hm-kondigt-nieuwe-designersamenwerking-aan-en-wij-spraken-al-met-de-ontwerpers-270065
©Victor Boyko/Getty Images for H&M

H&M kondigt vandaag de nieuwste samenwerking aan. En wat voor één: de collab is met legendarisch merk Rabanne. Maandagavond was er een persconferentie én feest ter ere van deze Rabanne H&M-collectie en Vogue was er exclusief bij. Ook spraken we met Julien Dossena, creatief directeur van Rabanne, en Ann-Sofie Johansson, hoofd vrouwenmode van H&M.

H&M en samenwerkingen

Eerst even dit: het is alweer bijna twintig jaar geleden dat H&M de allereerste collaboration aankondigde met een grote designer. Die eerste was Karl Lagerfeld in 2004 en wie net als ik toen al bewust bezig was met mode, kan zich de enorme buzz vast nog herinneren. Van de campagne tot de items en rijen voor de deur, it was madness. Zoals Dosenna zijn herinnering ophaalt aan die eerste collab uit 2004: “Ik was een student en voor mij was dit een manier om toegang te krijgen tot designerkleding.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Sindsdien is de modewereld blijvend veranderd, wordt terecht gesteld tijdens de persconferentie in Parijs. Hierna volgden namelijk nog vele collabs. Van H&M zelf met onderen anderen Stella McCartney, Viktor&Rolf, Maison Margiela en Versace. Maar ook andere high street-modehuizen werkten samen met celebrity designers. En überhaupt het begrip collab raakte compleet ingeburgerd in de modewereld. Zoals Julien Dossena van Rabanne tijdens de persconferentie vertelt, was die collab met Versace een grote inspiratie voor hem – waarover zo meer.

Collab Rabanne H&M

Terug naar de collab van H&M met Rabanne. Dit iconische modehuis, opgericht door de onlangs overleden Paco Rabanne, is sinds de start in de jaren zestig een enorm innovatieve kracht in fashion. Eentje met iconische designs bovendien, want wie kent de zilveren space age-jurken niet? 

Zoals Ann-Sophie Johansson stelt tijdens de persconferentie: “En nu gaan wij samenwerken met dit iconische Franse modehuis. Rabanne is onderdeel van de modegeschiedenis en wat het zo belangrijk maakt is dat Paco Rabanne de mode-industrie echt veranderde en iets maakte dat nooit eerder gemaakt was.”

Sinds tien jaar staat creatief directeur Julien Dossena bij Rabanne, zoals het merk nu heet, aan het roer. Hij staat al net zo bekend om zijn unieke ontwerpen en heeft de merknaam opnieuw sterk verankerd in het bewustzijn van een nieuwe generatie modeliefhebbers.

Het volgende hoofdstuk van deze modegeschiedenis: de collab met H&M. Misschien wel de meest omvattende samenwerking die het Zweedse modehuis ooit uitbracht, met zowel dameskleding, herenkleding, accessoires en woonaccessoires. “Ik denk dat meneer Rabanne trots zou zijn geweest op deze samenwerking”, durft Dosanne desgevraagd te stellen. “Hij wilde namelijk ook de modewereld openbreken, mode democratiseren en dat zoveel mogelijk mensen zijn ontwerpen zouden dragen.”

Iconische stukken Rabanne

Dat kan nu, dankzij deze nieuwe samenwerking met H&M. Wat zit er precies allemaal in de collectie? Zoals gesteld liet Dosanne zich qua insteek inspireren door de collab met Versace. Hiervoor bracht het Italiaanse merk versies van de beroemdste stukken uit met H&M, in plaats van nieuwe designs te bedenken. “Toen die collectie uitkwam, konden mensen opeens iconische stukken kopen waar ze eerst alleen van droomden.”

Iets wat in de collab-geschiedenis overigens vaker gebeurde. Ook bijvoorbeeld Margiela en onlangs Mugler reproduceerde een soort replica’s van eigen ‘hero-items’ met H&M. Dit is natuurlijk de ultieme manier om je eigen merk te democratiseren en het grotere publiek de kans te geven een beroemd design te scoren.

Vandaar dat we in deze Rabanne H&M-collab ook de zilverkleurige kettingachtige tops en jurken zien waar het merk ooit bekend mee werd. Julien Dossane en Ann-Sofie Johansson vertellen dat ze deze designs op kleinere, en dus exclusieve schaal, speciaal met de hand lieten maken voor H&M (oftewel: run, don’t walk). Dosanne legt uit dat hij ook generous wilde zijn in het delen van deze iconische designs. Voor het publiek, zodat iedereen hier toegang toe heeft.

Daarnaast waren zowel de Fransman als de Zweedse modeketen vrijgevig naar elkaar als het ging om het delen van kennis en ideeën. “Daarom was het ook een geolied werkproces. We dachten samen na over de ontwerpen, maar ook efficiënte productiemethodes en oplossingen zoals het vinden van de juiste materialen en handwerkmethodes”, aldus Dossane.

Johansson vult hem aan: “Het produceren van die kettingtechniek is bijna het werk van een ingenieur. Het is echt technisch haakwerk, zó ingewikkeld. Onze teams leerden van elkaar.”

Gerecyclede materialen

Ook bijzonder: speciaal met het team van H&M ontwikkelde Dosanne een manier om deze items (deels) van gerecyclede materialen te maken. Hiervoor ging de designer zelf op onderzoek uit. “Ik kwam bijvoorbeeld in grote fabrieken waar ze normaal werkkleding ontwikkelen van ijzeren materiaal.” Nu zijn hiermee dus shiny mode-items gemaakt die vast een grote hit gaan worden.

Verder bevat de damesmodecollectie meer partylooks, zoals een goudkleurige jurk. Of een gebreide co-ord met broek en top van oranje, zilver- en goudkleurig garen. En wat te denken van een paarskleurige set van een mini-rok en top, ook met de beroemde ijzeren ringen. Maar ook meer ingetogen items zoals een prachtige witte blouse met uitlopende mouwen en sprankelende sieraden en tassen worden verkrijgbaar.

H&M Home

Hiernaast is er nog een mannencollectie, eveneens met genoeg zilveren items en bijvoorbeeld meerdere kekke laarzen. (Ook met zilver, prima geschikt voor vrouwen met grotere maten trouwens.)

En tot slot de H&M Home-collectie met Rabanne. Hierin kleine items zoals een pak speelkaarten. “Rabanne is een speels merk, zo was de oprichter zelf ook. Daarbij werd ik voor de hele collectie geïnspireerd door het idee van een afterparty, en daarbij hoort een kaartspel”, aldus Dosanne. Er zijn ook grote items zoals een bijzettafel, geweldige vaas en drinkfles. En ja, ook deze zijn zilverkleurig. Houd onze site in de gaten voor binnenkort een exclusief interview met Julien Dosanne over het hoe en waarom van deze Home-collectie.

Julian Dossena Rabanne Ann-Sofie Johansson H&M
©Dave Benett/Getty Images for H&M

De collectie wordt op 9 november 2023 gelanceerd in geselecteerde winkels en online op hm.com.