Slow fashion zit in de lift – en dat werd tijd. Grote merken produceren te snel en te veel kleding, en dat dringt bij een steeds grotere groep bewuste modeliefhebbers door. Wist je dat, volgens Forbes, 30 procent van de kleding die geproduceerd wordt overproductie is? Stapels ongebruikte kleding worden verbrand of naar een van de beruchte kledingstortplaatsen in het Globale Zuiden gebracht (ontwerper Thebe Magugu sprak hier eerder met Vogue over). Enorm zonde. Daarom verzetten steeds meer modemerken zich tegen het modesysteem dat zo snel en zoveel mogelijk mode produceert, en wel met on demand-mode. We leggen uit wat dat precies inhoudt, en zetten vijf on demand-modemerken om te kennen op een rij.
Wat houdt on demand-mode in?
On demand-mode impliceert dat een merk pas begint met de productie van een kledingstuk als er een bestelling is geplaatst. Dit voorkomt overproductie. Een concept dat je ook wel kunt kennen als made-to-measure, made-to-order of pre-order. De productie start dus pas na je bestelling, en soms dien je daarbij zelfs jouw specifieke maten op te geven.
Hoewel je meestal enkele weken moet wachten op je item – na je bestelling moeten ze het tenslotte nog maken – krijg je er uiteindelijk wel een kledingstuk voor terug dat exclusief voor jou gemaakt is, en in schril contrast staat met de snelle productiecyclus van de fast fashion-industrie.
On demand-modemerken
Wij zetten vijf on demand-modemerken op een rij, die je als bewuste modeliefhebber wil kennen. Op de lijst? Twee Nederlandse modemerken: The Launch en Measure Amsterdam. Barcelona kent ook een aantal fijne modelabels die aan on demand-mode doen, te weten: Alohas en Laagham. En tot slot een internationaal modemerk met studio’s in Amsterdam, Barcelona, Kiev en Londen: TSYRK.