze begon het zelfs leuk te vinden: “Ik trad als kind al op als pianiste en werd altijd verteerd door plankenkoorts. Ik was heel verlegen en bij elk optreden begonnen mijn armen en benen oncontroleerbaar te trillen. Superfrustrerend natuurlijk, want de piano is een solo-instrument, dus alles hangt van jou af. Maar er gebeurt iets als ik poseer voor de camera, er opent zich iets in mij waardoor ik een personage word. Je bent een instrument in het verhaal dat de fotograaf wil vertellen, wat misschien wel het beste te zien is in het fantasievolle werk van Tim Walker. Het werken met fantastische mensen achter de schermen en onderdeel zijn van een creatief proces, was een ontdekking voor mij. En het is iets wat ik nog steeds fantastisch vind.”

Lees het volledige interview met Malgosia Bela in het nieuwe oktobernummer van Vogue Nederland, dat vanaf donderdag 26 september in de winkel ligt en hier online te bestellen is.