H&M kondigt vandaag de nieuwste samenwerking aan. En wat voor één: de collab is met legendarisch merk Rabanne. Maandagavond was er een persconferentie én feest ter ere van deze Rabanne H&M-collectie en Vogue was er exclusief bij. Ook spraken we met Julien Dossena, creatief directeur van Rabanne, en Ann-Sofie Johansson, hoofd vrouwenmode van H&M.
H&M en samenwerkingen
Eerst even dit: het is alweer bijna twintig jaar geleden dat H&M de allereerste collaboration aankondigde met een grote designer. Die eerste was Karl Lagerfeld in 2004 en wie net als ik toen al bewust bezig was met mode, kan zich de enorme buzz vast nog herinneren. Van de campagne tot de items en rijen voor de deur, it was madness. Zoals Dosenna zijn herinnering ophaalt aan die eerste collab uit 2004: “Ik was een student en voor mij was dit een manier om toegang te krijgen tot designerkleding.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Sindsdien is de modewereld blijvend veranderd, wordt terecht gesteld tijdens de persconferentie in Parijs. Hierna volgden namelijk nog vele collabs. Van H&M zelf met onderen anderen Stella McCartney, Viktor&Rolf, Maison Margiela en Versace. Maar ook andere high street-modehuizen werkten samen met celebrity designers. En überhaupt het begrip collab raakte compleet ingeburgerd in de modewereld. Zoals Julien Dossena van Rabanne tijdens de persconferentie vertelt, was die collab met Versace een grote inspiratie voor hem – waarover zo meer.