dit-zijn-volgens-vogue-de-leukste-modemerken-van-amsterdam-321543
©Rasmus Weng Karlsen, Vogue Nederland, November 2024

Niets is leuker dan je garderobe aanvullen met items van een merk uit eigen land. Gelukkig is onze hoofdstad Amsterdam de geboorteplek van veel succesvolle modemerken. Geheel in het thema van ons gloednieuwe Amsterdam Issue zet Vogue de labels die onze hoofdstad mooier maken op een rij: dit zijn de leukste modemerken van Amsterdam.

Amsterdamse mode

De Amsterdamse mode-industrie is noemenswaardig op verschillende vlakken, maar wordt toch wel het meest gekenmerkt door twee dingen: duurzaamheid en gemeenschap. De meeste merken gevestigd in onze hoofdstad zijn vooruitstrevend en creatief in hun manieren van werken. Denk aan kleding van afgekeurd textiel uit hotels, of aan het vermijden van seizoenscollecties. Maar naast het volledig benutten van wat er ooit was, zijn Amsterdamse merken ook toekomstgericht in het creëren van luxe voor een lange levensduur. Het zijn merken die het investeren waard zijn, omdat de ontwerpen gegarandeerd de tand des tijds zullen doorstaan.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

En dan nog het gemeenschapsgevoel: merken uit Amsterdam-Noord, -Oost, -Zuid, -West en uiteraard het centrum vieren op hun eigen manier wat hen speciaal maakt. Zo laat Daily Paper als geen ander zien hoe een merk uit Amsterdam Nieuw-West een wereldwijd succes kan zijn. Deze Amsterdamse modemerken inspireren de makers van de toekomst.

De leukste modemerken van Amsterdam

Onze hoofdstad barst van de leuke modemerken. Welke wil je op je radar hebben? Dit zijn volgens Vogue de leukste modemerken van Amsterdam.

  • The New Originals | Zeedijk 59, Amsterdam
  • Martan | Haarlemmerdijk 144, Amsterdam (tijdelijke winkel)
  • Daily Paper | Leidsestraat 27, Amsterdam
  • RÓHE | Online verkrijgbaar
  • Gauge81 | Online verkrijgbaar
  • Max Zara Sterck | Online verkrijgbaar
  • Denham | Hobbemastraat 6-8, Amsterdam
  • La Fam | Zeedijk 60, Amsterdam
  • Teym | Utrechtsestraat 106, Amsterdam
  • Kassl Editions | Van Baerlestraat 70, Amsterdam (tijdelijke winkel)
  • 10DAYS | Cornelis Schuytstraat 18, Amsterdam
  • Merrachi | Koningsplein 3, Amsterdam
  • Reyèm | Eerste Bloemdwarsstraat 21, Amsterdam 
  • Another-Label | Slijperweg 4, Amsterdam
  • Caes | Online verkrijgbaar
  • DYO | Online verkrijgbaar
  • FLORE FLORE | Online verkrijgbaar

The New Originals

The New Originals begon ooit als een creatieve blog van Rizky Lasahido, Maru Asmellash en Eben Badu, waarna het uitgroeide tot een kledingmerk gevestigd op de Zeedijk en party-host TNO SoundSystem. De jongens weten heel goed hoe ze mensen bijeen moeten brengen: exclusieve Koningsdag-shirts en Museumnacht-sjaals waar mensen massaal voor in de rij staan, intieme vinyl luistersessies en inspirerende slogans. Hoe ze dit doen? Thinking out of the box – zoals hun 9-Dots logo voorstelt. Het merk organiseert bovendien jaarlijks een festival met het Amsterdamse Smib, hun buren op de Zeedijk.

The New Originals, Zeedijk 59, Amsterdam

Martan

Wie aan upcyclen denkt, denkt vaak aan oud kleding. Maar Martan gaat voor het hergebruiken van linnen uit luxe hotels. Dit merk is in 2017 opgericht door Diek Pothoven en vijf jaar later maakten mede-eigenaren Eugènie Mulier en Douwe de Boer het team compleet. Mulier verdiepte zich al eerder in de mogelijkheden om hotellinnen te hergebruiken met het merk Archivist, maar in 2022 verscheen Martan met de eerste ready-to-wear-collectie van upcycled hotellinnen op Amsterdam Fashion Week. Sindsdien is Martan te herkennen aan verfijnde, kleurrijke silhouetten.

Martan heeft geen vaste winkel maar momenteel wel een pop-up, van 14 tot en met 24 november, Haarlemmerdijk 144, Amsterdam

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MARTAN (@martan.official)

Daily Paper

Dit merk is niet alleen bekend in Amsterdam of zelfs de rest van Nederland: Daily Paper is wereldwijd bekend, met winkels in New York en Londen. In 2012 richtten de vrienden Hussein Suleiman, Jefferson Osei en Abderrahmane Trabsini Daily Paper op, een merk vol culturele diversiteit en milieubewustzijn. Odes aan iconen als Bob Marley of speciaal ontworpen outfits voor Beyoncé: de ontwerpers onderscheiden zich door kleurrijke patronen te gebruiken en inspiratie te putten uit verschillende culturen. Het merk dat in 2016 zijn eerste winkel in Nederland opende aan de Bilderdijkstraat, zit sinds kort op de Leidsestraat.

