Dat er geld aan de meisjes viel te verdienen, hadden hun ouders (die scheidden in 1995) maar al te goed door. In 1993 richtten zij in de naam van hun toen zesjarige dochters het bedrijf Dualstar Entertainment op. Dat stortte zich op al die vrolijke dolle-tweelingfilms, en meer. Dankzij dochterondernemingen als Dualstar Animation, Dualstar Publications en Dualstar Fashion werd de markt in de jaren negentig overspoeld met alles waar je maar een Olsen Twin aan kon verbinden. Boeken, poppen, magazines, make-up, parfums en natuurlijk een eigen kledinglijn, allemaal voor de grote Amerikaanse Walmart-keten.
Daarmee werd een omzet van een miljard dollar per jaar verdiend (en, tip voor de echte fans: Walmart verkoopt online nog steeds pre-owned juweeltjes zoals parfum en make-up uit de Mary-Kate and Ashley-collectie uit die tijd). De kledinglijn was misschien wel de succesvolste onderneming van allemaal en gezien de nogal bedenkelijke fashion credibility van al die massa- geproduceerde T-shirtjes, spijkerrokjes en leggings in vrolijke knalkleuren, is het wonder van The Row alleen maar nóg groter. De tweeling was op hun tiende al miljonair en toen ze op hun achttiende officieel eigenaar werden van Dualstar, schatte Forbes hun gecombineerde vermogen op zo’n honderd miljoen dollar.
‘Circusaapjes’
So far so good, maar we weten allemaal dat de vloek van het kindsterretje het meest dreigt toe te slaan juist op het moment dat het voormalige wonderkind achttien wordt en zich ofwel los wil worstelen van het zorgvuldige gecultiveerde zoete imago, of te kampen krijgt met afnemende populariteit en dreigende vergetelheid. Kijk alleen maar naar hun televisiezusje Jodie Sweetin die de wisecracking Stephanie Tanner speelde in Full House. Het heeft haar jaren gekost voordat ze de drank- en crackverslaving overwon waaraan ze ten prooi was gevallen toen de serie op haar veertiende stopte.
Het scheelt dat de Olsen-zusters beiden geen enkele ambitie koesterden om hun acteercarrière voort te zetten, of op een andere manier beroemd te zijn. Integendeel, ze denken vol afschuw terug aan hun jeugd, zoals Mary-Kate ooit vertelde in een interview: “We voelden ons altijd een soort circusaapjes. Als ik naar oude foto’s van mezelf kijk, voel ik daar geen enkele verbinding mee. Ik zou niemand onze jeugd toewensen.”
Lees het volledige artikel over de Olsen Twins en The Row in het januari/februarinummer van Vogue Nederland, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.