Strakke lijnen, neutrale kleuren en gestroomlijnde silhouetten; een modebeeld ver weg van opvallende prints en schreeuwerige ontwerpen; een stijl die krachtig is door haar eenvoud, maar tegelijkertijd gekenmerkt wordt door hoogwaardigste details, materialen en fits: het modeconcept ‘stille luxe’ maakt een ware opmars en lijkt een van de onopvallendste trends van 2023 te worden. Van merken als The Row tot series als Succession en Gwyneth Paltrow in de rechtbank: allen zijn ze het toonbeeld van de ingetogen luxe look. Waarom kiezen we steeds vaker voor kleding die, door op de achtergrond te blijven, een statement maakt?
Stille luxe is trending
‘Stille’ kleren adverteren niet met hun waarde – ze fluisteren het. En juist door ver af te staan van alle denkbare trends, is stille luxe nu zélf een trend geworden. Het is het tegenovergestelde van luide luxe; een soort antidote tegen overdaad en opvallendheid. De stijl wordt gekenmerkt door tijdloze en veelzijdige ontwerpen die, vaak door hun ingetogen kleuren, elke garderobe gemakkelijk aanvullen. Dat klinkt misschien saai, maar dat is het allesbehalve.
Het zijn namelijk de details, de onverwachte silhouetten en hier en daar een vleugje speelsheid die ingetogen luxe kleding in zijn sublieme eenvoud zo bijzonder maken – details die in eerste instantie onzichtbaar zijn, maar die je voelt zodra je de stukken draagt. Een leren jack dat zwaar is aan de hanger, maar plots zo licht als een veertje voelt wanneer hij over je schouders hangt. Of een bepaalde wassing waardoor een kasjmieren trui nog zachter aanvoelt. Stille luxe lijkt een stijl te zijn die naar perfectie streeft.
Van Loro Piana tot The Row
Phoebe Philo is misschien wel een van de prominentste grondleggers van stille luxe. Hoewel haar ontwerpen extravagant en opvallend konden zijn, was haar werk voor modehuis Céline (toen nog met een é) in de kern gestoeld op eenvoud zonder schreeuwerige looks. Een stijl waar Philo talloze ontwerpers mee beïnvloedde.
Maar als we stille luxe op dit moment moeten koppelen aan één specifiek merk, dan is dat ongetwijfeld The Row. Het label dat in 2006 werd opgericht door de Olsen twins is nooit een celebritymerk geweest. Het staat daarentegen juist bekend om haar ongedwongen, moeiteloze stijl gevormd door hoogwaardige materialen en vakmanschap (wat overigens vaak inhoudt dat de kleding in kwestie een hoog prijskaartje krijgt).