Daily Paper, Leidsestraat 27, Amsterdam

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Daily Paper (@dailypaper)

RÓHE

RÓHE is net zo tijdloos als chic: perfect voor de alledaagse look. Marieke Meulendijks en Maickel Weyers lanceerden het merk in 2021, terwijl Meulendijks nog eigenaar was van Les Coyotes de Paris en hoofddesigner damesmode was bij Maison Scotch. Drie jaar later kennen we het merk als de perfecte plek voor luxe basics die het investeren waard zijn. Meulendijks en Weyers halen inspiratie uit moderne kunst, architectuur en fotografie, waaruit ontwerpen ontstaan die empowerment uitstralen.

RÓHE is online verkrijgbaar

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Róhe Frames (@rohe_frames)

Gauge81

Dit merk viert twee culturen, terwijl ook twee stijlen samensmelten: Gauge81, het merk van Monika Silva Michelsen, laat zowel Amsterdamse als Bogotaanse invloeden terugkomen in ontwerpen die de grenzen tussen nachtmode en casual wear vervagen. Sinds 2019 creëert dit merk kledingstukken gefocust op de female gaze: vrouwelijk en minimalistisch, maar nog wel net zo speels en sensueel. De focus lag voorheen op knitwear, maar het merk heeft het aanbod inmiddels flink uitgebreid met verschillende flatteuze silhouetten.

Gauge81 is online verkrijgbaar

 

View this post on Instagram

 

A post shared by GAUGE81 (@gauge81_)

Max Zara Sterck

Ze werkte eerder bij La Perla, JW Anderson en Alexander McQueen, maar in 2022 debuteerde Max Zara Sterck haar eigen merk. Sterck staat bekend om haar sterke silhouetten die een diagonaal lijnenspel volgen en de vrouwelijke vormen accentueren – haar logo, de tekens ‘+-=/’, laten je niet voor niks aan een wiskundige benadering denken.

Max Zara Sterck is online verkrijgbaar

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Max Zara Sterck (@maxzarasterck)

Denham

Dit beroemde jeansmerk, in 2008 in Amsterdam opgericht door Jason Denham, is een wereldwijd succes, met winkels in Azië, Europa en Amerika. Ze evolueren continu, en focussen op duurzame vooruitgangen terwijl ze hoge kwaliteit en traditie behouden. Zo lanceerde Denham in 2020 hun eerste biologisch afbreekbare collectie en hebben ze de doelstelling om tegen 2025 over een volledige collectie te beschikken dat voor de helft bestaat uit gecertificeerd katoen. Het innovatieve merk met het iconische schaarlogo is het daarom zeker waard om te investeren.

Denham, Hobbemastraat 6-8, Amsterdam

 

View this post on Instagram

 

A post shared by DENHAM The Jeanmaker (@denham)

La Fam

Het zit ‘m al in de naam: ook dit merk staat voor verbinding. La Fam definieert de streetwear van jongeren in Amsterdam, en ziet inclusiviteit als het elixir tot succes dat Amsterdam overstijgt. Anna en Renze van Jaarsveld hadden iets nodig om hun creativiteit op los te laten, en dus besloten ze een merk op te zetten, terwijl ze nog maar net van de middelbare school kwamen. Dit merk is door de jaren heen uitgegroeid tot een plek die iedereen thuis laat voelen, in de echte spirit van Gen-Z.

La Fam, Zeedijk 60, Amsterdam

 

View this post on Instagram

 

A post shared by La Fam (@lafamamsterdam)

Teym

Teym is een van de weinige merken zonder een seizoensgebonden collectie; dit label maakt tijdloze, kleurrijke staples van hoge kwaliteit. Je kunt bij Teym eerlijke prijzen verwachten voor producten die verantwoord gemaakt zijn in Europa. Maxime Cartens begon het merk ooit met een simpele parka van hoge kwaliteit in 2014, nadat ze ontevreden was over het huidige modesysteem. Sindsdien is het merk uitgegroeid tot een label die je van alle basics voorziet en nog zeker niet klaar is met het perfectioneren hiervan op een verantwoorde manier.

Teym, Utrechtsestraat 106, Amsterdam

Kassl Editions

Kassl Editions is opgericht in 2018 door een groep vrienden die gefascineerd was door het eenvoudige snit van een vintage vissersjas. Dit inspireerde hen om tijdloze, genderloze jassen uit te brengen van een katoenmix met een oil coating. Inmiddels staat het merk bekend om zijn duurzame, regenbestendige garderobe. De iconische tassen zijn niet te missen, en we zijn allemaal nog in de ban van de samenwerking met Tretorn (of de shopper met Susan Bijl).

