Er zijn zat beroemdheden die in hun jeugd piekten om vervolgens in een neerwaartse spiraal van kommer en kwel te belanden. Zo niet de Olsen Twins. Heeft hun kledingmerk The Row al van begin af aan een trouwe fanbase, sinds quiet luxury zijn intrede deed, is het helemaal halleluja voor het modehuis.
Quiet luxury
Het afgelopen jaar domineerde één begrip de modewereld: quiet luxury. Ook wel stealth wealth genoemd, wat zo veel wil zeggen als een uiterst subtiele, bijna heimelijke manier om met je garderobe uit te stralen dat je stinkend rijk bent. Niet door flashy logo’s of door designerkleding die elke leek van honderd kilometer afstand herkent, maar door subtielere signalen, speciaal voor de kenner: luxe materialen, vloeiende silhouetten, de nadruk op comfort en een neutraal kleurenpalet. Het was het perfecte tegengif op die andere trending modehypes van het afgelopen jaar. Neem bijvoorbeeld Barbiecore en stunt dressing, waarbij dragers subtiliteit juist ten koste van alles vermijden.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Inspiratiebronnen voor stealth wealth variëren van de stijl van de steenrijke personages uit de serie Succession tot de rechtbankgarderobe van Gwyneth Paltrow tijdens de ski-gate rechtszaak. Wie wil er nou niet dezelfde klasse en rijkdom fluisteren als Succession’s Shiv Roy in haar beige coltruien? Of Gwyneth in haar aaneenschakeling van kasjmieren coltruien, casual mantelpakken en wollen mantels in een beheerst kleurenpalet van donkerblauw, gebroken wit, muisgrijs of mosgroen?
The Row
Het merk dat het vaakst wordt genoemd als het gaat om het behalen van deze stijl, naast bijvoorbeeld een eerbiedwaardig huis als Hermès, is The Row. Het Amerikaanse label bestaat nog geen twintig jaar, maar heeft in die periode een reputatie en trouwe fanbase weten op te bouwen waar menig klassiek Europees modehuis jaloers op is. Het is alom geroemd vanwege de unieke mix van klassiekers, die vaak een onverwachte twist hebben. En omdat het uitblinkt in ‘stukken’ die een leven lang meegaan, vanwege de hoge kwaliteit van de materialen en tijdloosheid van de ontwerpen. Niet per se iets wat je verwacht van zo’n relatief jong en Amerikaans modehuis.
En het wordt nog gekker. Niet alleen is The Row niet Frans of Italiaans, en heeft het geen ellenlange, respectabele brand history, het is ook nog eens opgericht door twee voormalige kindsterretjes: Mary-Kate en Ashley Olsen. Ook bekend als de Olsen Twins. En let wel: dit deden ze toen ze twintig jaar oud waren.