In hartje Amsterdam – de Eerste Weteringdwarsstraat om precies te zijn – is zijn geliefde atelier net verbouwd. De studio kreeg een nieuwe gietvloer en een lik verf en de elektriciteitskabels werden weggewerkt. De grote houten schetstafel bleef, de knusse zithoek achterin waar altijd klassieke muziek opstaat en waar theegedronken wordt ook, maar in het midden van de studio staan nu de paspoppen keurig in een rij opgesteld. De poppen dragen zijn laatste ontwerpen, waaronder een ijsgrijs design voor de Saoedische prinses Deena Aljuhani Abdulaziz. Ontwerper Mohamed Benchellal (39) staat trots tussen de looks.
Mohamed Benchellal in Vogue maart 2024
Tijdens de verbouwing vertrok Benchellal tijdelijk met zijn inboedel naar Parijs, waar hij een plek kreeg in het atelier van een goede vriendin. Het was het uitgelezen moment om eens te testen hoe het is, in Parijs ontwerpen en leven. Of het daadwerkelijk iets doet voor je bekendheid of business. Maar de verf was nog niet droog of Benchellal pakte zijn biezen alweer, om in zijn spiksplinternieuwe atelier te trekken in zijn geliefde Amsterdam.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
“De modewereld roept altijd dat het in Parijs gebeurt. Ik heb veel gereisd, verschillende artist in residences gedaan, zoals de laatste in Qatar. Ik ben een nomade, geef me een stuk stof, ik creëer, waar ik ook ben. Maar ik heb altijd Amsterdam als uitvalsbasis gehad. Ik ben altijd dicht bij mezelf gebleven, laat me niet zo snel gek maken. Je hoeft niet in Parijs te zitten om het te maken in de modewereld, of inspiratie te vinden. Voor mij kan het overal gebeuren, veel contacten zitten in het Midden-Oosten en weten mij toch wel te vinden. Voor mij is Amsterdam een onuitputtelijke bron van inspiratie, dit is mijn thuis. Niemand krijgt me hier weg.”
Cultuurfonds Mode Stipendium
Het winnen van het Cultuurfonds Mode Stipendium was dan ook een belangrijk moment voor Benchellal. De jury zei over de twaalfde winnaar van de prestigieuze prijs: “Een geboren couturier die buiten de gebruikelijke podia om en nagenoeg autodidact wist uit te groeien tot een internationaal fenomeen.” Benchellal: “Deze prijs wordt uitsluitend door modekenners en vakmensen uitgereikt, dus dat vind ik een eer.”
In zijn emotionele speech in het Rijksmuseum liet Mo weten dat het ook zo’n belangrijke prijs is omdat hij wordt uitgereikt in het land waar hij geboren is en dat hij zo liefheeft. Wat hij met de 50.000 euro gaat doen? “Dat vraagt iedereen. Maar bij mij gaat alles in mijn bedrijf, of in mezelf, hoe je het ook wil zien. Uiteindelijk is het doel dat ik kan blijven ontwerpen op de manier waarop ik dat nu doe. Zonder concessies.”
Lees het volledige interview met Mo Benchellal in het nieuwe maartnummer van Vogue Nederland, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.