Kassl Editions heeft geen vaste winkel maar momenteel wel een pop-up, Van Baerlestraat 70, Amsterdam

 

View this post on Instagram

 

A post shared by KASSL Editions (@kassleditions)

10DAYS

Bij 10DAYS kun je tijdloze, duurzame kledingstukken verwachten in comfortabele, creatieve designs. Het merk, dat in 2007 werd opgericht door Barbara Hilbrink en Myon Veenendaal, heeft vrijheid en kwaliteit hoog in het vaandel staan. Ze hebben sinds 2023 zelfs een GOTS-certificering en werken met hoogwaardige stoffen die grotendeels in Portugal worden geproduceerd. Ook hoef je niet te wachten op een archive sale van dit merk: ze hebben steevast pre-loved kledingstukken op hun website staan, voor een lagere prijs.

10DAYS, Cornelis Schuytstraat 18, Amsterdam

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 10DAYS (@10dayslifestyle)

Merrachi

Het kan als hijabi moeilijk zijn om kleding te vinden die bij je stijl past, maar Merrachi laat zien hoe het dragen van de hoofddoek fashionable is. Want waarom zou bescheidenheid niet samen kunnen gaan met mode? De Nederlands-Marokkaanse ontwerper Nada Merrachi richtte daarom – samen met haar partner Zouhair – in 2020 Merrachi op. Er bleek inderdaad veel vraag naar te zijn: de Merrachi-winkel op het Koningsplein trok na de grote opening in 2023 enorm veel geïnteresseerden. Ook buiten Nederland is het een succes, met pop-ups in Londen en Antwerpen.

Merrachi, Koningsplein 3, Amsterdam

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MERRACHI (@merrachi)

Reyèm

Dit merk is in 2019 opgericht door Sabrina Meijer, die vond dat het tijd werd voor een verfijnd, comfortabel kledingmerk dat niet pretentieus is. Zo speelt Reyèm met klassieke stijlen en hedendaagse invloeden om veelzijdige collecties te bieden die tijdloos zijn. De kledingstukken van hoge kwaliteit worden op een verantwoorde manier gemaakt in Nederland en Italië. Zo heeft Reyèm herkenbare jersey stukken van gerecycled polyamide, die niet alleen licht aanvoelen, maar ook lucht doorlaten en snel opdrogen.

Reyèm, Eerste Bloemdwarsstraat 21, Amsterdam 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by REYÈM (@reyem.shop)

Another-Label

Dit merk, in 2015 opgericht door Lotte Lampe, is uitgegroeid tot een vaste Amsterdamse waarde. Another-Label biedt eenvoudige maar stijlvolle kledingstukken die gemaakt zijn voor iedereen met oog voor detail. De items voegen “Parijse charmes en een scheutje New Yorkse allure” toe aan je look, terwijl het merk mensen blijft aanmoedigen om onderscheidende en duurzame keuzes te maken.

Another-Label, Slijperweg 4, Amsterdam

Caes

Misschien vraag je je af hoe dit merk word uitgesproken. De naam Caes – spreek je uit als case – heeft een diepere betekenis. Het merk, dat in 2019 werd opgericht door Helen de Kluiver, verwijst naar de manier waarop kleding een soort beschermende laag vormt. Ook refereert het naar de vader van De Kluiver (Kees), die herinnerd wordt aan de manier waarop hij de aarde koesterde. Dit inspireert Caes om tijdloze en duurzame collecties te ontwerpen die twee keer per jaar worden gelanceerd als editions, terwijl een selectie van eerdere collecties ook verkrijgbaar blijft. Bovendien gebruikt het merk, waar mogelijk, materialen van eerdere collecties in nieuwe collecties.

Caes is online verkrijgbaar

 

View this post on Instagram

 

A post shared by CAES (@caes_store)

DYO

Dit merk, dat in 2022 werd opgericht door Heleen Hulsmann en Eva Lagos, is een aanvulling op Salon Heleen Hulsmann. Terwijl Salon Heleen Hulsmann pre-loved designeritems biedt, focust DYO zich op het creëren van minimalistische essentials. Het merk onderscheidt zich door te werken met lokale, gespecialiseerde partners, maar ook door een aanvulling te zijn op een tijdloze garderobe.

DYO is online verkrijgbaar

 

View this post on Instagram

 

A post shared by DYO (@dyo_______)

FLORE FLORE

Flòrian van Zuilen richtte in 2021 dit merk op, nadat ze opgroeide met een moeder en een oma binnen de mode-industrie en internationale mode-ervaringen in New York en Kopenhagen opdeed. Zo werd ze geïnspireerd om ingetogen, chique basics te creëren voor het Amsterdamse publiek. FLORE FLORE is geïnspireerd op Van Zuilens vrouwelijke muzes die in de werelden van mode, kunst en design te vinden zijn. De kledingstukken zijn allemaal gemaakt van biologisch katoen en worden geproduceerd in Portugal.

FLORE FLORE is online verkrijgbaar

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FLORE FLORE (@floreflore.world)